Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2803 ggr
Djurälskaren87
2

vill inte låta dömande

hej!:) vill inte låta dömande men bara undrar,så ta inte detta fel. har sett några hamsterburar här inne och vissa känns små:S hur ska måtten vara?När jag var mindre hade jag mycket större hamsterbur  (och min hamster var ute dygnet runt i princip)än vad några har här inne, som sagt dömer ingen utan bara en fråga.

Scorpio97
0

Minsta ytan för guldhamster är 0,12 m², kortaste sidan måste vara minst 25 cm, och höjden minst 20 cm.

För dvärghamster är det 0,09 m², samt minst 20 cm på kortaste sidan och höjden.

Så rent lagligt får man ha väldigt små burar. Sen är det ju individuellt vad man tycker är okej storlek. Jag har mellan-duna åt mina två dvärgar, och jag kan inte tänka mig något mindre. Ska jag ha fler hamstrar efter detta, så kommer jag skaffa större Bur (vill egentligen ha större nu, men mamma säger nej) .

//Jessie

Djurälskaren87
0

1" oj de va inte stort enligt mig, rent lagligt så okej men ibland får man tänka utanför ramarna;)Om man har sin hamster ute flera timmar om dagen är det okej men skall hamster vara i en mindre Bur och nästan inte få komma ut är de skandallöst

jentrjenny
2

Jag har för tillfället en miniduna som jag ska ha till min kommande hamster. Den har ju lagliga mått men jag skulle gärna vilja ha större. Men som jag bor just nu så har jag tyvärr inte plats utan har tänkt köpa en hage också eller låta den springa fritt i badrummet varje dag som aktivitet. Sen står jag på kö till en trea (bor i en etta nu) och då hade jag tänkt köpa en större när jag får flytta in i den vilket borde bli om några månader :)

Så om du undrar varför vissa ha små burar så är detta en anledning

Tipsi3
1

Har en miniduna till min kommande hamster eftersom mitt rum är ganska litet, får inte plats med större. Istället har jag en hage, hamster boll och mitt rum (Som jag kommer "hamstersäkra") där hamstern kommer få springa någon timma per dag. Det som kompensation för burens mått. Men egentligen tycker jag att burens storlek är okej, bara hamstern får springa av sig ibland :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Fiona1234
0

#3-#4 Har själv mini dunor här hemma ^^, så inge fel på dom 😉

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

BlackandBlue
0

Jag har väldigt blandade storlekar på burarna! honorna går just nu i större pga att en har kull en har kull påväg o sen sista kommer att ha!

hanarna går just nu i minudunor. men samla lådor till dem är på g! har inte plats i mitt rum för större burar! men de ska snart få flytta till garaget som är under huset och är helt o hållet uppvärmt! så då kan alla få samlor vilket känns jättebra!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

The Idizen
0

Min dvärghamster bor i en mini duna, hon får komma ut så ofta hon vill och vara ute så länge hon vill. Dock så gosar hon hellre än att springa. 🙂

Det samma gäller även min guld, fast han bor i mellan dunan. :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

jossa5
0

Jag har minidunor till robbarna (dom går själv just nu), en duna multy till en campbellpojke, samt en samla 130 l till en vintervit tjej.

Alla dunor funkar jättebra, och hade jag plats skulle jag givetvis ha samlor till alla, eller iaf duna multys, men nu är det som det är. :)

Sen skulle jag inte stoppa i en guldhamster i en miniduna dock, känns lite väl litet. Men en duna multy ser jag inga problem med.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

luddtuss
0

Så länge måtten på buren är lagliga finns väl inget problem:-)

Scorpio97
0

#9 Fast rent lagligt får du ha en dvärghamster i en låda på 30x30 cm (höjd 20cm). Det tycker jag är alldeles för litet, även om hamstern får springa fritt flera timmar om dagen.

Dom lagliga måtten borde vara större :/ Typ dubbla.

//Jessie

Dvärgis1234
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dvärghamster har en rätt stor Bur enligt mig jag är osäker på måtten men här kommer en bild :)

Djurälskaren87
0

Att man har en laglig Bur förutsätter jag, men har man lite mindre bild tycker jag man borde kompensera det med att dom får vara ute dagligen:)

Dvärgis1234
0

#12Tycker jag med, jag tycker att lagen med hamsterburar är dåliga det borde vara bättre mått jag hade en jätte dålig liten Bur till min hamster men jag bytte när jag hade sparat i 1 månad nu har hon den buren som jag skickade ovanför. :)

Tipsi3
0

#5 Tycker inte det :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-