Hur ska man bygga en hamsterbur?
Hej! Jag har tänkt länge på att skaffa en hamster, min mamma har sagt kanske. vilket innebär om jag gör något som visar att jag verkligen vill så får jag! Så jag tänkte bygga en egen liten Bur tillsammans med min morbror i smyg. Jag har allt jag behöver förutom galler och golv.
Jag vill ha ett riktigt galler, inte något hönsnät osv. och golvet ska hälst vara vattentät men jag vet inte vad jag ska hitta på. jag vill inte ha något golv som är lackat med båtlack. En köksbänks skiva hade ju varit bra men då kommer ju allt kiss m.m rinna åt alla håll! så snälla hjälp mig! :)
visa gärna bilder på era urar så att jag får lite insperation! och skriv vad allt kommer ifrån! :)
Använd tjocka träskivor till buren, de kan ju allt gnaga sig igenom. Till framsida säger du att du vill ha galler, men jag skulle tagit en bit plexiglas, kanske 10 cm hög, och sedan ha dörrar. Två stycken, en ram och sedan ett nät- svetsnät är bra. Plexiglas just för att det inte ska skvätta ut spån, sedan dörrarna så du kan komma åt hamstern såklart. Ha 3 täckta sidor och en öppen med dörrarna.
Till botten kan man använda flera lager lack eller en våtrumsmatta! Ta mattan upp mot kanterna också, en bit. Det kan du få överblivna bitar från byggvaruhus ex!
Detta är så jag skulle byggt iallafall. Annars kan du bara köpa en Bur, eller en låda från clas ohlsson eller ikea typ ^^
#2 Vad gullig du är som försöker hjälpa till med buren ;)
Jag önskar jag hade några smarta lösningar att bidra med, men tyvärr inte på själva buren. Dock på inredning sen =)
Och om inte annat kan jag kanske tipsa att du kan samla burkar, sitta barnvakt, baka och sälja kakor eller något för att få ihop 89 kronor och sen gå och köpa en stor plastlåda på ÖB med lock som är de absolut bästa och roligaste burarna man kan tänka sig eftersom man ser hamstrarna hela tiden! Så då kan kanske din morbror hjälpa till att fixa ventileringen i den buren istället?
Själv har jag löst det genom att skära ut en stor bit ur locket och sen lagt en gallersektion från en rasthage för marsvin över. Och så en sten på förstås ifall huliganerna lyckas ta sig upp ändå ;)
Jag bifogar en bild på hur en Bur kan se ut hemma hos mig…
http://www.youtube.com/user/TheBuffyn
Tack så jätte mycket för tipsen, dock vet jag inte hur man svarar på frågorna, men jag ska ta med mig allt ni har skrivit! 😃
Den är buren har jag och min mammas kompis gjort. Vi köpte några laminat skivor från Ikea och sedan satte vi ihop dom och fräste vi ut en utgröpning till plexiglaset. Det var ganska enkelt faktiskt, och ganska billigt. :)
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
Den är buren har jag och min mammas kompis gjort. Vi köpte några laminat skivor från Ikea och sedan satte vi ihop dom och fräste vi ut en utgröpning till plexiglaset. Det var ganska enkelt faktiskt, och ganska billigt. :)
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
#6 Vart köpte ni plexiglaset? :)
Man kan köpa det på Material men eftersom att vi ville ha ett visst mått som inte fanns så beställde vi det på någon sajt och sen så åkte mamma och hämtade det. 🙂
Man kan ha en vaxduk i botten s¨blir det tätt.