Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1613 ggr
[GeeGee]
2013-11-05 21:27
2

Fortfarande ej tam

Hej igen…

Nu har jag haft min Aron i ca 2 månader och han är drygt 3 månader och fortfarande går det absolut inte att ta i honom.

Jag har skrivit innan och folk skrev att det kunde ta ett tag osv men nu undrar jag lite hur länge det kan ta innan man faktiskt börjarundra om det är något "fel" på han?

Han är så spänd vissa kvällar att han liksom skakar/rycker i kroppen för att han inte vet om han ska våga gå fram och nosa på någon sak eller så. Han sprätter fotfarande iväg som ett popcorn om jag gör en för hastig rörelse eller gör ett försök till att lyfta honom.

Det har aldrig gått att locka med godis som alla skriver då han inte är så mycket för sånt. Han klättrar upp på mina ärmar men har nästan slutat med det nu när han märker att jag då måste lyfta ner honom. ´

Förslag?

Han är annars jättehärlig, han är alltid nyfiken är jag är och pillar i buren, kan ta ärtor osv från fingrarna på mig men inte mer än så. Han är pigg och har mycket energi och brukar ställa sig upp och nosa på två ben när jag kommer nära och så.

lisenpersson
2013-11-05 22:07
0

Hur tämjer du honom, alltså med vilken metod?

Emel
2013-11-06 05:10
1

Haft många hamstrar genom åren och en blev aldrig tam, aldrig… Alla är olika svåra att få tama men de flesta går snabbt. Min senaste hamster var dock svår, tog verkligen tid. Hoppade ur handen i panik och var allmänt rädd de första månaderna. Sen tänkte jag what the hell, hon får väl vara sån då. Och jag slutade försöka tämja utan tog det lugnt kring henne men bettede mig som vanligt mot henne. Som jag gjorde med de andra 2 förutom att jag inte tog upp henne mer än fåtal gånger. Pillade lite i buren ibland, öppnade huset på kvällen om hon inte va vaken för att se så hon levde. Plötsligt en dag var hon bara tam. Tog en månad, nu är hon hur go som helst :)

Bytte även från 70x45cm Bur till 110x60 akvarium nån gång under tiden, kanske hjälpte på traven.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Cireea
2013-11-06 12:31
2

Ingen av mina hamstrar har varit svår att få tam. Jag har bara plockat upp dem och oftast har det löst sig själv men min ena hona var såå envis och vägrade bli upplockad. Det tog mig närmare tre månader innan hon litade på mig och idag är hon lika tam som alla andra :) 

Däremot så har jag fått in en liten tjej nu som också är svår att få tam. Hon till och med bet mig i handen, vilket jag aldrig upplevt förut. 

Det jag gör är att visa henne min hamsterboll. Varje gång som den kommer fram är hon villig att vara nära mig. Mina händer = hamsterboll = gå ut och ha kul. Det är vad jag lär mina hamstrar och det har aldrig slagit fel! För den honan har börjat acceptera mina händer nu och är inte alls lika rädd som innan. Testa med det om du har en boll!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Dominic340
2013-11-06 12:56
1

#3 Kul att din hamster oxå gillar hamsterboll! Willy älskar den han hoppar i den direkt när jag visar honom den, om han inte precis e nyvaken för då vill han inte, men annars=No problems.

TS: Håller med #3   om du har en boll introducera den för hamstern å låt den associera dig med bollen eller något annat t.e,x prata med hamstern samtidigt som du ger något gott! Då kommer Aron att associera dig med trevliga saker. :)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Odette
2013-11-06 14:06
1

Har aldrig haft någon hamster som varit så rädd och obekväm efter så lång tid, men alla är väldigt olika. Oftast reder det ut sig förr eller senare, men man vill ju ändå se de där små framstegen så man känner att man är på väg åt rätt håll!

Självklart är det ett plus om hamstern lär sig att associera dig till något positivt, lämpligen att den får komma ut och springa av sig. Har du någon rasthage han kan få väsa runt i?

I såna fall kan du ha honom där mer eller mindre hela kvällen, bara gå dit ibland och prata och "pilla lite bredvid" så han ser att du är där men inte tar upp honom. Ju mer motion och aktivitet desto lugnare kanske han blir? Kan vara värt att prova iaf, att ha honom mer så att han får vara ute praktiskt taget hela kvällen om du är hemma.

Förhoppningsvis börjar han se fram emot att komma ut till sin rasthage och då kanske han vågar lite mer :)

Förstår att du börjar va lite less på att han aldrig verkar bli tam, det skulle jag också bli.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[GeeGee]
2013-11-06 17:19
0

Tack alla!!!

Jag har testat det med att ha godis i handen men eftersom det inte var någon idé, inte tillräckligt motiverad av godis så slutade jag med det. Sen har jag mest använt mig av att ta ner armen, då han klättrat uppför ärmen och i och med detta kunde jag försiktigt plocka ner han igen och tänkte att han då skulle vänja sig vid mig. Men istället har han nästan helt slutat med att klättra upp för armen när han märker att jag ändå bara tar ner honom.

