Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1615 ggr
Fridelin
1

frågor om parning mm.

Hej! I oktober fick jag hem min fjärde hamster från dianthus uppfödning! ( De andra är döda…) Jag tänkte kanske ta en kull med henne om allt funkar. Hon blir fem månader i februari så då kanske vi provar. Jag vet inte när hon brunstae… jah har alldrig märkt något. Hur ska jag göra? "Pappan blir eventuellt min kompis hamster. Han är snart 1,5 år så han börjar bli lite gammal men har fattat på Hilmas uppfödare att det ska gå bra om han är pigg och mår bra. Är det rätt? Han är från djuraffär så han har tyvärr ingen stamtavla. Hilma är cream LH SA och Holger Crem bandad Kh tror jag så hur tror ni ungarna blir? Hilma har offwhite och längre bak även silvergrått och vitt förutom cream men Holger vet vi inget om. En sista fråga… Vad är det för regler im burmått för mamma och ungar? Någon som eventuellt kan vara intresserad? Jag bor i Ljungskile söder om Uddevalla. Men som sagt detta är bara en dröm en sålänge. Ursäkta alla frågor och att det blev så rörigt… hehe :)

Ebbzenbabbzen
2

Även om Holger är jättesnäll och jättefin tycker jag inte att man ska ta kullar på Djuraffärshamstrar, dom i individ kan vara helt underbara, men tyvärr finns det större risk att dom hamstrarna bär på allvarliga sjukdomar ( då dom OFTAST, inte alltid, är från grossister som inte bryr sig om något, varken sjukdomar, temperament, färg, täckning eller något över huvudtaget ) som man absolut inte vill föra vidare! Hamsterhanar blir oftast sterila vid 1,5 års åldern, speciellt om dom inte har fått en kull tidigare, så då är det ju inte ens lönt… Det behöver ju inte vara så att Holger är varken steril eller bär på sjukdomar , m.m;), men vill informera om det ändå!;)

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

fiore
0

Du har nu 3 trådar uppe med samma text, ville bara påminna dig det så du inte skaffar någon ny igen ;)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Ebbzenbabbzen
0

Just det! Vad det gäller brunsten så ska man ( du kanske redan vet det men ändå! ) smeka honan över ryggen och rumpan, om hon ställer sig "rätt" så märker du det, dom ställer sig med halvslutna ögon och svansen rakt upp i luften! Om du är osäker så kan du ställa henne på hanens Bur så att hon känner lukten av honom, då ställer hon sig "rätt" fortare! OBS! När du ställer honan på hanens Bur så ska du vara väldigt försiktig, så att de helst inte nuddar varandra, för då kan en del honor bli veligt arga och försöka bitas! Hoppas detta var till någon nytta!;) :)

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Fridelin
0

Jag märkte att det blev 3 trådar.. Det var inte meningen sorry ;) Holger har inte träffat andra hamstrar på mer en ett år och då ska han väl inte bära på någon smitta? Det är väl isåfall om han har något medfött? Ska hålla koll på om hon brunstar får titta lite nogrannare efter det. Tack för tipsen!

Fridelin
0

Jag såg ditt svar i den andra tråden nu fiore men jag svarar här ;). Jag var nog lite otydlig så jag tror du har missuppfattat lite… Hilma har 10syskon villa alla lever vad jag vet. De jag nämde var mina tidigare hamstrar som tyvärr inte finns längre. :( Holger kanske inte är en lämplig pappa så vi får väl se hur det blir. Jag vill ju såklart djurens bästa… Tack för svaren!

fiore
0

Jaså, då hade jag nog missuppfattat det hela lite. Då så ;)
Ja, det är bättre om du hittar någon annan mer passande hane än Holger. Önskar dig all lycka till i framtiden och hoppas det blir en lyckad kull!

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Fridelin
0

Tack så mycket :) Vi får hoppas det!

Roonja
3

Efter dessa hamstrar får du bara creme, eftersom ingen är silver kan du inte få silver, då silver är dominant. :) Rent genetiskt blir ungarna 50% bandade och 50% satin. Bär den pappan på långhår kan du få 25% långhår. Annars får du bara korthår. :)

[[tjattehonung]]
0

Ehm puttar upp tråden lite… Ska du para henne? Jag skulle vara väldigt väldigt intresserad av en unge, jag ska ändå skaffa hamster i februari mars nån gång och när det nu ändå är någon som jag känner som ska ta en kull…

Fridelin
0

Hej Lydia!!! Jo jag vill gärna para henne men Holger är nog ingen lämplig pappa eftersom han är från djuraffär och kan då bära på sjukdomar som kan gå i arv. Sen börjar han bli lite gammal oxå… Så nu letar jag lite efter en annan hanne. Kan inte du skaffa en hanne från uppfödning som kan bli pappa till kullen? Det skulle vara jättekul!Isåfall är det lämplig parning mellan februari-maj för hon ska vara mellan 5-8 mån. Du kan sms:a mig om du har mitt nummer :).