Para 2 med vita magar?
Hej! Min kompis ville para sina långhåriga guldhamstrar (som är döda nu). Men hennes mamma läste någonstans att 2 hamstrar med vita (ljusgråa) magar inte fick para sig pga att ungarna får ngt konstigt fel med ögonen. Stämmer det?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Aldrig hört, men kanske är så har ingen aning. Men de låter väldigt konstigt så förstår i te varför isåfall..
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
#1 tycker oxå att det låter skumt:/ kanske bara var hennes mamma som inte ville ha ta ungar;P
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Jo det stämmer. Man ska inte para roan/roan eller vitmagad/vitmagad. Då kan ungarna bli ögonlösa.
Vitmagad finns på svarta eller vilttecknade hamstrar.
Roan är en teckning som gör att det ser ut som hamstern har en ljusare bottenfärg och mörkare mellan eller tippningsfärg… Huvudet är mer färgat och sen bleknar färgen över kroppen fram mot rumpan.. Om jag fattat det rätt :P
Hanen var vildfärgad och honan ljus med en rand på sitleds över ryggen.
Hanen var normalfärgad antar jag då? Och honan låter som hon är bandad (vit band över ryggen).
Sedan vet jag inte riktigt hur ljus hon var :P kan vara creme eller offwhite?
#5 ja normalfärgad:P honan var väldigt ljus.
#7 har tyvärr ingen bild på henne, men hon var ljusare och lite gråare. Och hon var bara vit som ett band runt magen.
#8 okej svårt att säga utan bild :P
Men skulle väl isåfall gissa på offwhite eller silvergrå eller liknande. Silvergrå är väl mest troligt, tror det är svårt att se ett band på en offwhite.. Jag är inte helt säker som sagt ;).
Iallafall var hon silvergrå skulle hon hört till gruppen vilt tecknad precis som hanen som var normalfärgad. Vilttecknade hamstrar ska inte paras med varandra. Om hon varit offwhite hade hon tillhört cremebaserat och då hade parningen varit tillåten.
I vilket fall låter det som att det var tur att hennes mamma sa nej. Man bör veta en hel del för att ta kullar bland annat om färger. Och det kommer med mycket ansvar.
Jo min hamster har ett brutet band som det kallar när det finns lite "färgfläckar" i bandet.
Jag tyckte inte att dom skulle ta ungar från början:S
#10 Låter som en bra åsikt :)
#11 tyckte oxå synd om hanen som fick lida i över en månad:(
Hur fick hanen lida :O?
#13 (x) han ramlade och fick matskålen på sig:( sen så "helade" min kompis mamma honom och så sa dom att han mådde bra. Jag var hemma hos dom och han mådde INTE bra! Han var jätte smal och han andades tungt, blöde ur näsa och mun, åt inget eller drack inget. Dom vägrade avliva stakars hamster, jag erbjöd mig att betala och lämna honom honom vet. Men nej dom vägrade att låta honom somna in. Jag kände på honom innan han dog och han var helt slapp och det pep när han andades. Han hade brytit minst 2 revben på vänster sida, jag misstänker oxå att han hade skadad lungan. Han var 3,5 år och har levt ett bra liv. Till sist dog han av alla skader. I slutet slappade han bakdelen. Stackars honom…
Va :O? Det är ju fruktansvärt! Vem f*n gör så mot sitt djur? det är ju djurplågeri.. Man är ju som ägare skyldig att ta hamstern till veterinären när den är sjuk eller behöver avlivas.. Stackars hamster!
Vissa människor behöver lära sig ett och annat innan de skaffar djur… Vissa borde inte ens ha djur överhuvudtaget..
#15 ot och med sina marsvin som dog var över fem år sedan: den ena dog, den andra hade cancer och en stor knöl på på buken. Ville dom inte heller avliva…
Herregud… saknar de bara vett helt och hållet.. Som jag sa, vissa människor borde inte ha djur. Hoppas verkligen de inte skaffar några fler.
Nu är det väldigt OT, men du kanske skulle skapa en ny tråd om detta och se om det finns någon som vet hur man hanterar sånthär. Om man kan anmäla osv.
#19 ja det blev mycket :P
ja :)

#9 "Vilttecknade hamstrar ska inte paras med varandra" Vad har du fått det ifrån? Dom får visst paras med varandra, det är nästan tom den vanligaste parningen som görs kan jag tycka. Ja bortsett från creme+creme då da. ;)
Det är skillnad på att hamstrar har vita magar och att dom är vitmagade. När man säger vitmagade så är det en gen men pratar om och den i dubbel upplaga är "farlig". Däremot att para tex två bandade hamstrar med vita magar är ingen fara.
Låter dock som att det var bra att dom inte tog någon kull. :/
// Nathalie
Vafaan!! Hallå! Vilka jävla djurplågare (förlåt)
De låter djuren lida, sköter de dåligt.
Snälla säg till de på skarpen eller anmäl! Bry dig inte om att det är din kompis, det är djur som lider till döds, fyfaan!!! 😭
#22 oj då har jag fattat fel. Läste att vilttecknade hamstrar kunde paras med alla andra kategorier och då tolkade jag det som endast alla andra kategorier.
Sa aldrig att jag hade rätt :P
Var mycket mer insatt när jag tog kull på mina hamstrar men det var ett par år sedan. Sedan dess har avelsintresset som jag hade avsvalnat helt.