Hur är de?
Hej,
Jag undrar hur tama hamstrar kan bli egentligen och hur de är?
Jag har själv 2 råttor just nu och undrar om de liknar råttor i beteendet?
Tacksam för svar!
Puttar upp tråden till dig*
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Tack #1
Ingen som har lust att berätta hur era hamstrar är? :)
Min hamster är jätte tam. han älskar att ligga i mina fickor och sova/gosa.. han kommer när man roppar på han och hoppar upp i min hand jämt. Han bits inte och är väldigt busig :)
Oj, den frågan går inte att svara på riktigt. Jag hade en guldhamster som jag nog aldrig kommer glömma, så länge jag lever. Hon hette Amber och bara hängde i handen när man höll i henne. Hon somnade när man tog upp henne och la handen över. Hon kom alltid fram till burkantet när jag kom in i mitt sovrum. Hon kröp upp i handen och kom på inkallning. Hon låg på rygg i handen och blev kliad på magen. Hon kunde sitta helt stilla i timmar i min famn när jag mådde dåligt eller om vi bara hade en filmkväll. Sen har jag haft 3 siffrigt med hamstrar, och alla var nästan som hon. Men hon var något speciellt. Jag tror nog att en hamster kan bli så tam så man inte kan förklara med ord. Helt underbara helt enkelt. 😃
Sen har jag haft dvärghamstrar, robbar och vintervita. Robbarna har aldrig blivit tama men de har gått att plocka upp. :) Och alla vintervita har heller inte blivit så tama, förutom några som var helt underbara. :) Låg som en pannkaka i handen. :) Men har hört flera vintervita som är helt underbara. :)
Tack för svaren!
Men hur är de för övrigt då? När de är ute, småmarkerar de med urin hela tiden också? Hur mycket behöver de vara ute och springa eller snarare hur mycket har ni era ute?
Just nu är mina råttor utanför buren allt mellan 2h-6h men av någon anledning har jag fått för mig att hamstrar inte är lika krävande som råttor, har jag fel?
#5 Nej, 6 timmar är inte nödvändigt. Men cirka 1-2 timmar beroende på hur hamstern är. Eller bara ta ut den och mysa en stund. 🙂
#5 nej hamstrar är inte lika krävande som råttor. Råttor tycker det är kul att vara ute, nyfikna, modiga. En mina robbar tycker att det är läskigt. Trivs bästis att bara vara i buren. Så se till att ha en stor Bur. Mina agerar mest tittdjur. Och akta så inte råttorna kommer åt hamster… Råttor är mer att ta i.
Jag har bara haft min hamster i 4 veckor, och efter 3:e dagen hemma hos oss kunde jag klappa honom i buren. Efter ca. 5 dagar hemma så fick jag ta upp och hålla i honom. Nu är han jättetam, han älskar att klättra på mig när jag sitter på golvet. Han hoppar upp i mina händer, klättrar på mina armar och ben, det är jättekul! Så hamstrar kan bli väldigt tama, men man måste ta det lungt. En hamster blir lätt sim en plätt skrämd. Man ska ta steg efter steg, men bara ta det lungt.
#8 Samma för mig. :)
Hamstrar generellt är inte lika gosiga som råttor. De har mer spring i benen och vill sällan ligga still och bli klappade.
Guldhamstrar är solitära djur och är mer svårflörtade än råttor, de har ju inget behov av gos och klapp och trivs bra med sig själv i eget sällskap bara. Sen kan de uppskatta att komma ut för att det är roligt och spännande. Mina är ute i stora lekhagar och när det är dags att komma in kommer de när jag ropar på dom. Samma sak i buren, de kommer gärna fram och vill ut på äventyr.
Råttor är ju flockdjur och har mer utbyte av att faktisk umgås och kommunicera med människor. De är smartare också, vill jag nog påstå, kan lösa fler problem och har lättare för att lära sig olika tricks.
Så utmaningen med hamstrar är att få de att förstå att de tjänar på att vilja umgås och härda ut lite pussar och gos, att få de att trots att de är solitära djur tycka att det är roligt att umgås med människor.
Min hamster villhelst inte bli klappad men han har aldrig bitit mig under det året han vart hos mig trots att han kommit från dåöoga förhållanden innan. I början sprang han ur huset för att komma upp då man öppnade buren men nu är han äldre och orkar inte komma ut på en gång. Man kan plocks upp honom när som helst men han vill inte ligga i handen och bli klappad, dock om han hör något intressant vill han sitta i min hand och lyssna men viker under om man klappar. Han är en väldigt snäll hamster men inte så gosig. Så var min förra hamster också!
OT så jag ber om ursäkt men #11 har du haft sigge så länge?! Minns när du fick honom :)
Anna och taxen Max
Min hamster var underbar. Jag brukar beskriva att han var som en hund. Han följde efter mig om jag släppte han på golvet och han kände igen mig och var mer tam och gosig med mig än vad han var med andra. Han kunde ligga i min famn i timmar och sova medans jag gjorde läxor. Men man kan inte riktigt bestämma över dem. De gör som de vill. Vill de vara stilla så är de stilla. Vill de springa så kommer de att springa runt ;)
#12 nä lite mer än ett halvår ^^ och nu heter han harry styles :p
Min guldis var underbar, hon slickade mig ibland.
När hon var liten o jag tog min hand i buren vill hon alltid klättra upp till mig, men när jag bärde hade hon alltid spring i benen förutom när hon blev gammal :) Guldhamstrar är bäst tycker jag ;)
Har haft 2 guldisar och de är bäst enligt mig. Men några jag känner som har dvärgar har tröttnat, så jag röstar 18998990% på guldis :)
Man har olika åsikter iaf o de har olika personer..
Dvärgar är också väldigt små o lätta att tappa bort efter som de har så mycket spring i sig (gulisar med men de är ju större)