Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2616 ggr
fiore
0

Blir inte tam

Min hamster Baloo har inte blivit något tamare under dessa 2 veckorna jag haft honom- ja, 2 veckor är inte mycket men hoppades på att det skulle gå framåt liiiiiiite.
 Trots massor av träning varje dag är han fortfarande lika rädd som dagen när jag fick hem honom.

Hoppet att han skulle bli tam var stor tills idag.

För några timmar sedan fick han vara med mig (genom ett pringlesrör, det går INTE att skopa upp honom) och inte efter 1 minut i mina händer bet han hål genom mitt finger utan som helst någon anledning och började att hacka sina tänder intensivt som han  gjort i några dagar av min närhet.
Då insåg jag att det INTE alls går framåt.

Känner att jag inte orkar mer, speciellt när det är min första hamster och jag vet inte hur man ska hantera såna situationer.
Han kommer från en uppfödare så det är ingen Djuraffärshamster, vilket kan tänkas vara troligt..
Vad ska jag göra?

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

MaaariaS
3

Låt han vara i buren själv(det kan ta olika mycket tid för hamstrar att känna sej hemma och inte är trygg än.

Ge honom bara mat och prata med honom så han känner igen din röst och kommer han fram ge honom nått gott godis och gör så ett par veckor och pröva att sätta ner handen i buren utan att ta upp honom,ha gärna nått gott i handen när du gör det.

Dom flesta hamstrar blir tama det tar bara olika lång tid!!!

Lycka till 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

fiore
0

#1 Har gjort det, dock bara i två dagar så det kanske inte är tillräckligt ändå. Ska jag börja ta upp honom lite när han vågat gå/klättra på min hand, äta på den osv ett tag? Gör det inte något om han inte får springa av sig utanför buren på ett par veckor? Och en sista fråga för gången, hur kan man se om Baloo är trygg eller inte?

Fridelin
4

Jag har varit i samma situation som du och kan kanske ge dig lite tips. Först vill jag säga att det tog tid och att man måste ha tålamod! Jag vet… det är svårt ocj man vill gärna ta upp hamstern men man måste låta den välja själv. Ta ut allt ur buren utom hus, mat och vatten och något att gnaga på. När hamstern blir utråkad kan han bli mer intresserad av dig. Börja med att bara ha handen i buren och bara låte henne nosa men inte göra något. Du kan också sträcka ner handen och ge henne något gott så att han förknippar handen med något positivt. Du kan lägga något godis i handen och se om han vågar klättra upp men det är inte säkert att han vågar i början. Du kan ha på dig en morgonrock eller någon tröja med stora ärmar. Det är spännande att krypa in i eftersom hamstrar gillar trånga utrymmen. Detta tipset fick jag från min uppfödare. Om hamstern vågar klättra upp på dig så låt handen vara tills du märrker att hon gör det utan att tveka. Sen kan du börja ta upp honom när hhan klättrar upp på dig men bara korta stunder. Jag har gjort så att när hamstern klättrar upp på mig har jag tagit upp den, klappat den lite och sen hållt ner handen i buren för att se om hon vill ner eller stanna kvar. Lyft inte upp hus eller andra saker i buren för han måste få vara för sig själv och kunna känna sig trygg där. Att få honom tam kan ta ganska lång tid.Jag trodde aldrig det skulle gå för mig men det har gått bra ;). Hoppas du har fått några tips! Ha tålamod och lycka till!!!

fiore
0

Tack för dina tips, Fridelin! Detta ska jag absolut testa.

Fridelin
0

Så lite så! Hoppas det går bra!

Tipsi3
1

#3 Kunde bara inte undgå att se "ge henne något gott så att han…" 😂 Men själv skriver jag så ibland… XD

Men bra skrivet i övrigt 🙂

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Fridelin
1

Haha oj då:D! Min hamster är en tjej så det är svårt att tänka oom… :P

fiore
0

Kan någon svara på mina frågor i #2? Skulle underlätta det hela då :)

MaaariaS
0

#2 Förlåt jag har missat det inlägget helt😞

Ja du kan låta han vara i buren i ett par veckor utan att släppa ut honom och ja du kan försöka ta upp honom när han har börjat närma sej dina händer 🙂

fiore
0

#9 Tack så mycket! :D Okej, då vet jag. Baloo är hela tiden i sitt lilla hus och kommer aldrig ut. Men det är kanske för han inte är trygg, så jag får låta honom vara tills han vågar komma ut utan att ora sig för något :) Tror att jag bytte Bur redan efter nästa dag påverkade honom mycket, så jag kan väl mycket säga att det är mitt fel.

MaaariaS
0

#10 Vassego 🙂