Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1299 ggr
linn8
0

Borde jag anmäla?

Hej! Min kompis sköter inte sin hamster så bra… Man måste hålla henne med 2 händer för att hon är så tjock. Hon är en vintervit dvärghamster. Min kompis matar henne med sudd och pennor! Hon har en jätte tråkig Bur och hon har bara vatten ibland. Borde jag anmäla? Hur?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Kakanbieber]
0

SUDD OCH PENNOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????

Va***! Så kan man INTE göra :OOOOO

Anmäl!! Anmäl såklart!

Är hon den där dumma ungen som misskött sina djur o inte avlivat de när de led som satan?

[MARWAKE]
0

Fy så dåligt!! Jag vet själv inte anmäla men riktigt dåligt skött,

linn8
0

Nej det är inte samma person och jag ska absolut anmäla!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Kakanbieber]
0

Dvärghamstrar brukar vara så små, men FYYYYYYYYYY!!!!!!!!!!

SUDD OCH PENNOR, JAG HÅLLER PÅ ATT SPRICKA!

[MARWAKE]
0

När du skrev Sudd och pennor trodde jag du menade dålig mat. Om det är riktiga sudd och pennor du menar ska du absolut anmäla!!

linn8
0

#4 ja, det är hemskt hon ger henne suddsmulorna och ibland hela sudd och låter henne gnaga på blyertspennor…

linn8
0

Kan tillägga att hamstern är strax över 1 år

[Kakanbieber]
0

Är inte sånt farligt?

linn8
0

#8 nej det är inte bra att äta bly/sudd…

linn8
0

När hon ska ta ut henne så tar hon upp huset och häller ner henne på bordet från typ 30 cm höjd

[Kakanbieber]
0

SÅ TASKIGT! 😭 Snälla… Snälla! Anmäl. Annars mst jag göra det!

Om ingen annan..

linn8
0

#11 jag ska göra det.

[Kakanbieber]
0

Bra, Jag bara sa så för jag visste att du inte inte vill att nån annan gör det :)

linn8
0

#13 haha men det spelar ingen roll vem bara att det blir gjort.

[Kakanbieber]
0

Ja :) När ska du anmäla ?

Du har många  djurplågarkompisar, tyvärr :(

linn8
1

#15 ja jag vet… Jag har tagit hand om flertal djur som kompisar inte klarade av… I kväll:)

LinaN
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klickade in här mest av misstag, och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men jag kom att tänka på det här guldklippet med Robert Gustafsson från NileCity.

Detta är bilden jag får av din kompis TS.

Den kompisen borde inte ha djur.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

linn8
0

#17 vet inte riktigt hur jag ska reagera? Väldigt klantigt och sorgilgtXP Ja kanske liktDX

Frosstis
5

Varför är du så snabb med att anmäla ? Varför inte börja med att prata med din vän ? Berätta om hur det står till och varna att du kan lägga en anmälan om hon inte förbättrar sig , alternativt erbjuda dig att ta över hennes hamster !

linn8
0

#19 okej ska prata ned henne imorrn:)

Frosstis
2

#20 förvånar mig faktiskt att du inte pratat med henne än och går snabbt över till anmälan !

linn8
1

#21 jag vet hur hon är mot sin hamster och hon säger själv att hon sköter hamstern bra. Andra flög på mig om att jag skulle anmäla så jag tyckte väl att det var det bästa ?

[Kakanbieber]
0

Flög på dig, hur då?'

Anmäll BÅDA! Skit i vad de gör, ANMÄL!

Kraam :)

linn8
10

#23 du har skrivit i typ 4 inlägg anmäl, anmäl :)

[Kakanbieber]
0

Jo men anmäl båda!!

Hur menade hon med flyga på dig?

linn8
1

#25 det är ett utryck….

[Kakanbieber]
0

Hur mena hon då?

Frosstis
3

Kakanbieber: anmäla båda? Vilka båda?

TS: Prata med henne innan du bestämmer dig ifall du ska anmäla eller inte. De kommer säkerligen inte göra mycket åt det heller förutom kanske, kanske ge en varning. Hur skulle du känna dig ifall någon anmälde dig utan att varna dig innan? som sagt, prata med henne. Det är det bästa.

Frosstis
0

#27 Jag tror du blandar ihop vem som säger vad. Det är TS som sa att ni flög på henne med att anmäla! det är som sagt ett uttryck som hon sa.

[Kakanbieber]
0

Det var 2 djurplågare, hon har en annan tråd.

Flygandebanan
1

Du tar vi det lite lugnt här!

Ts bestämmer själv vilka återgärden hon vidtar. Jätte snällt och fint att ni tipsar.

Tråkigt att hon är taskig mot sin hamster, hoppas det löser sig 🙂

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

[Kakanbieber]
0

Vi bråkar inte!  :) #31

Flygandebanan
0

#32 Det sa jag inte heller att inte gjorde :)

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

[Kakanbieber]
0

#29 Nu fattar jag, hon menade mig o andra!

[MARWAKE]
0

TS: Har det blivit bättre med den där vännen nu. Eller fick du ta hand om hamstern istället? ;)

Odette
0

Tycker också att du bör prata med kompisen/arna.
Det är alltid det bästa, att försöka informera om vad som inte är lämpligt och vad de behöver.

Om kompisen inte lyssnar och vägrar ändra hamsterns skötsel, Foder osv så är det föräldrarna man ska prata med.
Vill du inte göra det själv så prata med dina egna föräldrar och be dem ta kontakt med kompisens föräldrar.

En anmälan kan inte leda till så mkt så länge hamstern inte är uppenbart misskött; det kan vara svårt att bevisa att hamstern matats med sudd osv!

Ge kompisen en chans att ändra sig och förbättra sig, hjälper inte det får man försöka med föräldrarna.

Lycka till!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Rebornbabyn
3

Du kan väl skriva ner ett papper där det står vilken mat de ska äta, att de måste motionera, ha leksaker och andra viktiga saker. Hjälper inte det så prata med henne och föräldrarna! Lycka till!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Odette
0

#37 Bra idé! Bara skriv ut lite basläggande fakta/skriv eget så har hon det svart på vitt!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Moonchillas
1

Ush blir så ledsen över att höra att djur får lida när folk inte förstår bättre.

Men jag håller med, vänta med att anmäla. Ge kompisen en chans att ändra sig. Verkligen inget lätt läge du har hamnat i. Hur du än gör så kanske din kompis blir sur och tycker att du lägger dig i sånt som du inte ska. Men försök svälja det och prata med henne/honom om att hon/han faktiskt gör fel.

Visa henne/honom dessa inlägg där vi ger tips. Skriv ner vad hamstern ska äta och inte äta. Och det är absolut inte ok att äta suddgummi, bara själva ordet borde ge hint om att det inte är ok. Gummi gör så att hamstern förr eller senare kommer att bli förstoppad, tror inte en hamster kan bryta ner gummit i magen och då kommer tarmen att täppas till och till slut kommer hamstern att dö för tarmen sprängs. En mycket smärtsam död.

Försök verkligen prata med din kompis, och får du henne/honom att lyssna så försök hålla koll på hamstern och se så att den bajsar ok.

Som många andra har sagt här inne hjälper det inte att prata med henne/honom, så gå till hennes/hans föräldrar, hjälper inte det så gå till dina föräldrar.

Skulle inget av detta hjälpa så hade jag nog gått så långt och sagt till kompisen att han/hon har 2 valmöjligheter, antingen ge bort hamstern till dig, eller att du kommer anmäla honom/henne för djurplågeri.

Önskar dig verkligen Lycka till och jag hoppas att hamstern får ett bättre liv.