Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2352 ggr
yohio
0

Rasthage i badkar?

Hej! Är det någon som har erfarenhet av att använda badkaret som rast/lekhage för guldhamstern? Plus och minus? Kan man räkna med att det är helt rymningssäkert, så inte den lille krabaten kommer över kanten och försvinner ner i avloppet…

Tips på hemmagjorda leksaker man kan lägga i? Har provat äggkartonger, små lådor, papprör. Har era hamstrar mat, vatten och kisslåda i rasthagen?

Tack för tips till nybörjarna!

[Tilde!]
0

Täpp för det lilla hålet där vattnet färsvinner. Mina djur blir dock bara stressade kissar, bajsar och hittar på nå sätt o rymma. De springer helt galna till alla hörn..:(

Scorpio97
0

Jag har inte provat, men tänk på att lägga typ en handduk i botten (halt annars) samt att täppa till avlopps-hålet.

Jag brukar sprida ut lite solrosfrön ibland i rasthagen, men dom brukar inte ha vatten om jag inte planerat att ha dom ute i flera timmar (vilket dom oftast inte orkar/vill)

Kisslåda har jag inte alls, dock sandbad som ibland används som toa. Ibland får dom ha sandbadet i rasthagen, ibland inte. Jag har bottnen till en duna Bur, eller en stor galler-hage som rasthage. 

Jag har dvärghamstrar (:

//Jessie

molly555
0

Smart!! Det ska jag prova!!😂

[Tilde!]
0

Dock brukar mina djur ÄLSKA att få krypa och bygga tunnlar och lägga sig o mysa i massor av ihopknöglade" filtar och handdukar!

cleia80
0

Hej!

Jag har ofta badkaret som rasthage och jag tycker att de ibland verkar tycka det är kul och ibland inte. Jag har alltid proppen i och jag kollar så inte duschdraperi eller slang ligger över kanten så det ska bli rymningsfritt. Jag lägger gamla lakan i som de kan böka runt bland, men kollar till de då och då så de inte trasslar in sig och inte kommer ut. Lägger i pringlesrör och smålådor. Jag har inget vatten eller sandbad då de endast brukar vara däri nån timme eller två.

Tänk på att inte lägga i för höga saker för de att klättra på bara! Jag har guldhamster.

Lycka till!

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

ebbamedruby
0

Min hamster blir väldigt stressad och försöker klättra upp på kanten så jag använder inte badkar.

wildalia
0

Jag använder badkaret ungefär 3 ggr/v till min hamster. Han älskar det. Han är där i hela natten. Jag har en metallpropp i avloppet och en handik ovan. När jag glömde det en ggn hade han bitit av snöret till proppen. Jag sätter alltid i underredet till hans dunabur. Jag lägger i olika saker i karet och lite trädklossar som han gillar. Han brukar springa runt där och går sedan in i sin Bur och sin låda och lägger sig på morgonen. Sedan tar jag bara upp burbotten och sätter in han i rummet igen. Han är van att vara där och trivs väldigt mkt. Det är bra att sätta i burbotten för då kan han dels lägga sig när han vill och ändå ha sin trygghet kvar. För mig funkar det jätte bra att ha karet som en leklåda. De andra dagarna är han i en samla låda. Då tar jag bar ur hans hus och lägger den i samla lådan. Hans hus " bo" följer med överallt han är. Han är aldrig stressad över nya platser. Han gillar nya saker att upptäcka. Det märks när han har varit i samlalådan för länge, då är det dax för badkaret.

Wellcraft
0

Personligen tycker jag att ett badkar är alldeles för litet för en hamster att rastas i.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

wildalia
0

Hur små badkar har du då ?? Ett badkar är mellan 120 till stor . Vi har ett badkar som är 160 cm långt. Hur litet är inte en samla låda då ??

Wellcraft
0

Vi har en stor jacuzzi som jag dock inte mätt.
Mina hamstrar bor i de största samla lådorna men rastas fritt på golvet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund