inredning
Vad för inredning ska man undvika till guldhamster? Hamsterbomull vet jag att man inte ska ha, men sen säljer dom ju bomaterial? Nu kommer vi i och för sig att använda toapapper till sånt.. Men sen vad mer?
Jag har sett bilder där folk har dragit rör från buren till en plastlåda full med sågspån? Eller det kanske inte är för hamster? Vad har ni för tips på för kul.
Plast, speciellt plasthus ska undvikas. Biter hamstern på plasten så kan det bli skador i magen. I plasthus blir det dessutom väldigt dålig luft, det finns hamstrar som har somnat i plasthus och sedan aldrig vaknat..
Tyg ska också undvikas, då det kan fastna i tarmarna, samt att hamstrarna kan fastna med benet om det blir trådar.
Tomma kartonger, äggkartonger, toarullar (med eller utan papper) och så tycker dom flesta hamstrar är jättekul (:
Jag har en transportbur full med spån och hö (mjukt hö går bra, det kan inte skada kindpåsarna), där hamstrarna får gräva av sig en-två gånger i veckan. Har man möjlighet så är det såklart väldigt bra om man kan ha 1-2 dm spån i buren, jag har tyvärr duna och då får det inte riktigt plats.
//Jessie
jag har tittat på en stor duna men som va utan inredning, funderar på om det är bättre att köpa sån än en med inredning som är mindre?
måste man ha våningar eller kan man hitta tjocka grenar att lägga in sen rör som går runt upp i buren?
Perosnligen skulle jag hellre köra på största samla-lådan, eller ett akvarium. Jag har en mellanduna, och den är rätt svår att inreda. Men det är såklart indviduellt vad man tycker. Jag bor hemma, och mamma säger tyvärr nej till en ny hamsterbur (eftersom hon anser att jag kommer växa ifrån dom), annars skulle jag ha letat upp något billigt, ordentligt stort akvarium.
Ju större desto bättre, inredning kan du ju köpa separat. Hjul, hus osv brukar dessutom ofta vara i plast och alldeles för små, i alla fall dom jag har sett följa med burar. Bättre att kunna köpa själv, och välja vad som man tycker är bäst för just din hamster. Vissa stora dunor har dock galler på sidan, vilket inte är bra. Vet inte vilken modell det är du har kikat på?
Jag har en våning till min men jag har det inte i. Blir jättelite utrymme under våningen, och då får jag plats med ännu mindre spån än jag har nu. Dessutom är den av plast. Du måste naturligtvis inte ha våningar. Hur menar du med rören?
//Jessie