Gammal, redan?
Min tös är bara 1,5 år gammal men känns redan gammal. Hon har börjat magra av lite, pälsen har blivit tunn och grå i nacken (hon är långhårig normalfärgad), och hon är inte alls lika aktiv som förr. Sover mycket, och känns i kroppen ungefär som när mina tidigare hamstrar har närmat sig 2,5-årsåldern.
Är det vanligt att de åldras så tidigt?
Det är olika. Vissa får åldringstecken redan vid ett år, medans andra får det mycket senare.
Så ja, förmodligen börjar hon blir gammal.
//Jessie
Okej. Lite tråkigt bara, då kanske hon inte blir så gammal? 😕De hamstrar jag haft som dött av ålder (alltså inte sjukdom) har alla blivit ca 2,5 år gamla. Får se hur länge denna vill hänga kvar.
#2 En av mina förra hamstrar fick åldringstecken när han var drygt ett år, och han levde ändå en bit över två år, så det måste inte vara så (: Vissa blir gamla tidigt, men håller sig kvar ändå.
//Jessie
Nu har hon blivit ännu mer tunn i pälsen, och i kroppen. Hon börjar kännas så lätt. Har ingen köksvåg, så jag kan inte väga henne. Vet dock att hon vägde 180 g för ett år sen, vilket ju är en helt normal vikt. Betydligt mindre nu förmodligen.
Ska jag ge henne mer att äta? Mer fet mat? Tips?
Kan du ge henne Barnmat, ärtor, pannkaka och annat som är kaloririkt?