Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1636 ggr
sofia1992
2013-12-26 17:07
0

Köpa hamster

Jag tänkte köpa hamster i Januari. Jag har haft både dvärghamstrar och en guldhamster när jag var yngre. Nu skulle jag vilja köpa två dvärghamstrar men jag är lite rädd att de skulle börja bråka så som mina tidigare hamstrar gjorde. Nu är min fråga är det bäst att köpa en eller två? Jag hade tänkt mig ryska vintervita eller campbells.

Vad tycker ni om burar gjorda av en stor Ikea samla låda? Tänkte att jag skulle köpa en sådan låda och bygga ett lock av nät.

Whippetgerbilen
2013-12-26 17:14
2

Det är lag på att dvärghamstrar ska vara två, så köp två stycken från samma kull:) Och det är bäst att köpa från uppfödare. Tycker samla lådan låter jättebra:D Lycka till!

Dogs is my world ♥

sofia1992
2013-12-26 17:26
0

#1 Jag bor i Finland och här är ingen lag att de skall vara två men det får ändå bli två för min del tror jag. I värsta fall får jag väl köpa en till låda för burinredning har jag redan beställt två av det mesta av (bon, tunnlar m.m.). Det kan hända att mina tidigare hamstrar inte kom överrens p.g.a. att buren var för liten. Jag hade en på 0,2m^2 och Samla lådan är ju över det dubbla.

wildalia
2013-12-27 11:16
0

Den där lagen bryr sig zooaffärer inte det minsta om. Eftersom det är sällan dv hamster går ihop när dem blir äldre. Har nu pratat med flera och alla säger dem det samma. Även dem får dela på de dv hamster som är kvar i affären. Så den lagen verkar vara riktigt tandlös. Det står även i lagen att två djur som slåss måste delas på med en ggn. Detta gör att många endast köper en dv hamster.

sofia1992
2013-12-27 13:13
0

#3 så vad tycker du en eller två?

Alexxiis
2013-12-27 14:47
0

Min fråga till dig, känner du att du vill ha två eller en?

För om du är rädd för att dom ska börja bråka så finns det ju alltid en ensam dvärghamster i t.e.x djuraffären eller hos uppfödaren som bråkat med dom andra och på så sätt flyttats till en annan Bur eller som är ensam kvar. 

Men sen tycker JAG personligen att det är mycket snällare att ha två stycken, då är dom oftast lugnare och då kan dom leka med varandra + att du har två stycken.

Men sen så finns det ju alltid en risk, blir den ena sjuk med något smittsamt så blir den andra också det. Och ifall att den ena hamstern dör så har du ju bara en i slutändan ändå (det måste vara kull syskon om du ska ha två dock så kan det gå att para ihop en dvärgis med en annan okänd dvärgis dvs att dom inte är kull syskon men risken är STOR att dom inte trivs tillsammans eller att dom bråkar tills den ena dör.)

En till nackdel är ju att dom kan börja bråka och då måste man sära på dom eller så slåss dom tills någon dör. Det innebär två burar och dubbelt så mycket jobb. Hamstrar är ju inte lätta att sälja och det är ett tufft val att välja vem utav hamstrarna du säljer ifall att du inte har plats för två burar. Dom kan även börja bråka om buren är för liten, större yta löser många problem!

Men som sagt, trots alla nackdelar så finns det ju fördelar också, tänk vad mysigt att ha två hamstrar, då kan dom leka med varandra och då håller dom sig oftast mer sysselsatta och det är inte så stor risk att dom blir uttråkade om du har lite leksaker som dom tycker om också. 

Så lite kortfattat, det är DU  som väljer, tar du risken att ha två och allt går bra är det mycket mysigare och roligare. Men tänk också på att det behövs dubbelt så mycket mat och att de blir mer bajs osv.. Lycka till med ditt val! 🙂

Samla lådor är enligt mig dom allra bästa burarna. Dom  är stora, rymliga och man ser igenom plasten. Dom är också väldigt billiga. 

Jag har två stycken samla lådor (dom största) som är sammanbundna med rör och min guldhamster Lilly älskar det. Det tar dessutom inte mer plats att ha två ifall du skulle vilja ha det. Det är bara att skaffa ett lock till den ena samlan och skära en ganska stor fyrkant i mitten, ställ sedan en samla Bur över den andra på locket.

Men om du inte har katt, hund eller fågel så finns det ingen anledning till att ha lock, det kostar bara mer då hamstern ändå inte kan klättra ut om du inte har något JÄTTE HÖGT föremål såklart.