Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 885 ggr
Hulmer
0

Hanar som bråkar (nybörjarfråga)

Våran familj har nyligen blivit med två ljuvliga små dvärghamster-pojkar. Det är egentligen mina barns hamstrar, men jag är väldigt förtjust och engagerad i dem jag också :)

De är köpta i en djuraffär, och jag tror att de är av rasen vintervit (kallades bara "sibirisk dvärghamster" i affären…).

Grabbarna är ca 3 och 4 månader gamla och de har tydligen alltid bott ensamma, sorgligt nog, så det kändes väldigt bra att kunna ge dem möjlighet att få bo med en kompis. Problemet är nu bara att de bråkar en hel del. De har en ganska stor Bur och de håller sig ofta ifrån varandra (har varsinna krypin i buren), men när de möts så "ryker de ihop" och framförallt den lite större är väldigt bossig med den mindre. Självklart har vi bra koll på dem och de slåss inte så att skador uppstår, och varje bråk är över på några sekunder.

Nu till min nybörjarfråga: Är detta normalt? Hur ska man göra? Låta dem fortsätta bo tillsammans eller sära på dem? Vi är så rädda att någon av dem ska bli skadad :(

[sorbel]
0

Det låter som de försöker bestämma vem är chefen av buren. ;) Det är helt normalt och om det finns ingen blöd borde du låta dem vara annars kommer bråk bli värre. Sära inte dem men ha lite koll. Några sekunder låter inte så allvarligt så det är nog ingen fara! :)

Hulmer
1

Okej, tusen tack för svaret! Man blir nog lite extra nojig när man är nybörjare och inte vet hur det "ska" vara… :)

Rmk02
0

Jag och min syster fick varsin hamster förra året. Nu är min tyvärr död. Dom bråkade mer och mer varje dag. Tillslut fick vi sära på dom för min fick ingen mat n Den andra hade maten inom sitt revir. Men några SEK låter bara som om dom bestämmer rangordning

[sorbel]
1

Det är ofta bäst att köpa ifrån en uppfödare som vet vilka passar ihop och som kan ta tillbaka bråkiga hamstrar. Det är också mer ovanlig att man får aggressiva hamstrar. Men för det mesta brukar det inte vara allvarligt och det går över efter några dagar. Om det gör inte det rekommenderar jag att ta tillbaka hamstrarna och hitta en uppfödare. :)