Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 604 ggr
Dumlesfumle
0

Blivit hyperaktiv och bitglad!

Hej, min hamster har blivit väldigt "stressad" och bitglad på sistone. Allt började för ca en vecka sedan med att han blev beroende av sitt Hjul, nu får han endast ha det 1-2 timmar per dag. Han är stressad/hyperaktiv och han är vaken nästan HELA dagen! Dessutom så hoppar han och jag är så rädd att han ska slå sig! Han har mycket leksaker och den största samla lådan och han får daglig motion, vad ska jag göra!? Han har dessutom börjat bitas och nafsas. Han har inget synligt sår eller liknande. Snälla hjälp mig!

annakarin_li
0

Kan du prova springboll? Då kan han springa fritt i lägenheten utan att du behöver vara orolig och han får springa av sig.

Dumlesfumle
0

#1 Redan provat, han gillar det min inte så jätte mycket, men han får ju liksom springa på golvet och så… :/

annakarin_li
0

Förstår att det är roligare att springa fritt än i boll ;-). Rasthage?

Dumlesfumle
0

#3 Asså som sagt jag har tillgång till rastning så det är nog inte nödvändigt, han får springa fritt i köket och vardagsrummet. :) Men tack för tipset!

[PuffBuck]
1

#4 Byt runt på inredningen varje gång/någon gång ibland du städar ordentligt, miljöberika! Sätt in någon främmande doft som du låter honom undersöka, ge honom spännande saker att äta, nya föremål, göm maten så att han får leta reda på den, ge honom uppgifter att lösa, sätt in en spegel, byt Bottenmaterial någon gång ibland, gör roliga gångar med hjälp av rör och annat du kan hitta på. Det finns massor och massor av möjligheter, bara fantasin sätter gränser 😉

Hjärngympa är riktigt bra och det går åt massor av energi! Detta gäller alla djur, lycka till 🙂

Dumlesfumle
0

Tack för tipset, testar direkt när jag kommer hem! :)

[SisselaJ]
0

Lite byfiken bara, #5 , hur reagerar hamstrar på en spegel? :)

[PuffBuck]
0

#6 Lycka till 😃

#7 Ingen aning, det var bara ett exempel. Jag själv har aldrig haft hamster ^^

Dumlesfumle
0

:)