HJÄLP, hon blöder !
För nån vecka sen ramlade min hamster ner från ett bord och började att blöda lite mellan bena. Men det slutade och det verkade inte som att hon hade ont, hon åt och drack som vanligt. Idag när jag skulle väcka henne så såg jag att hon blödde ganska mycket mellan bena. Hon mår bra annars. Kan det vara att hon har rivit upp nåt sår eller kan det vara urinvägsinfektion ? Skulle uppskatta svar så snabbt som möjligt!
Ojj det där ser inte bra ut, ifall det är urinvägsinfektion måste du till veterinären! Tror det är rätt allvarligt hos hamstrar
Vet inte vad det är, men du kan ju ringa vetrinären och fråga?
Tack för svar. Det ända problemet är att vi kommer inte kunna få henne till veterinären tills imorgon.
Åk så snabbt ni kan till veterinären. Min skrutta dog efter att en cysta sprack i livmodern och blödde mkt. Tänk på att det ser inte ut som mkt blod för oss men de är små djur :-(. Håller tummarna för er!
#4 usch vad tråkigt! Får verkligen hoppas på att det inte är det, hoppas på att hon klara sig tills imorgon bara. :(
Det ser ju ut som om det skulle kunna vara något inre som #4 skrev. Och hamstrar har instinkter att dölja smärta så det är inte kostigt att hon verkar normal. Så som alla andra säger, åk till vrterinär så snabbt spm möjligt. Hoppas det blir bra för den lilla stackarn! :(
Skulle det inte kunna vara att hon hade fått en skorpa där och nu så tvättade hon sig och hon skrapade av den så att det började blöda igen? 🤔
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
#7 det skulle kunna va det faktiskt fast igår såg jag att hon hade typ en röd prick där hon slog sig förra veckan så kanske har hon gjort hål på det eller nåt. Ska kolla till henne snart och se om hon blöder fortfarande.
Fast jag kollade precis till henne och när hon kissar så är det blodigt och när jag lyfte upp henne så kom det ut blod mella bena. Så nu vågar jag inte lyfta upp henne. Och hon är bara inne i huset hela tiden typ.
Det kan vara för hor rivit upp ett sår tror jag men om du är rädd om din hamster som jag tror att du är kan du gå till en veterinär som kan berätta om du kan ge den medicin eller ta det lugnt med hamstern så hon får titta där det blöder så det inte är infekterat eller annat… / från hon som älskar hamstrar..!
Oj skrev lite fel i åring jag hade lite bortom jag menar att veterinären får kolla så det inte är infektion och ta det lugnt lyft henne inte hon kan sära på benen så det rivs upp ännu mera om det är sår
Nu håller mamma på att ringa till veterinären men det väldigt svårt att få tag på någon som faktiskt kan om smådjur också. När vi ringde till en så sa han att det kan vara att hon löper? Men jag har för mig att hamstrar inte gör det? Eller gör dom det ?
Hamstrar löper inte så som hundar gör. De brunstar var fjärde dag, dvs att det är då de är villiga för lite rajtantajtan, men inget löpade som hundar där det kommer blod.
Jag hade en fundering på om det kan vara livmodersinflammation? Hur mår hon annars? Kommer det mer blod?
#13 Vi ringde till Skövde men det känns inte alls som att han som vi har bokat tid hos vet nånting knappt om hamstrar, för han sa att det kan va att hon löper. Jag kollade till henne för nån timme sen och då blödde hon inte just då men jag vågade inte riktigt att hålla i henne för jag var rädd att hon skulle börja blöda. Hon äter och hon har vart lite utanför huset. Men annars har hon bara vart inte i huset sen igår kväll.
Låter som en livmoderinflammation och hon beter sig tyvärr som min skrutta. Om det är så kan hon klara sig om hon får antibiotika tidigt. Min tyckte om att ligga i min famni en fleecefilt och då kunde jag se hur mkt hon blödde. Håller verkligen alla tummar och tår för er!! Vet hur hemskt det känns.
Om ni åker till den veterinären tycker jag ni ska vara bestämda på att hamstrar löper defenitivt inte.
Be honom kolla om det kan vara livmodern/vaginala problem.
#16 precis. Det ända problemet är att vi inte får tag på nån veterinär. Vi hittade en i Falköping men eftersom det är söndag så kommet det kostar 1200 extra + undersökningen och om vi även behandlingen. Sen tar det nästan 2 timmar att åka dit. Mina föräldrar vill då hellre åka imorgon istället.
Hur går det för er?
#18 jag tror tyvärr att hon inte kommer att klara sig ens tills imorgon. Jag har kollat till henne några gånger och hon har börjat att svaja när hon går och ramlar ibland. :(
Usch! Vet hur jobbigt det är! Tips är att ha henne i en fleecefilt i famnen och bara sitta med henne. Min Busan blev mycket tryggare och somnade in fridfullt. Håller verkligen tummarna föör er!!
#20 Har Busan dött?! När då?
#20 Busan dog av en livmodersinflammation/cysta i mitten av augusti. Men hon somnade in fridfullt i min famn❤️. Hade en lång tråd om det här på forumet.
#21 Vad tråkigt, jag följde tråden men måste missat att hon dog. Beklagar ♥
#21 Tack! Blir så ledsen när jag läser en sån här tråd eftersom jag vet vad både hamstern och matte går igenom 😭
Hur mår ni?
#29 hon lever fortfarande och hon var precis ute i buren och gick runt lite i kanske nån minut bara. Hon vinglar fortfarande och tappar balanse! Ibland. Jag testade att ha henne i en fleecefilt förut men hon ville inte sitta stil så jag la henne tillbaka i huset igen. Känns så hemskt att man inte kan hjälpa henne, och ifall hon skulle klara sig tills imorgon och veterinären skulle säga att det inte går att rädda henne är det bäst att låta henne få somna in där borta eller låta henne få somna inn av sig själv ?
Man känner sig helt maktlös och det är så hemskt att se dem lida! Jag grät hejdlöst den natten som jag vakade med Busan.
Om du har möjligheten så var hos henne i natt. Om du ser att hon blir sämre kan du pröva att lägga henne i filten igen. Försök att göra i ordning buren så hon inte kan göra sig illa om hon klättrar och inte orkar. Om du har Barnmat eller hennes favorit mat hemma så passa på att ge henne den. Det är inte säkert att hon vill äta men prova.
När jag ser tillbaka så hade jag nog låtit Busan somna in så hon slapp lida. Jag trodde verkligen på antibiotika kurerna, men jag tror också hon led mer än vad hon visade.
Tänker på er!🌺
Hur har natten gått för er?
Hon mår likadant som hon gjorde igår. Hon sover nästan hela tiden och svajar lite ibland. Men känns skönt att hon ska gå komma till veterinären idag. Så jobbigt att det är skola bara idag. Eftersom då måste jag bestämma mig om jag ska åka på skoltid eller om pappa ska åka bara eller om jag åker efter skolan…
Förstår att dett inte är så lätt. Gör det som känns bäst för dig/ er! Styrkekramar!
Tack! Får hoppas på det bästa.
Jag skulle chansa på att hon kanske har inre blödningar från fallet, har själv haft hamstrar med livmoderinflammation, ingen av mina har blivit vingliga.
I alla mina fall har det slutat med avlivning för djurets bästa, antibiotiken har inte funkat i något av mina fall, en hona klarade sig en vecka som längst, sedan var livmoderinflammationen tillbaka med flytningar av blod och var som luktade illa, jag tog beslutet att låta mina hamstrar somna in då jag känner att även om jag sörjer dem så slipper de lida, efter all glädje de skänkt mig är de värda ett värdigt avslut utan värk och plågor.
Hoppas att det ordnar sig till det bättre för din lilla vän.
#32 det är ju iallafall inre blödning. Hon kan ju vara så vinglig för att hon har tappat så mycket blod. Är i skolan just nu och känns så hemskt att inte veta om hon lever fortfarande eller inte…
Håller tummarna för er!
#34 pappa ringde till mig och sa att dom tror att det är nåt med livmodern. Hon har fått antibiotika, fast är osäker om det verkligen kommer att hjälpa. Det skulle ta ungefär 5 dagar eller nåt.
Mina erfarenheter av djur med livmoderinflammation är att det inte kommer "rent" blod, utan att det är en kladdig blandning av blod och var, oftast inget blod alls utan bara var som luktar illa.
Hur gammal är hamstern?
Hoppas verkligen att antibiotikakuren hjälper, och att hon mår bättre om 5 dagar.
