Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 818 ggr
linn8
0

Bra att tänka på saker?

Halloj:) Vi ska på söndag (om inte det blir någon hinder igen) hämta en liten hamster pojk:) Eftersom att det blir min första egna hamster så vill jag veta lite bra att tänka på saker! Lite allmänt om skötsel osv med. Hoppas att det inte blev för krångligt att läsa!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Johanna♥
0

Vad roligt! ☆ Guldhamstrar är dem lättaste hamstern att få tam. Tänk på att byta vatten varenda dag, ge en slev mat varje dag, städa toan var tredje dag, städa buren varannan vecka, ge den mat ifrån händerna, den sover mer på dagen så ta upp honom så att han får spring i bollen varannan/var tredje dag, gosa med honom varannan dag, prata med honom nära vid buren så att han blir van vid din röst, du kan ge honom kvistar att bita och tugga på ibland, se till så att han har en gallerbur (hamstrar gillar att klättra oh bita på gallret). Och bra saker som man kan ge till den lite då och då är: hårdkokt ägg, oskalade räkor, sallad, bäbismat (utan krydda samt salt), rått kött, gurka, morot osv… Det är bra för att han ska leva ett friskt liv och det förlänger livet också. Mer hittar du om du klickar runt lite på iFokus och Google. Mvh : Johanna♥

jossa5
0

Ha inte en gallerbur, gnager hamster på gallret kan den skada tänderna, vilket kan bli både dyrt och farligt för hamstern. Dyrt att fixa hos vet, och tänderna kan gå av så den inte kan äta riktigt.

Hamstrar är inga klätterdjur, för dom har inte bra syn. Däremot gillar dom att springa och gräva, så en större bottenyta är att föredra framför en hög Bur.

När du hämtat hem hamstern, så låt han vara i någon dag, innan du börjar tämja honom, så att han får vänja sig vid sin nya miljö. Prata mycket med honom så han lär känna igen din röst, och sen kan du börja tämja honom. Lättast så att ha nåt smaskigt som du kan ha i handen, och låta honom ta, för att så småningom kunna plocka upp utan problem.
Men det kan ta tid. Ibland går det fort, ibland inte så fort.

Se till att den har mat. Behövs inte fyllas på varje dag, ifall det finns mat kvar. Sen så kan dom ju tömma matskålen snabbt, för det är ju en hamster, så den tar reda på maten och lägger i boet tex.

Men kolla runt här på iFokus så finns mycket bra svar och tips och råd. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

jossa5
0

Mvh,

Johanna♥
0

Min hamster klättrar jätte mycket och det har alla mina hamstrar gjort.

jossa5
0

#4 Ja, dom gör det om dom kan, men i naturen så klättrar dom inte särskilt mycket. Dom är inte klätterdjur naturligt. Och sen kan dom bara släppa taget och ramla och slå sig om dom klättrar omkring.

Mvh,

ebbamedruby
0

#1 om man har guldhamster ska man städa varje vecka.

Lycka till med din hamster TS!

linn8
0

Tack så mycket! Vi ska inte ha gallerbur, utan en stor duna Bur åt honom:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Tipsi3
0

Va kul! Fast det bästa är att gosa varje dag #1 :) Hamstrar är ju sociala djur om jag förstått det rätt xD

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-