hona sökes!
hej! Jag fyller år i december och har därför bestämt mig vad jag ska önska mig. Jag vill gärna ha en hamster hona som jag kan para med min hane charlie. eller zimba. Jag har 2 hanar. Och därför undrar jag om någon har en hona som kan paras i december? Eller i januari/feburi? Snabba svar uppskattas.! :) Har en stor samla som tjejen antagligen kommer bo i då :)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Jag ska få en kull i december med guldhamstrar :)! Så de kan paras vid ca maj :)!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
vad kul!! :)
https://www.vidaxl.se/hamsterbur-115-cm-tra-sexkantig
Om jag har denna. Och sen dvärghamstrar. och pappan i samlarlådan sen? och sen tar jag pappans son och sätter in så han får en kompis!! :)
Men skulle du inte köpa en guldhamster?
Vet inte. Men jag tror en guldhamster! :)
Men är du intresserad av en i december :)?
Jag tror det ;) Jag fyller ju år. Så vi får se :)

Alltså, det låter ju inte så jätteseriöst det här tyvärr. Att söka hona utan att varken säga vad du är ute efter för hona eller ens veta till vilken hane du ska använda. Det låter som att du bara vill ha en kull för att få söta bebisar utan annat syfte. :(
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Håller med #9
Om du typ gö en ny tråd o bestämmer dig m.m så kommer fler tro att du är seriös ;)
Jag vill ha för att få fram söta och fina bebisar med bra temperamt. Därför vill jag avla på min offhite hane.

#11 Fast avel är så mycket mer. Till exempel så har alla hamstrar nackdelar, vid avel så gör man sitt bästa för att väga upp honans nackdelar med att hanen inte har samma nackdelar och vice versa, för att avla mot ett mål att avkommorna blir bättre än föräldrarna, eller så får man i alla fall se till att inte dubblera en allvarligare nackdel. Man får ofta även väga olika nackdelar mot varandra, kanske välja att i en kull riskera ungar som blir mindre än standard mot att få riktigt bra typ, och då fortsätta arbeta åt rätt håll i nästa generation och då få in bättre storlek osv.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tack. Men jag vet vad jag gör.
Har inte du haft en kull tidigare eller var det bara en fundering då också :)?
Vi frösökte. Men hennes hona tror jag var för ung och fattade inte vad hanen ville henne. Eller tror inte hon var mogen. Ändå fast hon var 6 månader. :)
Det finns ingen anledning att ta fram ungar för att dom är söta och för att få fram trevliga hamstrar. Det finns så otroligt mycket hamstrar som söker hem som inte får något hem. Bara för att det är så många som tar kullar för att det är kul. Vart tog den riktiga aveln med riktigt syfte vägen?
Snälla tänk innan du tar ungar på en hamster, det tär otroligt mycket på hamstern att få ungar och är det då en onödig kull så är det bättre att inte ta den för allas skull.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag håller fullständigt med #16! Nu när vi snackar om den riktiga aveln så blir det också givetvis svårare för seriösa uppfödare att sälja hamstrar. Eftersom det finns så många som säljer "kel" hamstrar. Då är det ju klart för nybörjare att vända sig ditt och köpa. Jag tycker att dom som "avlar" utan syfte och planering inte vet vad det innebär. För dom så är att "avla" att bara sätta ihop två hamstrar. Det är ett jättestort ansvar om man tänker ta en kull. Så mycket kan gå fel. Förlåt om jag låter helt negativ.
http://ask.fm/JessicaReips
Jag tycker det är dumt att avla på färger. För vem Bryr sig? Jag menar. Man avlar hellre på temperament. Ni förstör tråden. Starta en annan tråd om ni ska tjafsa om jag jag får avla på!
Det är ju jätte kul att du är så pass intresserad av hamstrar satt du vill ta en kull! 🙂
Men det kan ju vara bra att tänka igenom saken först. En uppfödare som verkligen bryr sig om hamstrarna är noga med vart dom hamnar.
