Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 3718 ggr
Lingtardo
1

Råkade tappa hamstern

Hej!

Detta har aldrig hänt mig innan, men jag borde nästan ha förstått det. Tappade en utav mina nya roborovskis idag. Hade buren öppen och han klättrade upp och jag fångade honom i handen, men samtidigt så hoppade han ut ur handen och ner på marken, från typ 1.2 m höjd. Han vred huvudet bakåt och hade öppen mun, typ som att han skrek, men inget ljud kom. Är rädd att jag har skadat honom på något sätt, eller att han kommer att dö utav skadorna. Känner mig så elak nu, är rädd i hela kroppen på något sätt. Min lilla bebis. Ska i fortsättningen alltid ta ner buren och ha den på marken när jag ska fixa något. 

Tror ni att det kan vara något allvarligt? Han är 5 veckor gammal. Han går som vanligt just nu, är lika energisk.

Lilahnee
1

När jag var liten hade vi en dvärghamster som var med om en ganska hemsk olycka. Hon hoppade ur handen på ett barn som gick ner för vår trappa, trappan hade mellanrum mellan stegen och den lilla hamster föll minst 2-2,5 m ner till våningen under :( Men hon sprang vidare som vanligt och levde ytterligare ett år efter det. Så jag tror inte att det är någon fara med din hamster! Därmed inte sagt att man ska börja släppa sina hamstrar från varken en eller två meter höjd såklart!

goldenhamsters
0

Dvärghamstrar brukar klara fall från höjder bättre än guldhamstrar, de har mjukare ben. Det borde inte vara någon större fara med honom om han springer omkring som vanligt, men jag skulle ha hanterat honom lite mindre ändå. Hamstrar visar sällan ifall de har ont, så låt han vila lite extra i buren nu ett tag.

Hamstrar kan bryta ben från väldigt kort höjd, var med om det själv förut. Passade en guldhamster förut som bodde i en hög Bur, hamstern gillade att klättra högst upp och ibland släppte den taget. En gång släppte den taget och landade fel, den bröt nacken och dog. Så man ska ändå vara försiktig och vara medveten om att de kan bryta ben lätt ändå :/ Många hamstrar har till exempel bruten svans efter att ha ramlat från mindre höjder.

Mvh Alicia.

Lingtardo
1

#1 Känner mig så elak, men han verkar ha klarat sig.

#2 Ja har inte tänkt röra honom på några dagar nu. Ja han skrek inte ens, usch.