3 hamstrar på ett halft år!
Igår fick jag min tredje hamster på ett halft år:( Lillen hade jag först sedan Nasse och nu Molne. Han e jätte söt men jag saknar Nasse… Nasse dog igår. Både Nasse och Lillen dog jätte snabbt för de fick en sjukdom.
Vad trist.
Vilken sjukdom?
Kanser tumör:(
är du säker på att det inte är papova ?
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Håller med #3 då båda hade samma, detta väl också djuraffärs hamstrar?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#3 Vilka symtom är det på papova? Hur ser man det?
Dogs is my world ♥
googla så ser du det är som små tumörer runt haka främst ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#5 Som vårtor runt haka, ansikte, bakom öron och i nacken är vanligast.
Som #7 säger, vårtorna utvecklas sedan till stora tumörer. De växer fort. Men hela hamstern kan vara full med tumörer innan det syns på utsidan. Hade en hamster som fick papova här hemma. Han var full med tumörer i kroppen. Sedan fick han 3 små tumörer, vid benet, takan och örat. Som sedan växte snabbt till stora tumörer.
Hur såg hamstern ut med tumören? Har du bild kanske? :)
Vad hände med första hamstern? Likadant som med Nasse?
Det var bara Lillen som fick en tumör i kind påsen men vi vet inte varför Nasse dog… Tyvärr har jag ingen bild.
Och i Finland har jag aldrig hört om papova.
Och båda var från akvarie affären.
Alltså var de ungar när du köpte dem? Måste vara något extremt allvarligt fel om båda iså fall dör inom ett halvår. Alltså unga djur får normalt sett inte cancer och cancer på en hamster innan de är 6 mån har jag aldrig hört talas om.
Köp inte hamstrar från samma affär, köp av uppfödare. Det är ju självfallet något lurt om de dör så fort.
Det är inte alla djur som uppvisar symptom vad gäller papova, av alla mina 24 såg jag bara smååå små prickar/vårtor på EN. Men alla hamstrar blir smittade om de är i samma hushåll.
Så OM din första var smittad med papova och du inte kastat alla leksaker, matskålar osv- samt sanerat buren med Virkon och låtit buren stå i ca 1 år så är det inte helt omöjligt att nästa hamster åker på samma sak.
Men det behöver ju inte vara papova, du kan ha haft en himla otur bara. Vi hoppas att det inte är något sånt och att Molne får bli riktigt gammal!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ja, veterinären sa att det var ovanligt att de blev så unga av kanser.
Det är det som kan vara lite oroande, att unga djur uppvisar tumörer kan tyda på papova.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Men jag vet inte vad papova är. Och han hade EN jätte stor i kindpåsen.
#16 Dom kan växa och bli stora, när de väl ha kommit så växer det väldigt fort.
Kopierat från SHF:
Papova är en virussjukdom hos guldhamster
Hos guldhamster finns det en mycket smittsam och farlig virussjukdom som kallas för papova (heter vetenskapligt HaPV).
HaPV är en smittsam virussjukdom som bara uppkommer hos syrisk guldhamster och europeisk fälthamster. Inga andra djurarter kan bli smittade eller bära på smittan.
Papovan blossar upp då och då genom åren och drabbar hamstersverige. Papovan är en mycket läskig virussjukdom som kan dyka upp så sent som 7 månader efter att hamstern blivit utsatt för smittan, under de 7 månader innan symptomen kommer så kan hamstern hela tiden smitta andra hamstrar (under sjukdomens så kallade inkubationstid). Hamstrar kan även vara symptomfria smittbärare och smitta andra hamstrar utan att visa sjukdomen själva. Viruset är en droppsmitta, det kan fastna på ett dammkorn och följa med hem i ens hår eller på ens kläder, till exempel om man varit hemma hos en vän som har en smittad hamster. Så det krävs inte att hamstern själv varit i kontakt med det smittade djuret. Smittan kommer via djur från utlandet, till exempel från djur i djuraffär från grossister utomlands.
Smittan kan stanna kvar i en Bur eller på djurens tillbehör väldigt länge, minst upp till ett halvår, man måste göra rent med särskilt virusdödande medel (vircon) för att det ska försvinna, inte ens bakteriedödande sprit har någon effekt. Så en djuraffär kan till exempel ha haft en smittad hamster från utlandet för ett halvår sedan och efter det köpt hamstrar från uppfödare i Sverige med friska djur, men de kan bli smittade av buren de bor i i djuraffären om den och miljön omkring inte blivit rengjord med virusdödande medel.
När sjukdomen drabbar en uppfödning så brukar den enda lösningen vara att avliva alla sina djur för Att undvika att smittan sprids vidare, det har drabbat flera uppfödare de senaste åren och hamstersverige har lidit hårt.
HaPV utvecklas i många organ men verkar utgå från njurarna, därav smitta via urin. Lymfom och vårtor kan även finnas samtidigt i samma koloni hamstrar men de uppkommer sällan på samma hamster, antingen får de lymfom eller så får de vårtor. Detta visar att det är samma sjukdom men med olika utseende.
Lymfomtumörer skapas av HaPV, men tumörerna i sig själva kan inte skapa nya virus och bär inga eller mycket få, ej smittsamma virus. Det är vårtorna och njurarna som producerar levande, smittsamt virus och det är där den grundläggande smittan finns.
Inkubationstiden hos HaPV viruset är upp till 30 veckor (7,5 mån). Djur som smittats av det som ungar, har enligt försök, utvecklat symtom mellan 10 - 34 veckors ålder (2,5 - 8,5 mån), med en genomsnittsålder på 24 veckor (6 mån).
Viruset kan visa sig på två olika sätt:
1. som vårtliknande hudknölar på hamsterns ansikte eller mer sällan på övriga kroppen.
2. som tumörer i lymfkörtlarna. Lymfkörtlarna sitter bl.a under hakan och i ljumskarna och en sjuk hamster kan uppvisa en snabbt växande, stor hakpåse och/eller en stor, svullen och hård mage. Avmagring kan ses i båda fallen.
Men låt dina föräldrar hjälpa till…det är liksom väääääldigt viktigt, för om det är papova kommer alla dina hamstrar du har dö om du har samma saker.
Ojdå… Jag visste inte att det var så farligt… Tack!
Det är bra att ha det i åtanke iaf, att det KAN vara papova.
Men du kan lika gärna haft otur med en hamster som fick tumör, och sedan en hamster som dött av något annat.
Ibland är det svårt att veta vad de dött av men det behöver inte vara något smittsamt för det.
Men ser du något på Molne sen så får du kanske tänka till lite, så du inte åker på samma sak om och om igen… inge roligt när de blir sjuka och dör :(
_
Hoppas det går bra med den nya hamstern nu!;)
Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com
Tack! Jag har inte en sett nogot .