Hur gör man min hamster tam? Tips?
Ja, som rubriken lyder så vill jag ju göra min hamster tam.
Vad är dom bästa sätten att göra hon tam på?
Det finns massa sätt, du kan söka på google 'att göra en hamster tam'
eller leta upp något forum. ^^
Jag kopierar in mitt svar från ett pm som jag skickade till en annan medlem som hade samma fråga.
Jag vill bara påpeka att det låter jätteelakt i text, men det är ju inte menat så, och jag anser mig in te heller vara elak :)
Alltså, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva detta, för det låter så himla elakt när man säger det, men det är ju inte menat så :)
Men jag har aldrig sett detta som ett problem eller vad man ska säga. Jag har nog alltid varit "bestämd" och tagit upp dem. Jag har nog aldrig "daltat" med någon hamster, utan lyft upp den oavsett vad.
Men om hamstern ifråga varit en räddhare har jag gjort samma sak, men gett den t.ex. en godis etc, så det har blivit en positiv grej att bli upplyft.
Så jag har aldrig haft detta problem. Och då pratar vi nog om, jag vet inte? 2-300 hamstrar kanske? (om man räknar in alla ungar de har fått också).
Ibland så tror jag att många är lite "för snälla" eller vad man ska säga. Jag har nog aldrig låtit dem få chansen att springa och gömma sig, utan tagit kommandot och som sagt gjort det till nåt positivt. Det räckte väl med kanske två gånger, sedan var saken utredd.
Men ja, när man ser det såhär i text så ser det ju ut som att man har varit skitelak emot dem, men det är ju så svårt att beskriva något som man egentligen kanske borde demonstrera istället :)
Och när jag tänker efter så måste jag ju ha haft fler är 300 hamstrar i min ägo. Fick ju min första hamster som 7 åring och födde redan då upp en hel drös med ungar. Men jag har aldrig räknat hur många de har varit inkl alla ungarna.
#2 Håller helt med dig faktiskt. Tycker inte heller man ska vara så försiktig och locka upp hamstern. Ta upp den och sen ge något godis. Många har detta som problem, men jag har aldrig riktigt fattat varför :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Tack för alla svaren! 🙂
Men jag stör mig sjukt mycket på buren som jag har till min hamster. Det är 2 våningar och när jag ska testa hålla i min hamster så är det jobbigt, för då är stegen i vägen hela tiden så jag får aldrig chansen att testa hålla i den. Måste be mamma köpa någon annan slags Bur eller nått. Tips på en bra Bur till en Guldhamster? 🙂
#4 Jag och många andra använder så kallade Samla lådor från Ikea! Dom är billiga, stora, hindrar hamstern från att skvätta ut spån mm… Du hittar dom här, jag rekommenderar den största!🙂
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80102976/#/90102971
#5 Grymt bra idé! 🙂
#2 Good one Imasy! Det är den absolut bästa metoden tycker jag 😃
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se