Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1061 ggr
emiliahok
2

Köpa hamster djuraffär, dåligt?

Undrade bara varför det är sämre/dåligt att köpa hamster i djuraffär?

Lojs
3

1. De avlas inte på temperament, dvs det är ett lotteri vilket temperament djuren har (guldhamstrar är de djur som orsakar mest skador på djuraffärspersonal).

2. De kan ha sjukdomar som papova och wet tail, båda dödliga.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[CruellaDeVil]
2

Helt enig med Lojs. Har varit i butik och jobbat och då förut då vi hade inne grossisthamstrar var det verkligen inte kul att hantera dem. 
Wet tail var inte ovanligt och nu bör man vara extra försiktig med var man köper ifrån på grund av risken för papova. Det finns många duktiga uppfödare med superfina och mysiga djur. :)

emiliahok
0

Okej, tack!

hannatove
3

Jag va på en djuraffär en gång då jag såg 2 guldhamstrar i samma Bur och för det andra var det en jätteliten Bur (en miniduna tror jag) .så jag köpte dom faktist för jag tyckte så synd om dom. nu har jag snart haft dom i ett år och dom bor INTE med varann och dom är jättefina och tjocka .Dom har varsinna stor burar och jag vet bara att längden  är 80 cm.sen vet jag att det kan bli sjukdommar men sånna har vi inte fått ! Men jag har dvärigs här hemma också som INTE är från djuraffär .Jag tyckte bara att dom inte skulle få tillbringa att bråka med varann i en jätteliten Bur ! 😉

Lingtardo
4

Kan säga att inte alla djuraffärer säljer "dåliga" djur. Det gäller att kolla upp. Dock så säljer inte alla djuraffärerna guldhamstrar för tillfället pga papova, iallafall de djuraffärer jag har varit i. 

Har köpt 3 st hamstrar ifrån Arken Zoo i Svågertorp och de är de bästa hamstrarna, alla va handtama redan i början. De va friska vid köpet och är fortfarande friska. Du kan ringa runt till olika djuraffärer och fråga om de tar in djur ifrån privata uppfödare eller sådana som bara avlar massvis utav djur bara för att sälja.

emiliahok
0

Okej, tack så mycket!

Cireea
5

säger som #5 att inte alla djuraffärer tar in djur från grossister även om det är en klar majoritet som faktiskt gör det. 

Arken Zoo här i Umeå tar in från lokala uppfödare där dom kollar upp djuren dom tar in. De vill inte ha grossist djur och har faktiskt väldigt bra koll :)

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Zaviie
0

Dock så kan privatuppfödda hamstrar i djurbutik smittas av de andra djuren som kanske tagits in av grossist, det är en droppsmitta och andra djur kan bära partiklar av papova.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Cireea
5

Såklart är det så #8 MEN om en affär inte tar in djur alls från grossister så förstår jag inte vad problemet är. Jag tycker självklart att man ska vara riktigt försiktiga med vars man köper hamstrar ifrån, eller andra djur såklart, men om en djuraffär är duktiga på att ta in från uppfödare så tycker jag inte att man ska vara så snabb på att döma. 

Beröm istället de djuraffärer som faktiskt tar ansvar 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Zaviie
1

Det var inget negativt, bara generell tanke att bara för att dom inte tar just guldar från grossist så innebär det inte automatiskt att det är riskfritt. Mig veterligen får folk göra hur de än vill 🙂

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se