Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 17467 ggr
Lojs
0

Hemgjorda hamsterleksaker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad har ni för tips på roliga saker för hamstrarna att leka med?
Jag är hela tiden ute efter främst roliga saker att stoppa i rasthagen (aka badkaret…), det är ju roligt för hamstrarna om man bytar saker att utforska.

Jag hittade på ett annat forum hur en person hade använt delar av en takränna, det verkar ju riktigt smart: http://www.madabouthamsters.com/showthread.php/15043-Guttering-toys-for-large-syrians-(FAO-sparklyfluff)?p=218188#post218188

Vad har ni för bra tips på saker att köpa som egentligen inte är hamsterleksaker, men som kan användas som det? Eller saker som kan göras om till leksaker? (Gärna med bild).

Här på min bild är ju ett klassiskt exempel till vänster, en pappkartong. (I just den här har det varit kattmat.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

guanabana
1

När jag storhandlar så köper jag ibland tomatkross i stora lass när det är på extra pris. I storbutikerna brukar de ha tomatkross-lådorna i papplådor som travas up i staplar eller pyramider. De papplådorna är bara till för frakten till butiken och för att kunna stapla tomatkrossen, sen slängs de av butikspersonalen.

Jag brukar ta med en sån ibland för att frakta tomatlådorna hem till mig då jag nästan fyller en sån vid ett storhandeltillfälle. Men sen förra storhandlingen har en sån papplåda även fått bli en inredningsdetalj i rasthagen. Vänd bara upp och ner på den och tada!… Ett giganto-hamsterhus. Det funkar säkert bra med andra varors papplådor; som kaffe, kokosmjölk m.m. Man kan då få papphus i alla möjliga storlekar. Skrattande

Med på bilden finns även ett tipprör och ett grävtorn som jag har fått låna av min syster. Tippröret fattar min hamsterhona att använda (även om hon oftast är ointresserad av den), men hon har inte riktigt listat ut vad grävtornet är till för. Det är lite distraherande när den luktar av annan hamster (dessutom hanne!). Var fjärde dag så blir hon så till sig och gnider sig mot tornet, svankar runt och fjantar sig. Jag ska nog ge tillbaka tornet innan hon hinner markera den ännu mer. Flört

guanabana
0

Rasthagen jag har är föresten en pappförpackning till en plasmatv (rasthagen är större än vad den ser ut, den fortsätter till höger och neråt en liten bit, sen ser det lite konstigt ut ur den vinkeln jämfört med verkligheten märker jag). Hälften av prylarna i hagen syns inte på bild.

Den har för låga kanter för att man ska kunna lämna henne obevakad en sekund, men när jag känner mig lat och orkar inte spärra av köket så fungerar den bra som alternativ. Dessutom ger det variation för henne med alla leksaker. Glad

Lojs
2

Åh, nu har jag ju fått jättebra idéer! En sådan där papplåda som du har måste jag fixa! Och det måste ju gå att ta en stor fågelholk och ha den som grävlåda!
Jättetack för dina inlägg Guanabana!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

guanabana
1

Grävtornet kan köpas i djurbutiker, då när min syster köpte den fanns den i två storlekar (kommer dock inte ihåg måtten, den på bilden är den större i alla fall).

Jag har själv funderat på att kanske bygga ett provisoriskt grävtorn av papp till buren när jag väl ger tillbaka tornet till min syster. Min Bur är typ mellanstor, men den har tyvärr en enorm våning som gör det omöjligt att rymma ett grävtorn (även av den mindre modellen) på burgolvet. Bygger jag ett så får det bli ett triangelformat torn som passar bättre in med burvåningens form. Gillar hon det så tar jag och fixar ett grävtorn av mer hållbart material för henne.

En fågelholk kan fungera om du lägger till flera utgrävningshål för hamstern att komma ut igenom. Lycka till! Flört

Lojs
1

#4 Jag hittade den här webbutiken: http://djurmaxi.se/smadjur-burinredning-c-39_74.html Omg, där skulle man snabbt kunna bli pank…
Men tror du man måste ha två eller fler hål? Det är bara istället för en vanlig grävlåda som jag tänkt fixa, tänkte att en liggande fågelholk (hålet upp) kunde vara en bra variant. (Om den nu är billigare, vet inte riktigt vad en fågelholk kostar.)

