Skaffa hamster.
Hej! Jag ska skaffa hamster men vill först ha koll på alla detaljer. Jag läser kursen sällskapsdjur i skolan men behöver även lite råd utifrån.
1. Buren. Vilken Bur ska man ha? Jag har hittat en Bur som jag gillar men vet inte om den verkligen är lämplig för min blivande hamster. Länken på buren som jag har hittat;
http://www.grizzlyzoo.se/20.0.0.0/6282/cache/6282_dc8a438408e064f70a31f79e33115213.jpg
( Den heter Jerry Galaxy 2)
Jag är dock inte så säker att den verkligen passar en guldhamster. Det är en ganska hög gallerbur vilket kan vara en nackdel eftersom att hamstrar är ganska bra på att klättra på gallret och sen bara släppa taget. Jag vill ju inte att han ska skada sig.
Sen har vi detta med att hamstern ska hållas i en för sysselsättning berikad miljö. Hur gör ni med det? Har ni några bra tips? Vet att man kan gömma maten och att man ska ge grävmöjligheter men inte så mycket mer än så. Har ni några tips?
Sedan detta med att köpa från uppfödare eller djuraffär? Vad anser ni är bäst? Jag har varit inne på uppfödare eftersom att hamstrarna är vana vid hantering då.
Tack på förhand!
jag skulle säga att gallerbur inte är bra då de då kan börja gnaga på gallret och tills lut då skada nosryggen! jag föreslår den största samlalådan på ikea ;) jättebra Bur!
uppfödare är alltid bäst att köpa ifrån av många anledningar som man vet vart hamstern kommer ifrån och att man får en friskt och hanterad hamster^^
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Samla lådan är en bra Bur som #1 har sagt. Ett större akvarium är lite dyrare man det är jättefina och man ser hamstern bättre än i en Samla eller gallerbur. Duna Bur kan jag också rekommendera då den är väldigt lätt att städa, man ser in och inget spån skvätter ut. http://www.zoo.se/duna-multy-ferplast-hamsterbur-71-cm.html Hamstrar är ju marklevande djur som inte är på högre höjder i naturen. I en hög gallerbur ramlar de lätt ner och skadar sig då de inte har en känsla för hur långt det är till marken. :)
//Josephine :)
kolla om du kan hitta ett billigt akvarium på blocket, funkar utmärkt!
jag skulle rekomendera en av de större dunaburorna då om inte mini modellen ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Säg till din mamma att samlalådor är mer riktiga än t ex crittertrail, dessutom mycket bättre.
Den här buren funkar bra också några centimeter större än duna multy, men inte lika hög. Är lite billigare också.
http://www.zoo.se/produkter/smadjur/bur-transport/smadjursbur/big-alex-hamsterbur.html
Å köp helst från en uppfödare som inte varit i kontakt med papovan, det är en väldigt smittsam virussjukdom som går hos guldhamstrarna nu. En del zooaffärer har oturen att få in smittade djur via grossisterna de tar hem djuren ifrån, så jag avråder alla att ta från djuraffär i dagsläget.
Inge roligt om man skulle få hem en sjuk hamster, papova är inget som går att bota heller. Så bättre att vara försiktig vid inköpet så slipper man ångra sig sen :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tycker att den buren ser för hög ut, har sett en sån. Jag har en duna till min, men akvarium funkar också bra:)
Uppfödare är helt klart det säkraste alternativet. Även om jag själv har köpt min från djuraffär så vet man aldrig med djuraffärer, hamstrarna där kan ju ha någon smitta eller någon sjukdom. Så jag råder dig till att köpa från uppfödare.
Dogs is my world ♥
#7 konstigt att dom skriver att det är en gerbilbur också, tycker inte den ser så "gerbilvänlig" ut.
Dogs is my world ♥