Brutet revben
Hej..upptäckt nyss att min ena guldis har ett brutet revben.. hon satt och pratade i buren så jag tog fram henne.. och hon klättrade runt som vanligt, la sig på min arm och somnade till…klappade henne över ryggen och känner en knöl..och jämför med andra sidan. Och känner rätt snabbt att ena revbenet är av.
Har ingen aning om hur länge det varit så, eller något. Hon verkar inte ha ont och vräker i sig mat, leker i buren som vanligt osv.. hon är 1 år gammal.. och tja.. min lilla guldklimp.
Nu tycker ni säkert att jag är oansvarlig som inte märkt att hon brutit ena revbenet, men det är så att jag har varit väldigt sjuk ett par månader och sovit och besökt sjukhuset för det mesta under min vakna tid, så min mami och syskon har tagit hand om alla mina djur under tiden eftersom jag som sagt inte haft någon möjlighet till det.
Så min fråga är;
Är det ens någon ide att ta henne till vetrinären eftersom hon inte verkar ha ont, och tja,..man kan knappast söva ner en hamster och laga revbenet ju..
bör jag flytta henne till en plastlåda/arkivarie istället för en Bur med mycket klättermöjligheter?
Hur får jag upp henne i vikt? Hon VRÄKER i sig mat men är lite väl smal..
Det låter som att du borde ta henne till veterinären. Vill inte låta dömande men en guld hamster somnar inte så lätt på människor som de inte haft MYCKET kontakt med under flera månader - de månaderna som du var sjuk alltså. Så hon kan ha somnat till för att det gjorde ont. Sen visar oftast inte smådjur att de har ont fören det är försent. Så ta henne till veterinären! Angående maten kan du ju ge henne lite fetare mat, ge små ostbitar och nötter oftare men med måtta :) Lycka till!
Innan jag blev så sjuk att jag blev sängliggandes så var hon alltid framme, innanför min tröja och dyl. Sen under tiden jag var vaken tog jag genast fram henne, hon var ofta ute med småsyskonen och lekte osv. Så hon har fått vääääldigt mycket uppmärksamhet ändå.
Tycker du borde kolla med veterinären, guldhamstrar vill inte visa när de mot dåligt, då blir ju dom uppätna först… En guldhamster kan alltså ha jätteont utan att visa det.:(
Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com
Uppsök veterinär direkt. Jag tror absolut inte det är ett revben som är av utan jag tror det är er tumör. De brukar kunna sätta sig vid ryggrad, bröstbenoch revben. Om ett revben går av känns det inte som en knöl utan som om revbenet har ett hål i sig och det brukar göra fruktansvärt ont. Sök veterinär omgående och hör av dig hur det går
min ena pojke har en liten defekt högst på på ett revben i typ mitten av ryggen! han har alltid haft det och verkar inte alls ha ont av det! det känns som en liten pigg uppåt bara ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Jag tycker inte du varit oansvarig. Sjuk kan alla bli och det ansvarsfulla att göra är att se till att någon tar hand om djuret när du inte kan, precis som du gjorde. Det jag tycker du ska göra är att rådfråga en veterinär. Ett samtal kostar inget. Se vad dom säger.
Anna och taxen Max