Hamster -garnris
Hej. Vi har en liten hamster här hemma som är jätte mysig. Vi skulle vilja julpynta i hennes Bur nu till jul och undrar om vi kan sätta in en pytteliten gran. Är det ok.Tål hamster gran för hon kommer säkert vilja gnaga på den. Vi tänkte även lägga in lite mossa.. hur är det med det? Är det någon skillnad på vit- och grönmossa. Tacksam för svar. Hälsn. Ulrika och Andreas med Zippi..
Jag tror inte det är så bra, då barr är stickigt och gran inehåller terpentin. Fast terpentin är bara farligt om hamstern kissar på det. Ang. Mossa så vet jag ej
Barr kan ta hål på kindpåsarna tyvärr så det ska undvikas att de kommer i kontakt med det
Jag skulle inte välja att ge mossa, men har egentligen ingen aning om det är bra eller dåligt.
Om det mossa som vi använder i ljusstakarna du syftar på så är det egentligen en lav.
Kan inte svara på om lav är farligt för en hamster, men när den väl torkat tycker jag den är torr och de kanske kan sticka sig på den eller att den fastnar i kindpåsarna, så jag hade nog avstått även "mossa".
Jag skulle nog tyvärr inte rekommendera att ta in mossa. Man vet aldrig vilka små kryp kan gömma sig där ;)