Så ett tips är att tänka igenom vilken ras du söker, guldhamster eller dvärg? Och om dvärg, vilken sort? Vilken/vilka färger?
Det är verkligen ett jätte stort ansvar, och djur har ju också liv liksom. Det är inte bara en "sak" man kan ställa upp på hyllan när man är trött på den.
Live
Laugh
Love 
Förstår det. Och vet som sagt vad jag gör!
Ska du avla själv eller med din kompis? Din kompis hona Parades väl ( visade sig vara skendräktig ) men ungarna kom aldrig och hon åkte väl aldrig till veterinären? Men om det är bara du känns det väl lite bättre :)!
Det är bara jag och hennes hona parades inte med min hane. Så hon har ingenting med mig att göra.
Okej, fick för mig det :).
Då frågar jag dig också varför ska du ha en hona som går att para i december om du ändå inte får ta hem den i december?
Ska man avla så följer man hamster hela uppväxten för att se att den är frisk och ja framför allt för att man är ju intresserad av hamstern man ska inte köpa en hamster bara frö att ta ungar man köper en unge som man följer och planerar att ha resten av dennes liv.
Det känns väldigt oseriöst att köpa en avelsklar hona endast för att ta en kull.. Snälla tänk lite innan du gör något dumt.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
sköt dit eget. Behöver ingen expert hjälp av dig. Tack ändå.
Varför så bråttom att ta en kull?
Om du köper en unge så behöver du ju inte vänta speciellt länge iallafall innan du kan avla, och då har du ju fått varit med från början och kan göra en mer seriös bedömning ifall honan passar sig för avel.
Jag har full förståelse för att man ser fram emot att få ta en kull och helst vill att det skulle ske igår. Men man får ju inte glömma att det faktiskt är levande varelser och det kräver ett större ansvar.
Min hane är 1 år snart och vill hinna ta innan han inte har någon bra kondition. Och sen har jag väntat och läst på i 4 år.. Ingen kommenterar ens en ända kommentar till. Jag bestämmer och har hittat en kull som jag kanske vill ha en unge från. Hon värkar super seriös och honan kommer inte kunna få ett bättre hem här.
Jo det är ju klart att du själv bestämmer över dina handlingar, men man kan inte skriva på forum och bestämma vad som får skrivas.
Det är ju öppet för alla, och tyvärr så är det inte alltid man får de svaren man helst vill ha.
Nej… det har jag upptäckt😕
Du skriver hela tiden at du vet vad du gör men hur vet du det? Om du skriver att du inte bryr sig om färger - då vet du absolut inte vad du gör.
Vissa går inte para då det skulle innebära missbildningar hos ungarna och om du nu är djurvän och bryr dig om hamstrar, så ska du läsa på mer.
Men!!!!!! Jag har inte sagt att jag inte bryr mig om färgen. Jag vet att en svart ds hamster inte ska paras med en offwhite. JAG VET. Jag vet att satin inte ska paras med satin osv osv osv… Jag vet ALLT man behöver veta för en kull! Jag tror knappas någon av er gör det. Ni kan ingenting och jag tycket skit synd om era hamstrar. det är samma sak. Lägg av!
Okej jag låter tråden vara och lämnar den med ett citat från dig själv:
"Jag tycker det är dumt att avla på färger. För vem bryr sig?"
