Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1027 ggr
dannne01
0

två i samma bur?

Hej! jag tänkte fråga en sak jag har ju en hamster guldhamster jag undrade om man skulle kunna skaffa en vän åt hon? asså att jag köper en till och har dom i samma Bur typ som syskon eller skulle dom börja bråka?

jossa5
2

Dom skulle börja bråka, och till slut skulle den ena av dom antagligen ha ihjäl den andra. Guldhamstrar är solitära djur, dvs dom vill bara vara själv.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

dannne01
0

okej tack

Tazzar
0

http://hamster.ifokus.se/discussions/51b96ecc8e0e743d01000004-hamster-med-hamster?discussions-5

Samma fråga ställdes ganska nyligen. 🙂 Där finns även en länk till lagen om djurhållning, L80, vad den säger om det:

"1 § _Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

_2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder."

03idaber
0

Dvärghamster kan holkas flera ihopp om de är samma kön men guldhamster måste leva ensam för annars kan de sluta med dödligt slaksmål guldhamster uppskattar inte sällskap men dvärghamsterungar älskar att ha någon och leka med :)

03idaber
0

Oj jag skrev holkas det ska stå hållas

03idaber
0

Dvärghamster även som vuxen älskar också att ha någon att leka med

03idaber
0

Och om man skaffar en vän så måste man ha en ny Bur (till dvärghamster för guldhamster lever ensam)så det inte är någons revir

hannatove
0

Jag känner en som hade 2 guldhamstrar i samma Bur dom var syskon dom bråkade aldrig hade inga sår på sig nu tror jag dom är väldigt gamla 1 är tillåmed död  och den saknar sin kamrat så jag skulle kanske haft det om dom var syskon fast tjejer isåfall Jag har sett i djuraffärer att det var syskon i samma burar Men ta inte illa upp

jossa5
0

#8 Det är förbjudet att ha dom tillsammans. Dom är solitära djur och ska leva ensamma.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Rosie00
1

jag har en guldhamster och hon lever ensam för att jag vet att om jag skulle skaffa en till fast en hanne så skulle det bli bråka så det är nog bäst att låta bli att köpa en till eller så köper du en till Bur och en till hamster ;)