Gallergnagare?
Hej!
Jag undrar om varför min sibiriska dvärg hamster biter i gallret? Och är det farligt, är det dåligt för dem vad kan man göra för att få henne att sluta eller är det okej att hon biter i gallret?
Tack i förskott!😉
Oftast beror det på att dom är uttråkade. Ta ut henne och låt henne springa i hage eller så, oftare/längre än vad du gör nu. Se till att hon har mycket leksaker i buren. Sprid ut maten istället för att ge i matskål.
Vissa hamstrar (oftast dom från djuraffär) har även fått ovanan att bita i galler, eller gräva i hörn för att dom länge har varit väldigt oaktiverade. Då går det oftast inte att göra något åt, eftersom dom gör det oavsett hur mycket dom blir aktiverade nu. Då bör man byta Bur, till en där det inte finns något galler att bita i.
Gallergnagandet kan skada tänderna och nosen allvarligt.
//Jessie
Tack för tipset men tycker du jag ska ¨hindra¨ henne från att klättra upp där? Alltså inte ha något som hon kan klättra upp i eller ska jag låta henne klättra upp men jag kan göra roligare saker med henne?
Min dvärghamster gnagde väldigt mkt på gallret ett tag, när hon var två-tre månader ungefär, men hon har lugnat sig nu. Delvis tror jag det blivit bättre för att jag har henne ute ofta, sen har jag inrett lite roligare med en grotta av korkbark (finns i nät på Hornbach) som jag strör maten över och rör också ner den i ströet så hon får gräva efter den. Ibland gnager hon fortfarande på gallret men då är det oftast för att få min uppmärksamhet för hon vill komma ut. Dock kan jag inte ha henne i gallerrasthagen från djuraffären, för då gnager hon bara på gallret. Jag har hamstersäkrat (tejpat igen hål och tagit bort sladdar) ett rum hon får springa runt i.
Vissa slutar inte gnaga på gallret hur mycket man stimulerar dem o det enda man kan göra då är att byta till en Bur utan galler ex akvarium funkar super! de kan få sår o skada nosryggen vid för mycket gallergnagande!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Har hört att man kan ta typ ättikssprit på gallret, har aldrig provat men har endast hört det från en uppfödare av hamstrar på Facebook :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#5 jag testade med både senap och tandkräm o ättika funkade inte alls x)
// Claudia Bertheau
#6 Haha, en lurig en 😉
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#7 yes det var med två olika med X)
TS: om inte mer aktivering hjälper skulle jag rekomendera dig att skaffa annan Bur då gallergnagandet blir ett inlärt betende de inte blir av med så länge man har en gallerbur ;)
// Claudia Bertheau