HJÄLP
Hejsan, jag har två dvärghamstrar. Två flickor, de e systrar. Dom är snart 1 år gamla och har varit i samma Bur hela tiden. Men de senaste dagarna har dem låtit väldigt mycket och idag när jag gick till buren sprang den ena efter den andre å mer eller mindre hoppa på den, flera gånger om. Å den andre bara pep jätte mycket! Kan även säga att den som blev "jagad" har blivit mycket smalare än tidigare…
Vad ska jag göra? Är detta bråk? För jag tänkte eftersom den blivit så smal så kanske den inte får tillgång till så mycket mat :(
Är det dags att skaffa separata burar?
Snälla hjälp! Har nu flyttat den som jagade till en sån ikea låda som jag ska inreda lite snabbt innan ja måste till jobbet.
// P&K Alexandra
Vet inte vad det kan bero på! Men du gör nog rätt i att separera på dom, den som blev jagad kan ju inte må så bra.
Sandra och hamstern Memkis:)
Ja, det är bråk, och den ena får antagligen ingen mat om den blivit smalare. Så du har gjort rätt i att ta isär dom, men det är bara att skaffa en till Bur så dom har varsin.
Jättetråkigt, men provar du att ha ihop dom igen kan det sluta med att den bossigare har ihjäl den andra. :/
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Om de bråkar allvarligt flytta isär dem. Speciellt om du ser att den andra blivit mager, då har hon troligen inte fått äta för sin dominanta syster.
Ibland räcker det med att de får större Bur och mer stimulans samt varsitt hus t.ex., funkade med det i ett par jag hade förut, men om det är allvarligare bråk gör du rätt i att separera dem.