Vikt 6 månader.
Jag vet att det finns många trådar om vikt men jag blir bara förvirrad. Min hamster är 6 månader nu och när jag vägde henne idag så vägde hon ca 115 gram. Jag har nästan tidigare trott att hon har vägt för mycket men nu känns det nästan för lite. Hon är köpt av en privatperson som hade fått tjuvparning men tror att föräldrarna är från djuraffär.
Hon får Barnmat två gånger i veckan och grönsaker varje dag. Torrfoder får hon så fort hennes skål är tom.
Väger hon för lite?
Alltså, det är så svårt att säga då alla hamstrar är olika. Men ja, jag skulle faktiskt säga att jag tycker att hon väger lite för lite. Men det beror ju helt på vilken storlek hon har, är hon stor men ändå "smal" eller liten? För är hon stor så kan du ju prova att ge fettrika nötter, Barnmat oftare, ägg, pasta och sånt. :) Jag har haft honor som vägd över 200 gram, vilket inte alls var konstigt då dom har varit stooora. :) Men är din hamster liten så är det kanske normalvikt för den. :)
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Min hamster är 6 månader men hon är superstor, hon väger 200 gram.
Men det är ju så olika ju!
#1 Märkte att jag glömde bilder. Men jag tycker hon har ganska bra hull men känner samtidigt att nu är det vinter så hon kanske behöver gå upp lite 🙂 Hon är ändå typ 18 cm lång men det är nog normalt.
#2 När jag läste det först så trodde jag du skojade men det låter väldigt logiskt om hon är stor annars 😃
Oj, det var en liten krabat. 😊 Är hon frisk och mår bra så ser hon ju i övrigt jättefin ut. 🙂
Justin Bieber - 23/4 13 
#4 Jo, hon kanske är ganska liten 😮 Jag har aldrig fått något att jämföra med förutom bilder och de hjälper ju inte så mycket men jag ska börja hålla koll, kanske försöker få henne att gå upp lite till men bara inte för mycket 😉Ska kolla hennes tänder idag tänkte jag och fixa in lite stenar så hon kan få slipa hennes klor, de rivs lite 😃
#5 Haha! 🙂 Nej då är det svårt. Men det finns hamstrar som är riktigt stora faktiskt! Det är det uppfödare mest strävar efter. :)
Justin Bieber - 23/4 13 
#6 Hur stor är den störta du har sett? 🙂 Och det med tänderna förresten, alla bilder som folk visar att det är normala ser ut som de är alldeles för långa XD Klart de talar säkert sanning men svårt när man inte kan se det irl. Likadant med klorna, oerhört svårt att ens se på min Mewtwo, hon är aldrig stilla!
#7 Mja, min Estelle var väldigt stor innan hon fick sina ungar, då rasade hon i vikt men kämpar fortfarande för att få upp henne igen. Dock är hon frisk och kry så egentligen spelar det inte jättestor roll, men saknar att ha min lilla boll. 😛 Haha nä, så stor var hon inte. Men hon hade väldigt fint hull och storlek.
Tänderna ska vara gula (charmigt, ellerhur) 😉 och ganska långa. De brukar sköta det där med tänderna ganska bra själva om de får nån pinne eller nått att gnaga på. En gren från äppelträd brukar vara populärt här hemma iaf. :) Lägg henne på rygg i handflatan och håll tummen som under frambenen om man säga så, vid bröstet ungefär och ta med den andra handen och "böj ner" (inte hårt alltså, men vet inte vilket annat ord jag ska ta haha) nedre käken så ser du tänderna. :)
Justin Bieber - 23/4 13 
#8 Jo, jag kan tänka mig att du saknar din boll efter det 😃
Jag har fått sett hennes tänder ganska många gånger när hon har gäspat…inte precis det mysigaste men hon är mitt lilla monster XD Hon hade fått äppelträdspinnar en gång men hon blev så konstig så misstänker det var något fel på pinnarna 😕 Hennes bitande på kartonger går i perioder för det måste vara den PERFEKTA kartongen enligt henne 🤦♂️ Men tack för tipset för att kolla tänderna! Ska testa det sen 😃
#9 Skrubbade du pinnarna ordentligt med t.ex sopa och sen satte dom i ugnen på låg värme ett längre tag? Man måste göra det för att få bort alla kryp och bakterier, så kanske var det det som var bekymret då!
Ingen orsak! 😃
Justin Bieber - 23/4 13 
#10 Jag skrubbade något så fruktansvärt med grön sopa! Kanske var att de var inne för lite… fick så dåligt samvete så jag tog ut de och slängde dom. Kanske försöker igen 🙂
#3 Jaa, veterinären sa att det var den största hamstern hon hade sett. Så stor är hon! haha
#12 Får man se bild? 😊 Eller har du lagt upp bild på någon annan tråd? Hon måste verkligen vara stor då 😃
Det skilljer väldigt mycket i vikt på guldhamstrar! :) 115 låter lite för lite för en hamster som är 6 månader. Men det beror på om det är en hona eller en hane också. Är det en hona så verkar hon väldigt liten. :O Jag har haft en hane som vägde 230 gram vid 6 månaders ålder, endast stor, och lite smal. Hans mamma vägde 265 gram, lite mullig men annars bara stor. Sen har jag haft hamstrar på 130 gram och även en gamling som vägde 117 ett tag, han var 2 år och 7 månader då. :) Men sen så väger oftast stamtavle hamstrar mer. :) Mina vägde oftast mellan 170-220 gram. Sedan hade jag också hamstrar under och över. :)
#14 Jo, jag tänkte nog att det var för lite! Får leta runt lite på vad för fetare mat hon ska få. Är 130gram mer rimligt då? Hon är en hona som jag tror att hennes föräldrar är från djuraffär. Förhoppningsvis så går hon upp lite nu när de är vinter, hon äter och sover mer än någonsin XD Men annars helt som hon ska vara, bara oerhört svårväckt om man inte ska låta henne sova så länge hon vill dvs till 11 på kvällen 😂
Min yngsta hamster väger ca 123g och är 6 månader, kommer från djuraffär(ej grossist). Hans bröder väger mellan 132 och 154g. Min andra hamster är vuxen och väger 158g(djuraffär, ej grossist). Min förra hamster vägde 137g när han var vuxen(privatperson) och hans syskon var också små. Så alla mina hamstrar är/har varit små. Det är precis som människor, alla är olika, man kan ju inte säga att människor ska väga mellan 70 och 80kg för det är ju olika beroende på hur lång man är, gener, osv. Man får känna på hullet. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#16 Som du säger så är alla olika, människor som hamstrar. Men jag ska försöka få upp henne lite och hålla koll så gott jag kan! 🙂
Jag och sambon försökte kolla hennes tänder igår… det var verkligen inte lyckat. Hon bet sambon och sprang nästan iväg 😕
#18 Hon ser faktiskt väldigt stor ut 😮 Men väääldigt söt! 😊
#19 Sen den bilden togs har hon blivit större :)
Jaa hon är fin hon! Väldig sällskapssjuk och bits aldrig, helt perfekt! haha