Så just nu tar jag aldrig upp honom, men har handen och armen i buren väldigt mycket, pillar på saker i buren och ger han godis från fingrarna. Allt de fungerar bra.

Hela köket är hamstersäkrat så där är han varannan dag ungefär men då vill han inte vara nära mig eller framförallt inte händerna. Han har klättrat upp på mig ibland när jag sitter där på golvet. Så han verkar tycka att jag är okej bara det att han verkligen verkligen inte vill att jag ska pilla på honom.

MaaariaS
2013-11-06 18:20
1

Jag har en hamster som tog väldigt lång tid på sej att bli tam,han var rädd för allt och efter ett tag så kom jag på att han kanske hade svårt att flytta hemifrån(uppfödaren) för att det var så olikt hur han bodde här hemma mot hos uppfödaren.

Jag sluta helt enkelt att göra det han var rädd för,slutade att försöka göra honom tam och det enda jag gjorde var att ge honom mat,vatten och pratade med honom när jag gjorde det.Efter ett tag så sluta han  att vara rädd och man kunde ta upp honom och gosa❤️Det tog nog 3 månader eller längre innan han slutade vara rädd och blev världens underbaraste hamster ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[eevie Z]
2013-11-06 19:46
0

när jag tämjde min hamster började jag med att ge honom gurka på fingrarna när han själv vaknat för att inte störa sömnen. Och varje dag la jag gurkan längre och längre upp i handen tills han till slut var tvungen att klättra upp i handen för att få gurkan. Då tvingade jag honom inte utan han fick själv vänja sig vid min hand, jag satt även och pratade med honom med handen i buren så att han skulle vänja sig vid min röst och doft.

Detta tog ungefär 1,5 vecka sen hade jag absolut inga problem med att lyfta och gosa med honom.

[GeeGee]
2013-11-07 12:10
0

#8 Jo jag vet, många säger att det är så man ska göra. Som jag skrev så har jag testat det men han är inte så mycket för godis så han tar inte den =/

lollonr4
2013-11-07 15:21
0

Jag har med haft min as länge och han är inte snäll han bara bits men är nyfiken och pigg osv det är precis som om han biter för att han tycker det är kul :(

molly555
2013-11-07 15:46
0

Min nya hamster var också så där rädd men jag la en handduk över halva buren och sen la jag olika hus i varje hörn och en i mitten och sen kände han sig väldigt trygg! Så nu är han väldigt tam!😉

pröva det!

Emel
2013-11-07 17:29
1

#7 Precis så, har man försökt ett tag så är det bästa att bara låta dem växa upp och vänja sig vid människors närvaro och ljud. Skön känsla sen när de blivit tama om man gjort allt man kan för att få den att må bra och trivas.

F.Ö. Det är för övrigt ENORM skillnad på hamstrar från grossistföretag(djuraffärer) och hemmauppfödda eller ordentliga affärer. Min som aldrig blev tam var importerad av grossist, praktiserade på den djuraffären och hon var sist kvar så de tänkte helt sonika döda henne när en ny grupp kom, the rest is history ;). Den andra nerviga kom från hyfsat seriös affär, fick abstinens när jag såg henne och FÄRGEN som jag alltid velat ha, så jag impulsköpte (*skäms lite*)😕. Men som sagt det gick över med tiden och nu är hon perfekt och jag har insett att en liten hamster (eller fler:P) alltid har plats i mitt hem!

Alltid köpt av privatpersoner (reg.upf. el. ej). Kaanske är jag som glorifierar men jag tycker mig se i deras ögon att de är lyckligare än den hopplöshet jag tycker mig se i vissa affärere. När priv.hamstern fått bo in sig några dagar så har det alltid varit en barnlek att få dem att trivas och bli tamare. Så tama barn kan vara med så mycket spring i benen :P

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[GeeGee]
2013-11-07 21:11
0

Han är köpt från uppfödare och tydligen är inte hans syskon så rädda som han är.

Aron bits i alla fall inte bara för att, utan jag ser att han nervös och gör det för att han blir rädd.

Ja, jag gör som ni säger, försöker inte få honom tam utan bara "är". Känner bara att man blir lite ledsen ibland och behöver lite uppmuntrande ord =) Tack alla.

Emel
2013-11-07 21:16
0

Ja, låt honom mogna lite till. Med tålamod och engagemang kommer man långt, så jag tror och hoppas ni blir vänner.

Min hamster Mozart som inte blev tam hade ändå sin charm och jag  gillade faktiskt henne lika mycket som de andra hamstrarna jag hade trots att det i princip var omöjligt att hålla i henne.

Lycka till

Odette
2013-11-08 11:29
0

Tycker det är så märkligt att han verkar så rädd, med tanke på att han inte är från grossist heller. Å att hans syskon inte är likadana, verkar mer individuellt just för honom och inte så mkt relaterat till uppväxt etc?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[GeeGee]
2013-11-08 13:40
0

#15 Ja precis det var därför jag blev lite nervös och tänkte att det kanske är något fel, att han ex ser sämre än andra hamstrar, har sämre luktsinne eller så…men men, vi får se vad tiden utvisar.

Han är ju jätecharmig och nyfiken, tur det!