Ts var inte så fientligt inställd :) alla här vill dig väl och menar inget illa utan försöker förklara för dig varför du borde skaffa andra djur till det :) dom vill dig bara väl och jag förstår dom ^^ så läs och ta åt dig utan att ta illa upp :)
Ts anledningen till att man avlar både efter färg och lynne är väl pga gener? Vissa färger går inte att avla med andra eftersom vissa gener inte blir bra att korsa? Det handlar väl inte om vilken färg det blir utan om generna bakom färgen? Jag kanske har helt fel, är inte intresserad av avel men det är så jag har förstått det som. Skriver bara det som en förklaring till varför färgen är viktigt i avel (eller ja varför jag tror det är det). Som sagt inte påläst men mina slutsatser av det lilla jag läst. Sedan kan det vara bra att skippa attityden. Du hade kunnat få mycket bättre svar om du bara skrev "Tack för ditt inlägg jag ska tänka på det". Sen kan du skita totalt i det men det ger en trevligare stämning både för dig och andra. Och en annan sak. Ingen skriver till dig av illvilja utan menar väl. Du behöver inte lyssna eller ens bry dig men jag tycker du borde respektera folk och vara tacksam att folk bryr sig om dig och din hamster. Du får bra råd men det är bara råd. Ingen anledning till att bli otrevlig eller fientlig. Tyvärr känns det som ett mönster i många dina trådar. Snart kanske ingen vill svara på dina frågor. Bara en tanke, som du gör vad du vill med. Vill bara att du ska veta om hur det uppfattas utifrån. Inget personligt mot dig. Vill bara göra din och andras upplevelse bättre och ge dig information hur du ibland uppfattas.
Anna och taxen Max
"Det finns ingen anledning att ta fram ungar för att dom är söta och för att få fram trevliga hamstrar. Det finns så otroligt mycket hamstrar som söker hem som inte får något hem."
Bara nyfiken på VARFÖR man avlar annars? Man avlar väl för att det finns efterfrågan på hamstrar, för att man har ett intresse av hamstrar, för att man tycker om hamstrar (och då alltså för att de bland annat är trevliga och söta)? Eller måste man avla utställningshamstrar för att det ska vara "rätt"? 🤔
En del avlar ju bara för att få fram en finare färg eller en finare teckning; är det bättre än att få fram tama och trevliga hamstrar?
#35 ja eller hur! :D
Asså herregud! Du kan ju inte hålla på sådär. Det finna ju massa nackdelar m.m som de före sa.
Du låter inte ett dugg seriös om du bara håller på sådär.
Jag skulle tyvärr inte sälja/låta min hamster vara hoss dig.
De som är här vet kanske mer o du vet ju inte heller vad de kan.
Förlåt om jag låter elak men jag tycker du borde vänta 4 år till minst!
Detta var min åsikt. Tänk inte bara på snällhet o söthet hos hamstrar o.o
För 1000 gången. Jag vill avla för att få fram ett bra temperament och det tycker jag är viktigare än färgen.
Du borde tycka att allt ska vara viktigt för det är det!
Färgen är viktigt ockå för annars kan det bli helt fel.
Mitt enda tips: Avla när du är redo, men inte nu! För du verkar inte ett dugg redo.
Du ändrar dig genom hela tråden om vad du är ute efter och varför du avlar och vad det ska vara för slags hamster osv.
Du är inte seriös, jag tycker du verkar alldeles för omogen för seriöst avel om jag ska vara helt ärlig. Dina svar, din attityd och ditt resonemang tyder omogenhet…
Med avel kommer mycket ansvar, det är liv du sätter till världen. Det finns mycket att tänka över.
Läs på lite till, även om du tror du kan och vet allt, läs på lite till. Prata med erfarna uppfödare, kanske få besöka dem? Så hur de jobbar och avlar.
Ta alla tips och information du kan komma över. Skaffa ett mål med din avel. Sedan kan du börja leta avelsdjur om du fortfarande är intresserad. Men vänta några år. Skaffa mer "kött på benen" och lite mer mogen och ansvarhetskänsla.
Vill du fortfarande avla då, syssla med seriöst avel. Då finns det väl inget som stoppar dig.
raderat…
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#40 Håller med dig 110%
TS, Jag gör kommenterar inte för att förstöra, utan för att jag bryr mig.
Jag vill inte att det ska komma t.ex. sjuka,agressiva,döda o fel hamstrar så det är därför jag säger stopp!
Du borde läsa mer, tänka lite mer om detta o inte bli sur för kommentarerna.
Hoppas det går bra o du väljer det ''rätta'' ;)
#41 Vaddå raderat?
Jag låser denna tråd då jag anser att den inte leder någon vart.
Vill TS fortsätta diskussionen i den är h*n välkommen att skicka ett pm till mig så låser jag upp den.