Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 908 ggr
Bine93
2013-11-08 23:04
2

problem med hamster...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas ni orkar läsa för det blev lite långt :P.

Jag har en hamster som jag inte vet vad jag ska göra med eller hur jag ska hjälpa.
Hon är köpt i djuraffär och dumpad någonstans i en liten gallerbur. En kompis räddade henne och jag fick hem henne. Men hon har problem. 
Hon kan inte vara utanför buren för länge för då blir hon stressad. I boll går bra en stund, men sen vill hon ner i buren igen. Att släppa ut henne i badrummet går inte. Hon springer runt som en galning och blir jättestressad. Sedan när man ska ta upp henne och ta henne till buren så börjar hon pipa/skrika. Väl nere i buren slutar hon oftast.
Hon bor i en samla med ventilation i taket. Har försökt byta till samla med ventilation på sidan, men hon försökte bara rymma. Försökte byta till akvarium då sprang hon runt och försökte bita sig ut i hörnen.
Så fort jag bytte till "hennes" Bur blev det bättre igen. 
Hon gillar sin Bur helt enkelt. Jag antar att hon känner trygghet där. Men har man för hög inredning så att hon når taket försöker hon gnaga på gallret. Hon har aldrig lyckats rymma. Hon trivs bra i sin Bur helt enkelt. Utanför vill hon rymma och blir lätt stressad. 

Utöver detta är hon snäll. Hon har aldrig bitit, inte ens när hon kom till mig först. Hon är nyfiken när man går förbi buren eller öppnar för att ge mat eller så. Gillar att gnaga fram mat ur toalettrullar. Väldigt snäll är hon och superfin, men att hon så gärna vill rymma och att hon blir stressad oroar mig och ärligt tycker jag det är lite jobbigt. 

Har många gånger funderat på att sälja henne och hennes favoritinredning till någon som har tid, tålamod och kunskap att jobba med henne för att kanske minska hennes problem. Men då är det rätt hem som gäller. 

Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Eller kanske någon som vill ta sig an henne. Hon är förmodligen född runt mitten/slutet av Augusti förra året. Hon heter Tjejen. 

Eftersom hon blir stressad är det svårt att få bra bild men, bifogar en. :)

Bine93
2013-11-08 23:41
0

Utöver detta är hon lättskött. Städa buren varje vecka, mata, klappa lite, ge henne lite toarullar med mat i att gnaga på. Men ingen första hamster direkt.

Bine93
2013-11-09 00:09
0

vid intresse finns hon i Malmö, glömde skriva det :)

Josefinaaa
2013-11-09 05:01
0

Sätt dig i sängen med henne. Säkra allting, stänk dörrar och ta bort saker som är farligt och göm saker som sitter fast. Sätt dig i sängen med henne varje kväll och mys. Lär henne tycka om de, lär henne lita på dig och lär henne att det är du som bestämmer, och inte rymma. Tillslut ger hon sig. Ge henne kraft tid och vilja så löser det sig med henne. Eftersom att hon inte är elak, utan verkar vara mer osäker så är det viktigaste att hon lär sig att lita på DIG. Gör hon de så kommer det inte gå några problem. Tycker absolut inte att du ska sälja henne, ge henne an chans först:) Lycka till:)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Bine93
2013-11-09 10:40
0

Jag har haft henne i ett år så jag har prövat detta. Haft henne i soffan eller sängen. Låtit henne gå en liten snutt, tatt upp henne och klappat henne och fortsatt så. Testat med godis osv. Men det kommer alltid till en viss gräns då hon blir stressad, hon kan inte stå still och man kan inte lugna henne.

Josefinaaa
2013-11-09 11:36
0

Lägg händerna i som en liten boll så hon kan vara där i. Hon kommer ingenstans och då brukar dom lugna sig

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Bine93
2013-11-10 19:16
0

hon stoppar bara ut nosen genom fingrarna och försöker ta sig ut därifrån tyvärr.