Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1027 ggr
neapeaw
1

Grävhörna

Tänkte göra en grävhörna av jord till mina hamstrar, någon sem vet vilken jord man ska ha ? :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
gulzebra
0

Vanlig blomjord eller torv eller så går utmärkt 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cafesinner
1

Köper ekologisk blomjord på willys till min och hon är tokig i det!

Alexxiis
1

Förlåt om jag snor tråden lite men blir inte hamstrarna väldigt smutsiga? Möglar inte jorden? Vad händer om dom äter jorden? 

Förlåt för 1000 frågor :P

gulzebra
0

#3: Smutsen lägger sig mest utanpå och går lätt att ruska av.

Möglar den så har nog hamstern gömt en godbit i den. Risken imo är högre för att jorden torkar ut och blir dammig innan den hunnit mögla eller så med tanke på att hamstrar inte bor i en så fuktig miljö, man kan ju inte direkt springa och vattna i en hamsterbur hur som helst som man gör med krukväxter liksom. Själv hade jag snäckor förr om åren och hade då jord i terrariet som var en varm och konstant fuktig miljö. Jorden möglade aldrig, däremot gick det skitfort för överbliven mat att börja mögla 😛

Nu är väl jord knappast gott, men det är säkerligen helt ofarligt om de tar en smakbit. Fast man får ju se till att inte ha jord med värsta massa medel och grejer i :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Alexxiis
0

#3 Okej tack! Har länge funderat på att skaffa en liten gräv låda med jord i men det känns som att min Cremé hona aldrig kommer bli ren igen haha! Men jag överreagerar säkert, jag ska nog allt ta och testa :D

gulzebra
0

#5: Hon kan nog sköta hygienen bra ändå ;) Är det så att du är orolig inför utställning så kan du ju ta bort lådan ett par dagar innan också :)

MissEmmis
0

Verkar som en kul sysselsättning för hamstrarna. Lägger ni jorden i en burk eller direkt på burgolvet?

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Alexxiis
0

#6 ja det har du rätt i! :) #7 Jag har sätt båda varianterna men om man inte vill ha hela buren med jord så är det nog bättre med en burk då spån och jord kommer blandas annars ;)

Cafesinner
0

Min hamster tvättar sig direkt hon blivit smutsig, så näe :) 
Den möglar inte eftersom den torkar efter ett tag. Brukar hälla på lite vatten och "blanda" då och då just därför (lagom så klart!). 
Det som KAN hända är väl att det börjar växa typ havre eller ngt om frön + vatten hamnar där, men eftersom de gräver runt i den så får fröna inte direkt lugn och ro :) De bör inte heller äta jorden. Dock kan de ta den i munnen och flytta runt.. Fyllde halva Macys Bur med jord på kvällen. På morgonen hade hon möblerat om allting, inklusive att jorden nu låg på andra sidan och i mitten… haha. Men därför kör jag på eko-jord! Inget farligt i den :)