Vi hade ingen toalett till vår hamster första veckan just för att se var han valde att gå; han höll mest till i burens högra hörn där vi nu ställt en rymlig toalett med Sand i.
Sanden klumpar sig just där den blir blöt; denna klump är lätt att ta bort med en liten skopa du kan köpa på djuraffären.
Vår hamster går enbart på toaletten i hörnet nu; givetvis blir det lite pluttar i sovhuset, men det tar vi bort när han vaknat för dagen🙂
Jag har spån i min Bur, det tycker jag funkar utmärkt! Sedan har jag en Sand skål där hon tvättar sig och badar och en sandlåda, i den har jag kattsand vilket är super bra då du kan rensa ut kiss klumparna och sanden suger åt sig allt kiss och luktar inte.
När hamstern kissar och bajsar någonstans så lägger du det i vad som kommer vara hamsterns framtida toalett. Fortsätt att flytta över och när du rensar sanden se till att lämna en bajskorv eller en kissklump tills hamstern förstått att det är där den ska kissa och bajsa! Lägg gärna toaletten där hamsterns kisshörna låg! :)
#2 chinchilla Sand som finns att köpa på t.ex biltema eller djuraffärer.