Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 4268 ggr
Susannaaa
0

Lämna en hamster ensam

Jag ska bort över nyår och behöver egentligen vara borta två nätter, kan hamstern vara ensam under två nätter?

Fridaaaa
2

Det är inte lämpligt nej. De ska kollas till minst 1 gång/dag. Och vad som helst kan hända under dessa två nätterna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tipsi3
1

Du kanske kan ordna med någon kompis eller annan som kan titta till hamstern och ta hand om den sålänge?  🙂

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Alexxiis
4

Helst inte. Men är det så att det verkligen inte finns någon som kan titta till hamstern så se till att vattenflaskan e fylld med färskt vatten, ta bort leksaker som kan vara osäkra och fyll på med mycket mat!

Fridaaaa
2

#3 Nej verkligen inte att rekommendera. Bättre att ta med hamstern eller hitta en vakt, eller helt enkelt komma hem.

Alexxiis
5

#4 Ja, men som jag skrev "Helst inte. Men är det så att det verkligen inte finns någon som kan titta till hamstern…."

Sedan kanske ts kan ta med hamstern eller hitta hamster vakt/passare vilket jag hoppas, det är aldrig bra att lämna en hamster själv men är det så att det skulle bli riktigt AKUT  så kanske ts måste. Så som sagt, det är inget jag rekommenderar men om hon verkligen MÅSTE så…

Fridaaaa
3

#5 Fast varför ens ta upp det när det inte ens är en tanke att göra? Det var det jag inte fick ihop.

Om det gäller fest, nyårsfirande eller liknande (gissar att det är det?) så är det ju inte akut eller ett måste. Skillnad är om man t.ex måste akut till sjukhus eller annat. Men inte för firande osv. Men så tänker jag.

Alexxiis
3

#6 Jag tog upp det för att om ts inte är myndig är det hennes föräldrar som bestämmer om hon MÅSTE med eller inte. Och om ts faktiskt MÅSTE gå och inte har någon som ska passa hamstern så kanske hon MÅSTE lämna hamstern?! 

Men som sagt, det är verkligen inte bra att lämna en hamster så men ts kanske inte har något val!

Fridaaaa
1

#7 Finns fortfarande inget "måste" när det kommer till sånt, då får hennes föräldrar fixa vakt i så fall eller fixa det på någotvis i så fall. Anser inte att det är ansvarsfull att lämna 2 dygn själv.
Att fylla på massa mat och vatten hjälper förmodligen inte direkt risken är att den äter upp det mesta innan samt att som sagt kan vad som helst hända.

Och inte så lätt att veta hur gammal en person är men är inte relevant i detta läget, då rätt ska vara rätt oavsett och vad som är lämpligt eller inte.

Har man djur måste man planera, antingen en själv eller om man inte är myndig ska föräldrarna göra det. Finns inga andra alternativ.
Jag skulle aldrig kunna ha samvetet att lämna några av mina djur 2 nätter utan någon som kollar.

Alexxiis
3

#8 Håller inte med, "måsten" finns visst. Vem vet ts kanske ska åka långt och inte har plats för hamstern. Eller så kanske den ts ska till har katter och ts Bur kanske inte är så katt säker? Eller så kanske någon i ts släkt/kompis är SUPER allergisk mot alla pälsdjur eller spån osv… Sedan är det inte alla som vill ha hem en hamster i hemmet även om ts bönar och ber om det!

Dessutom är det snällare mot hamstern om den VERKLIGEN måste vara hemma att vara i ett tyst hem än ett hem där musik spelas på otroligt hög volym och där folk gapar och skriker samt en massa raketavfyrningar osv beroende på hur dom firar sin nyårs dag.

Att fylla på mat kan visst hjälpa för hur tänkte du där? Om hon lägger in mat i matskålen så att de räcker för två dagar och sedan gömmer lite mat här och var och t.e.x sätter in en nyttig hemmagjord kräcker så håller det ju. Det är ju inte så att en hamster kan äta allt det där på 2 nätter? 

Men som sagt, jag hoppas VERKLIGEN att ts inte behöver lämna hamstern själv, det är aldrig bra!

Om det hade vart jag, hade jag absolut INTE lämnat hamstern hemma….

[GeeGee]
0

Nej det är olagligt så det får du inte göra då du bryter mot lagen och kan bli stämd….samtidigt som det precis som den överst skrev, kan hända vad som helst med hamstern under den tiden. Den kan fastna och bita av sig benet eller bli svårt sjuk eller liknande.

cookiedough101
1

#10 stämd kan man knappast bli. Stämd blir man av en person/företag om man t.ex kopierar något som redan finns och har patent, ich sedan börjar marknadsföra något. Du kanske ska läsa på lite innan :)

ebbamedruby
0

#11 fast även du har fel. privatpersoner kan också stämma varandra men jag tror att #10 menar åtalad. :)

cookiedough101
1

#12 jag skrev inte att de inte kunde det ;)

ebbamedruby
0

#13 oj. syftade på att man kan stämma andra för andra saker än patentstöld.

Denise.E
2

Om du bor i närheten utav västerås så kan jag passa :) Bara ett förslag haha.

[GeeGee]
2

Allts vilket liv det blev för att ett ord var fel. Jag menar anmäld! Det är det som en person/flera personer kan göra om någon/några bryter mot en djurskyddslag.

Så nu fick jag till det =P

cookiedough101
1

#16 fast det är ju inte olagligt. Och sen så blev det inte något liv. Däremot är det olagligt att överge ett djur.

Frosstis
2

Nästa gång, be ba en granne kommer en gång och kolla så hamstern lever ;)