Ruby har rymt!
Igår var min kusin hos mig. Jag hade buren uppe och Ruby på golvet, så gick Ruby in i buren men jag sa att vi kunde lämna den öppen om hon ville ut. Senare sa jag att min kusin kunde stänga den.
Sen gick hela natten och dagen, men nu är hon inte i buren! Hon kan inte ha varit där när vi stängde. Jag har panik just nu, var kan hon vara? Vad ska jag göra?
En simpel fråga varför lämnade ni den öppen =/ Det känns som om det e som gjort för att hamstern ska rymma. ta bort burens överdel så kanske hon letar sig tillbaka eftersom det e där hon får sin mat och har sitt vatten samt sitt hus.
Tänker på dig och hoppas att hon kmr till rätta
Kram.
Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer
alltså hon rastades, och sedan kröp hon in i sin Bur och jag tänkte att hon fortfarande fick vara ute tills jag gick och la mig. sen frågade min kusin om hon kunde stänga, så då antog jag att hon visste att hon var där i, och då stängde hon.
men jag och pappa har kollat huset grundläggande och hittade inget, han säger att hon måste vara i mitt rum men jag kan inte tro det.
tack så mycket!
jaha, så du hade henne lös i rummet å så lyckades hon smita? :(
I veckan när jag rastade Willy i rummet så lät jag han vara där en stund å sedan när jag skulle titta till så var han borta! jag blev skitorolig men sedan när jag kolla bakom madrassen så var han där!! Så kolla bakom saker madrassen t.e.x det var så jag hittade Willy.
Ruby rastades, och har fri tillgång till sin Bur. Min kusin sa då att hon var däri, och eftersom vi fortfarande var vakna såg jag inget problemet att låta henne springs ut igen, så jag sa att vi kunde fortsätta ha buren öppen. Senare frågade min kusin igen, och då sa jag ja eftersom jag tänkte lägga mig. Jag trodde då att Ruby var i buren, men hon hade sprungit ut och min kusin sa att hon var kvar. Så under natten har hon varit helt fri utan att jag vet, och fram tills nu när jag skulle ta upp henne, jag har haft dörren öppen till mitt rum osv :( Jag har letat i hela mitt rum, varenda låda och garderob, samt hela huset grundligt. Har uteslutit tre rum (två toaletter och ett sovrum). Sen kam hon vara vart som helst. Grejen är att vi har katt som inte har märkt något, därför tror jag att hon kan vara kvar i mitt rum.
Leta ordentligt i rummet för säkerhetsskull.
En sak ja läst om är att du kan ta en låda med så pass höga kanter att en hamster inte kan klättra ur den. Ta sedan och lägg något mot kanten så att det blir en ramp upp. Lägg något mjukt i botten av lådan tillsammans med någon mat som lukter mycket. Om man har tur går hamstern upp för rampen och trillar i
Om du börjar leta tänk på att ta det lugnt. Kanske dela in rummet i delar och leta, del för del. Om han kan vara i flera olika rum, se till att ha dörrarna stängda så han inte kan gå och gömma sig där du redan letat
Har du hittat Ruby än?
#6, tack!
#7, nä :(
Åh, stackars dig… Hoppas Ruby kommer till rätta :'( Min senaste rymmning var när min guldis smet och bet sönder 75% av alla kuddarna i kuddhörnan. *applåd för honom* Han hade bygget ett jättefint bo och blev så besviken när vi hittade honom xD
#9 tack!
hahaha åh :)
börjar bli väldigt orolig nu…
har letat exakt överallt. kan utesluta tre rum (toaletter och ett rum som är under renovering).
sedan har vi ytterligare två sovrum, mitt som är rymningssäkert och ett som har hål in till väggen osv, dock verkar hon inte vara där. jag har monterat luckorna i köket, så jag kan se om hon springer under. jag har kollat i alla garderober osv. just nu skulle jag inte tänka att ruby sov, men jag har inte sett ett spår av henne, hon har inte ätit något av maten jag ställt ut, inte en bajsplutt eller ens ett ljud.
