Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 619 ggr
Johanna♥
0

ungar på G...

Hej! Jag har en guldhamster, och den rasen är: Silversvart bandad långhår, skulle gärna vilja ha ungar! Men då måste ju "rasen passa", så då undrar jag: Vilken/vilka raser kan para sig med en silversvart bandad långhår till guldhamster??? Snälla hjälp!

Johanna♥
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Johanna♥
0

Så som jag visade där uppe, så ser hon ut ♥

Cireea
6

Alltså, din ras är guldhamster så den ska paras med en guldhamster. din färg/teckning däremot är silversvart ba lh och den ska då paras med en svartbaserad, viltbaserad eller gul/sköldpadd. 

Däremot tycker jag du ska läsa på innan du tar några ungar på din hona då du uppenbarligen inte har den kunskap man bör ha då man tar en kull.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Johanna♥
0

Tack så mycket☆ jag har läst på, ska läsa några dagar till innan dem paras. Men då vet jag, tack så mycket! Mvh: Johanna♥

Zvintos
5

Håller med #3 att om man ska ta kull bör man åtminstone ha baskunskapen som krävs. Att kunna färggenetiken är en sak, för den kan vara knepig att lära sig. Men en sådan baskunskap som att veta att guldhamster är en ras och att det andra är färg/teckning och pälstyp, det anser jag att man ska veta.

Om du kikar runt lite bland artiklarna här på sajten så finns det några bra som handlar om just det man bör veta. Vad gäller genetiken finns det några artiklar här också. Annars skriver jag en artikelserie på Svenska Hamsterföreningens ifokus-sida, som handlar om just genetik på guldhamstern.

Gerro
1

Och sedan anser jag att du bör läsa på mer än några dagar. Guldhamstrar kan få en hel del ungar, har du då möjlighet att behålla alla?

Men håller med tidigare svar att du ska läsa på mer innan du ger dig in i aveln.

Olivia8383
1

En liten detalj, jag tror inte heller att det är så smart att ha en gallerbur full med små ungar… Kan inte de lätt skada sig då?

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Cireea
0

#7 Gallerburar är ju inte så bra överlag om man har en hamster som klättrar eller gnager på gallret.

Johanna♥
0

Mm, men när dem inte dricker från brösten längrr och är ung. En månad så måste dem ju vara separerade i olika burar, honor och hanar.

Cireea
0

Hur gammal är din hona? 

och hur gammal är du?

LeeKnow
0

#10 Jag TROR att hennes hamster är runt 10 veckor, 

Då hon sa i tråden "Hamster <3" att hennes hamster var 6 veckor den 24/1.

Johanna♥
0

Hur gammal exakt måste den vara som yngst???

Olivia8383
2

Okej, en sådan sak måste man VERKLIGEN veta innan man tar en kull.. Vill inte låta elak men det känns som att du behöver läsa på en del innnan du tänker para din hamster, det finns mycket att lära. :)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

LeeKnow
0

http://hamster.ifokus.se/articles/4d715392b9cb462233064af6-avel-av-guldhamster

Läs lite här på och sök på Google så får du nog svar på det mesta..

Odette
0

Honan bör vara åtminstone 4-5 månader innan första kullen, men helst 5 månader. Då har hon både mognat mentalt och kroppsligt, och är redo att själv bli mamma.
Hanen får gärna vara något äldre, det är bara ett plus om han är kring året så man har fått en chans att se hur pass frisk han är osv :)

Det finns lite info på min hemsida också, om vad man bör tänka på innan man parar, parningen, ungarna osv osv. Ju mer du läser på desto bättre förutsättningar får de blivande föräldrarna- och ungarna! 🙂

http://exentrions.weebly.com/hamsterfakta.html

Men låt honan växa på sig ordentligt innan du parar henne, då klarar hon bättre att ge dem di och att ta hand om dem.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Johanna♥
2

Tack! Ni är jättesnälla och bra här på iFokus, tänkte läsa på ungefär 1-3 veckor. Tack, tack allihopa! :)

rost
13

Min dotter Johanna <3 är 11 år. Jag förklarade att t ex alla färger, rex/rex, satin/satin inte ska ska paras osv. så hon missförstod det här med raser. Det kommer inte bli ungar på Mimmi eftersom vi heller inte vet så mycket om henne. Köpt från djuraffär. Himla snäll och söt. Men i slutänden är det jag som får fixa allt om det skulle bli ungar, vilket jag inte är redo för än på ett bra tag. Utrymme och burar finns inte heller.

Tack alla för svar och råd. Får återkomma om det skulle bli aktuellt om något el ngr år :-)

Lojs
3

#17 Härligt med en förälder som tar sitt ansvar i de här frågorna!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.