Tappat hår på benen
Som titeln säger så har Pluto, som är en vit långhårig guldhamster på cirka ett år, tappat håret på benen. Han är nog lite tunnhårig överlag skulle jag säga men det ser inte ut som demodex. Han får select torrfoder och färsk mat varje dag. Ibland får han nån valnöt eller så också. Han bor i två stora samla lådor fyllda med hampa strö och han har en fågelholk i trä som hus. Använder helt vanligt toa papper som bäddmaterial. Så jag tror inte att det är svamp heller det är verkligen inte fuktigt alls i hans hus. Tror inte att han skavt bort det heller eftersom det inte finns något att skava mot.
Vad kan det vara?
Har du nån bild?
Men långhåriga hamstrar brukar väl tappa hår?
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Hej!
Förlåt att det tagit sån tid att svara, jag har haft mycket.
Jag har varit hos veterinären med lille Pluto idag och hon tror att det är demodex. Jag har också tänkt att det är det för den senaste veckan har han tappat allt hår på magen och även det mesta på huvudet. Han har fått medicin idag och jag fick med medicin hem som jag ska droppa i nacken på honom om två veckor. Jag har haft en hamster förut som hade demodex och vet att det beror på att immunförsvaret är försvagat på ett eller annat sätt. Förra hamstern hade cushings visade det sig sen, vad lille Pluto har för någon sjukdom vet jag inte och det är inget som visat sig än. Jag tror att han kan leva ett gott hamster liv i en eller kanske två månader till. Nu har jag i alla fall kontakt med veterinären och kan få utskrivet annan medicin som smärtstillande och så om det skulle behövas. Men för tillfället mår han bra 🙂
Han har ett 22 cm stort galler Hjul, ett sånt där grönt men tror inte att det är det som ställt till det. Han är en rätt liten guldhamster och får plats bra i det. Han har en stor springplatta också men den använder han inte. Han har inget som han kan skava sig på eller så.
Försökte ta en bild men han sitter sällan stilla.
Jo de långhåriga brukar tappa hår när de blir lite äldre.
Tack för alla svar! Det är skönt att veta att det finns folk som bryr sig 🙂
Tänk på att gallerhjul inte är de bästa då det gör ont och kan orsaka bumblefoot (om du inte vet vad det är, googla ;) )
Har faktiskt funderat på det. Det är inte ett sånt där som de kan trampa igenom utan småmaskigt galler. Jag köpte springplattan just för jag tänkte på hans fötter men han tycker inte om den. Har funderat på om jag kan klistra tyg eller något på det.
Goda nyheter!
Pluto mår riktigt bra! Han har fått tillbaka nästan all sin päls och är som vanligt 😃