Jag vet hur det känns.😕När jag skaffade min 2:a dvärghamster (Doris) Rymde hon från sin Bur 2 ggr de första dagarna. Jag vet hur jobbigt det är, att inte veta var ens husdjur är. Men jag hållde hoppet uppe. Och hon kom tillbaka. Vi kollade igenom gallret och en del var såpass "böjd" typ, så hon kunde gå igenom. Nu har hon en Samla låda istället. *cyberkram*
Du kommer hitta henne :') 🤗
Ajdå! Hoppas hon inte smitit ut ur huset å e ute i naturen :( Hon har inte rymt ner i avloppet då? det vet jag en hamster som gjorde i mitt gamla familjehem när jag var yngre.
#12, tack, jag ska fortsätta leta. kram :)
#14, nej, det finns ingen risk som tur är :)
utanför huset tror jag verkligen inte då vi nog hade märkt det, men man vet ju aldrig.
Håll alla dörrar stängda och lägg ut mjöl på golven under natten. På så vis kan du morgonen efter kika efter tassavtryck för att kunna se vilket rum hon är i.
Ställ inte ut mat hon kan bära med sig, hon lär väl bara spara ev mat i ett bo isf och har då ingen anledning till att komma ut om hon gömt sig på ett kasst ställe. Ställ istället fram nåt flytande som luktar gott, så hon måste komma fram för att äta. Varmt jordnötssmör luktar gott och gör susen för råttor, kanske kan det fungera på hamster också?
Snälla rått/musfällor kanske kan vara något? Ställ fällorna intill väggar och täck över med en filt eller så, med tanke på att hamstrar är bytesdjur som gärna håller sig nära väggar odyl. Några gömställen och så med flytande mat som luktar mycket i gömstället kanske kan vara något som får henne att stanna i gömstället tills du kan kika när du vaknar? Lite strö från buren i snällfällor och gömställen kan hjälpa henne att känna sig trygg och dras dit/stanna där.
Hoppas du får tag på henne :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#16 tack så jättemycket! ska fixa detta nu
Min förra hamster hade rymt en gång och då hade hon lyckats ta sig ner från våran trappa och sedan så hittade vi henne genom att min pappa vaknade av att det krafsade bakom hans garderob.
Men den kommer att komma fram förr eller senare 🙂
Lycka till!! 🙂
Vet ungefär var hon är nu! Bara vänta tills hon kommer fram. :)
Yay! Hoppas ni får tillbaka henne välbehållen :)
Vart var hon?! :D
Har du hittt henne??
// Elin-li,
hon var under diskmaskinen/köksskåpen, men hag har inte fått fatt hennne ännu. :(
Ajdå!! Har hon försvunnit därifrån nu? =( Akta så hon inte springer ut!
Åhh fy, vad jobbigt. Min gamle hamster "rymde" en gång medans jag hade hamstervakt när jag var på semester med mamma. Vakten hade tydligen städat buren och låtit Damon springa på golvet. När hon sedan var klar glömde hon att sätta in honom igen (detta erkände hon aldrig, men jag betvivlar att Damon var en sån utbrytarkung att han kunde öppna luckan, gå ut och stänga efter sig igen. Och även klara ett fall på ca. 1 m höjd) Jag sprang runt och letade efter honom tills mamma hojtade från badrummet att han var där. Han hade krypit fram medans hon pratade i telefon med mormor.
Hoppas du får tag i Ruby snart :)
#25 åh, ja det kan ju vara lite jobbigt när man skadat andras djur så jag förstår henne på ett sätt. men skönt att du hittade honom!
tack. ska hålla vakt ikväll igen. :)
#26 hoppas då verkligen att du hittar din käraste lilla vän🙂
Hoppas att hon kommer fram snart! 🙂
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
#27 #28 tack!
NU ÄR RUBY TILLBAKA! <3
Katten satt och tvättade sig bredvid henne, helt oberörd. Nu är Ruby här, lite mager men vid gott tillstånd. :D
Yayyyyy!!! Äntligen :D
Satt Ruby BREDVID katten! Utan att bli uppäten?! 😍 SÖTT!!! Vad roligt för dig! Gläds med dig <3 vart hittade du Ruby? Och verkar hon vara glad över att vara i sin Bur? :)
Vad bra att du hittade henne! 🙂 Vad gulligt att katten inte brydde sig! :D
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
#31 jaaa! :D
#32 haha ja? herre gud, blev lite chockad själv faktiskt. ;) hade lagt ut mat utspritt på golvet i köket, hon satt och åt Foder vid diskmaskinen :D och haha ja, hon verkar jättetrött :o
#33 ja :D tack!
åh vad skönt att hon har kommit "hem" igen i välbehåll!