Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 747 ggr
LeeKnow
0

Bygga gångar

Kom och tänka på en sak när jag var inne på Gerbil iFokus och kollade runt lite.

Till gerbilerna ska man ju ha massor av spån/bottenmaterial så att de kan gräva, borde man inte ha så till Hamstrar också? 

De gräver ju också gångar i naturen? :)

Scorpio97
0

Vissa hamstrar älskar att gräva, medans andra inte är så intresserade. Dock har dom inte samma grävbehov som gerbiler. 

Jag brukar försöka ha så mycket spån som möjligt, åtminstonde i ett hörn av buren så att dom kan gräva. En gång i veckan får dom även gräva av sig i en "grävlåda" (transportburen fylld med spån och hö).

Har man ett akvarium, eller någon annan bra Bur, så är det oftast uppskattat att ha 10-20cm spån, så att dom kan gräva (: Jag har tyvärr duna, och då går det inte riktigt.

//Jessie

Siastassar
1

#1. Hej jag vill bara göra dig uppmärksam på att hö inte är lämpligt till hamstrar då det är så hårt & vasst att det har hänt att när hamstrarna stoppar hö i kindpåsarna så kan höet sticka hål på deras påsar som är väldigt tunna. Därför rekommenderas inte hö till hamstrar. Skönt att det aldrig hänt något sånt med dina förut men för att vara på den säkra sidan borde höet i transsportburen avlägsnas. Inget illa menat utan ville bara informera om det :)

Scorpio97
0

#2 Mjukt ängshö går bra. Jag går alltid igenom höet flera gånger och plockar bort dom vassa stråna. Dom kan inte skada sig på mjukt hö (:

//Jessie