Medis på akvariefisk.

guanabana
0

#5 Jag är ingen expert på just grävtorn, men när hamstern gräver sig ner är det ju bra om den kan ta sig ut genom att gräva sig vidare ut. På andra sidan av tornet finns det en större öppning på bottennivå (inte under tornet utan längs ena sidan vid markplan så att säga) som hamstern kan ta sig ut, samt en liten utstickande trälåda som man kan se lite av på bild. Det är väl för att hålla inne spånet om man har tornet någonannanstans än i buren, men allt rinner ju inte ut av att det finns hål längre ner på tornet.

Den djurbutiken du länkar till har just ett sånt torn, kolla in bilden så ser du vad jag försökte beskriva. http://djurmaxi.se/gravtorn-p-2242.html?cPath=39_74&osCsid=adb5c4ddb39ccd0dfe8d755335126566

Prisnivån stämmer, det är ungefär där omkring det brukar ligga. Jag vet inte om en fågelholk blir billigare. Du får väl kolla.

Men det är bra om öppningen uppåt är stor, så att de lätt kan hitta ut. Och så en eller fler alternativa utvägar längre ner i holken, så att oavsett åt vilket håll hamster försöker gräva sig ut så hittar den ut.

guanabana
0

Och angående butiken, ojoj, där skulle pengar snabbt kunna försvinna! Mycket intressanta grejer. =)

Lojs
1

#7 Gud vad många roliga fågelholkar det finns, det kan jag säga efter att ha googlat runt lite, många passar till hamsterbon och liknande.
Men så mycket billigare var det inte, ca 100 kr mindre än ett grävtorn, då kan jag lika gärna köpa ett sånt fint. ;) Men det får nog bli en vanlig öppen sandlåda till att börja med.

Medis på akvariefisk.

Candela
3

Till vänster; Hemgjord gunga (andra halvan av springbollen har gått sönder).

Nedre vänstra hörnet; Ett kartong-hus jag byggde med kartong och limpistol, och så klart en pringlesrulle som rör ;)

Till höger; En 10 kronors-IKEA-back med bortskurna väggar.

Candela
4

Närmare bild på gungan;

Lojs
1

#9 tack, jättekul inspiration! =) Gungan var ju häftig!

Medis på akvariefisk.

Frosstis
0

livar upp tråden igen då jag gärna vill ha fler tips :D

NinjaKakan
0

vad roliga ideér ni alla har :D

LOLslashFREAK
1

Jag har tillverkat små staket, hus, stegar och lite annat kul av "glasspinnar" jag köpt på ÖoB, billigt, bra och superkul för både mig och hamstern Flört

Galenpanna

[Em_I_Am]
0

Är limpistolslim helt ofarligt? Behöver tillverka lite stegar eller ramper med halkskydd på till mina hyllplan jag ska snickra ihop. Tänkte man kunde limma på glasspinnar på smala brädbitar som ramp upp till hyllplanet.

Candela
0

Har precis läst en högskolekurs som handlar om plaster. "Limmet" i en limpistol är en plaststav som smältes och sedan stelnar, och då håller ihop de två materialen som berörs.

Skulle gissa att limstavar det innehåller giftfri plast, det finns väldigt många giftfria plaster. Giftiga plaster undviks att användas i så stor utsträckning som möjligt.

Har googlat, men det är typ omöjligt att hitta info om vilken typ av plast limmet är gjort av. Ska kolla vidare.

Ett annat alternativ är trälim som är helt giftfritt. Det håller dock inte ihop ytor så jättehårt, men kanske är det tillräckligt för hamsterleksaker som inte kräver någon extrem hållfasthet.

Candela
0

Nu har jag hittat information om limstavar! Går att läsas i dokumenten som finns på denna länk:

http://www.biltema.se/sv/Manualer/Dokumentsok/?prodid=36906+36908+36907

Jag tolkar texten som att svalnat och stelnat lim är ofarligt.

Frosstis
0

Jag använder limpistol, min pappa skulle aldrig ge mig någonting som skulle kunna vara farligt för min hamster, men det kanske beror på vilket lim man använder..

[Jessica_91]
2
kentis
6

# 19 Ja, det verkar jättebra!

Här är en grej jag gjorde för et tag sedan till min guldhamster:

Josefinaaa
1

#10 snor din idé ;)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️