Lite frågor :)
Har några frågor, så det skulle vara hjälpsamt om ni kan hjälpa mig eller länka en sida där det står om detta.
(Allt handlar om guldhamster, inte dvärg)
Hur länge ska ungarna vara kvar hos mamman?
Hur många burar föreslår ni att man ska ha. Mamma, pappa och ungar?
När blir honan och hanen könsmogna?
Hur många brukar honan få i en kull?
Hur länge är honan gravid?
Tar man ut hanen ut efter man parat dom eller ska dom vara i samma Bur ett tag?
Uppskattar svar! ^^
1. Honor och hanar separeras vid 3,5-4 veckor, men inte en dag efter 4 veckor. Honorna kan då vara kvar som längst till 8 veckor hos sin mamma och ska efter det separeras ( det är lag på att guldhamstrar efter 8 veckor ska ha egen Bur ) och han-ungarna lever tillsammans högst till 8 veckor också.
2. En till mamman och hon-ungarna ( men om mamman har tröttnat på hon-ungarna så måste även dom ha egen Bur ),en till pappan, en till han-ungarna och ev några extra om du ej får alla sålda.
3. 4 veckors ålder. Jag separerar honor och hanar vid 3,5 vecka för att vara säker.
4. Det varierar, jag fick i min första kull 9st och i min andra kull 10st. Vanligaste är väl runt 6-10 st men den största kullen vart väl på 24 st.
5. 16 dygn är en guldhamster hona dräktig.
6. Guldhamster honan är ALDRIG i samma Bur med hanen. Man låter dom endast träffas vid parning, när honan brunstar ( som de gör var 4:e dag ) och håller koll och övervakar parningen tills dom är klara. De kan paras i lekhagen tex.
Hoppas mina svar hjälpte dig 🙂
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Tack ^^