Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 843 ggr
guppytjej
2013-12-18 13:11
0

Tips på aktivering

Vi har en väldigt aktiv dam på 5 månader här hemma som är svår o sysselsätta.

Hon bor i akvarium med nättak (hon verkar inte alls trivas i akvariumet).

Det är tillräckligt stort o hon har 2 hus, 2 rötter (mangrove jag har ju massa akvarier med så), toaskål, kartong o en stor sten.

Hon får leta födan i spånet (tja jag använder inte spån utan lättströ men ändå) för o sysselsätta hon får små kartonger med godis som hon får leta reda på o nu har hon fått nötter med skal på också.

Varje dag får hon komma upp o rasta i sig i hage såklart där hon har många kartonger, pringelsrör, hus o ett stort Hjul..

Hon springer BARA i hjulet när hon är i rasthagen o det kan hon göra flera timmar i sträck bara springa springa springa så därför gillar jag inte att använda hjulet åt henne. När hon är i buren står hon bara på baktassarna o försöker ta sig ur konstant (när hon är vaken).

Hon är väldigt social men kan inte plocka upp henne varje gång hon vill upp har andra djur o ta hand om också (gerbiler 4 akvarium o marsvinen).. pga att hon är så social har hon fått flytta ut ur dotterns rum o står i vardagsrummet så hon får mer tid med oss (annars lägger sig ju dottern vid halv 8 o då man  inte rasta eller pyssla med henne)..

Förutom rastningen får hon gosa med oss 3-4 gånger om dagen i 10 -15 minuter åt gången ( i rasthagen är hon mellan 1-4 timmar varje kväll).

Hon verkar vilja ha mer social kontakt än hon får så hon kommer o ställer sig på bakgenen i hörnet på en gång när man går förbi (har fått plocka bort alla höga saker i akvariet då hon annars kan putta bort locket o rymma)..

Så vi behöver mer tips om hur man ska hålla henen sysselsatt i akvariet o vi funderar även på om hon skulle trivas bättre i gallerbur? HOn är uppfödd i gallerbur.

Det är så hjärtskärande att inte kunna pyssla lite mer henne när hon så tydligt visar att hon vill upp ur akvariet.

Haft många hamstrar förr men hon är den mest aktiva jag haft nånsin.

Charlotte94
2013-12-24 17:37
0

Prova att köpa en hamsterboll de brukar vara uppskattat !

Siastassar
2013-12-24 22:35
0

Ta in grenar som du tvättar i varmt vatten som hon kan gnaga på & möblera om i akvariumet & tillför nya saker ibland. Tex när du har gjort rent akvariumet kan du passa på! Gnagartunnel kan min hamster starkt rekommendera! Finns på arken zoo. Allt på & i kan lillen äta upp. Min Laban sitter ofta under den & myser =)