''Hamster Harlem Shake''
Blev så nyfiken när jag tittade på videoklippet.
Enligt den som lagt ut videon är de djuraffärshamstrar, och min fråga är: varför beter hamstrarna sig så?
Aldrig sett något likande förut, här är videon.
don't let anyone destroy your happiness 
- Redigerat 2021-06-06 10:14 av Herveaux
:o
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Skulle vilja påstå att det är ett stereotypt beteende, något ett djur utan stimulerande miljö får.
Dvs dom blir så pass uttråkade att dom skapar sig en "sysselsättning", ett upprepande beteende.
Tittar du på minkar som bor på pälsfarm så brukar dom gå från hörna till hörna, hund i hundgård går ofta längs "väggen" fram och tillbaka och gnagare brukar gräva hysteriskt på glaset(Eller liknande)
Hälsningar Malin
#2 Det var intressant!
don't let anyone destroy your happiness 
Stackars hamstrar, inte konstigt de blir uttråkade i den där lådan!
Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com
Tycker det liknar det som kallas stargazing lite gran då får de ett beteende där de faller till rygg efter att tittat upp, detta är något genetiskt och kan gå så långt att de till slut inte längre äter eller dricke då de är så fokuserade på att tippa över så att säga!
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Jag tycker det ser ut som att de försöker ta sig ut ur buren de befinner sig i, och som #2 säger, miljön är inte stimulerande.
Stackars hamstrar :'(
Vissa hamstrar mår ju inte bra av att bo i burar där de kan se ut, de känner sig obekväma och försöker ta sig ut och hoppar runt. De får då ett "galet" beteende vad jag läst.
Men som några sagt tidigare, antagligen tecken på uttråkning, de hade ju inget i buren! Hade gerbiler som lätt blev uttråkade förut, man fick lägga in nya kartonger hela tiden för annars började de "gnaga" på glaset, men inte hoppa runt och falla omkull som de 🤔
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Emma öhr skrev något om det beteendet förut. Det är någon slags "sjukdom" som de får. Av vilken anledning vet jag inte, men det kan säkert vara som ovanstående säger, när de är understimulerade. Det är i alla fall inge bra alls, stackars hamstrar! 😕
Rättning
#5 Såg nu att du skrev om det jag menade, uch vad hemskt :(