#36 okej jag ska kolla till henne direkt när jag kommer hem! :)
Det kan nog se olika ut gällande livmodersinflammation. Min blödde med färskt blod i hela buren, men det behöver ju inte vara så dramatiskt.
Håll koll på henne under medicineringen. Hon bör sluta blöda ganska snart efteråt. Sen får man hålla koll om det skulle komma tillbaka. Jag gav min mkt barnmat/välling/ärtor etc för att hon skulle få mkt energi.
Håller verkligen tummarna för er!!!
#39 Mina hamstrar får Barnmat med smak av "majs & potatis".
Speciellt Cocos är helt galen i den smaken!
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Hoppas det ordnar sig
Kyckling med couscous är favoriten hos mig. Sen finns kalvkött med rotgrönsaker :-)
Okej tack! Vet inte hur det skulle gå om jag inte hade skrivit om det här! Det har hjälp mycket! :)
Lycka till med din lilla tjej! Så himla sorgligt att det skulle gå sådär illa. 😕
Håller alla tummar jag kan för er!
we're always chasing that paradise
Jag och lilla Muffin håller alla tummar och tassar.
Live
Laugh
Love 
Mår din lilla skrutta bättre? Vi håller tummar och tassar för er!
#46 tack! Men jag kollade till henne för en timme sen och hon vinglar ännu mer nu och hon är ännu tröttare. Hon har legat i fleecefilten nu i en timme vilket hon inte kunde göra för 2 dagar sen för hon var för rörlig. Så vi vår väl se hur natten går. :(
Det är så jobbigt att se raringarna bli sjuka! Man kan bara finnas nära dem och gee all sin kärlek. Men hon verkar vara en riktig liten kämpe!
#48 ja det är riktigt jobbigt. Hon verkar inte blöda längre. Men ska jag låta henne få va utanför buren lite? För jag hade henne i sängen lite och hon går ju lite då runt.
Jag hade Busan ute men jag handikappanpassade så hon inte kunde göra sig illa. Jag satt även med hela tiden så att man ser om de inte mår bra eller behöver vila / kela en stund. Passa på att muta henne med favorit maten/ godis ;-). Skönt att hon mår bättre!! Håll lite koll även om det verkar bli bättre. Vill inte oroa dig men Busan blev mkt bra med antibiotika men började blöda massor sista dagarna på kuren och fick åka akut till Roslagstull. Tänker på er!
Åå vad jobbigt! Men hon värkar vara en riktig kämpe och visst ska hon klara sig och må bra igen :) men krya på henne och mys såååå mycket det bara går! Gör kanon middagar med Barnmat och en sak till. Om hon tycker det blir jobbigt att gå till matskålen så sätt den nära boet :)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#51 jag brukar ge henne extra god mat så hon får i sig energi. Sen brukar jag lägga in mat i boet ifall hon inte orkar gå dit själv. :)
Hur mår hon/ ni? Min Smulan skickar en hälsning och håller tassarna;-)!
#53 Haha, tack :) Hon blöder inte dirket nånting men hon är fortfarande trött och lite små vinglig. Får hoppas på att hon blir piggare snart!
Tummar och tassar hålls här hemma för att hon ska bli bättre!
Vad skönt att hon blöder mindre! Det är väll iof inte konstigt att hon är trött när hon förlorade blod och sen en stark medicinkur. Men man vill gärna se att de blir friska direkt.
Åh, hoppas att hon blir bättre! Hon verkar iaf vara på "bättringsvägen" 🙂
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Kan tyvärr berättat att idag vid fem så åkte jag och mamma till veterinären med henne och vi fick tyvärr låte henne somna in. Det hade gått en vecka sen hon fick antibiotikan och hon var så trött nu så att hon knappt orka att äta, hon var ju även nästan 2 år så hon har levt ett bra och långt liv. Saknar henne men det känns ändå okej för jag vet att hon har det bättre nu. Vilai ifred Jasmin ❤️
Så tråkigt!! Men det var ju säkert skönast för den lille kämpen!
Hon har det säkert bra nu! ❤️
Åh sov gott allra sötaste Jasmin!! Nu slipper du lida men du kämpade tappert @-}--. Styrkekramar till dig!
Åh, vad synd! Men nu har hon det bra i djurhimlen ;)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Hon är en riktig kämpe! Vila i frid käraste jasmin
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Åh vad tråkigt! Vila i frid Jasmin!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus