Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 1499 ggr
Tipsi3
1

Borde jag tvätta med virkon?

Jag köpte en dunabur från en djuraffär (Där de säljer guldhamstrar) i höstas. Jag ska hämta min hamster från en uppfödare i februari, då kommer det ha gått ungefär 5 månader sen jag köpte den. Jag läste på om papova och läste att papova sprids bla via damm, så risken finns att hamstrarna där kan ha haft papova viruset som sedan via damm spridits till  min Bur. Bör jag tvätta buren och tillbehören (Kan man tvätta trägrejer med virkon?) med virkon innan hamstern kommer, eller räcker det med vanligt rengöringsmedel eftersom det kommer att ha gått 5 månader?

Tacksam för svar!

Tindra

PS! Senaste tillbehöret jag köpt från en djuraffär med guldhamstrar var en trästege, ca 2 ½ månader efter det inköpet kommer hamstern hämtas.

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Fiona1234
0

Jag skulle inte ha gjort det. Iaf inte tillbehören :). Ifall jag köper nya burar så tvättar jag dom med 70% sprit och det tar död på alla bakterier. Tvätta ur buren och låt trägrejerna stå utomhus om du är orolig :).

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Tipsi3
0

Ok,jag tvättar nog ur :D, fast grejerna får stanna inne, utomhus vågar jag nog inte, det är så mycket fågelliv utanför oss så det skulle nog sluta med fågelskit på allting… 😂

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Odette
1

Virkon är det som gäller vid papova, då papova är ett virus och inte en bakterie. Så sprit och annat gör ingen som helst nytta när det kommer till papova, det tar endast tar bakterier.

Gällande träsaker köpta från djuraffären vågar jag inte uttala mig, bäst vore att kasta dem men det får du avgöra själv; vågar du inte chansa är det givetvis bättre att kasta dem och köpa nytt kanske från nätet ist.

Då behöver du inte oroa dig över det iaf, skitjobbigt om man ska gå och bli nojjig efteråt.. då man redan stoppat in trägrejerna hos sin nya vän.. då äre ju försent :(
Plastsaker kan man ju virkona, men inte trä. Trä suger åt sig på ett annat sätt så jag vet inte om det hjälper att desinficera trä med virkon :/

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

[kerstinthemilklover]
0

Inom sjukvården så tvättar man händerna med mycket friktion och torrborstar för att få bort virus. Sandpappra grejerna i trä om du är väldigt orolig. Du kan dessutom koka dem i vatten under 10 minuter.
Sedan kan du även ringa och fråga om de har haft viruset i djuraffären.