Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2170 ggr
annakarin_li
1

Min älskling är sjuk :(

Behöver bara skriva av mig lite.. Upptäckte i går kväll att Busan hade blött från stjärten när jag skulle ta upp henne. Försökte att vända henne och tvätta lite så att jag kunde se vart blodet kom ifrån. Tyvärr såg jag inget och stumpan var inte så samarbetsvillig…. Hon är inte hård om magen och äter och springer som vanligt. Men i morse upptäckte jag både gammalt och lite nytt blod igen i bomaterialet :(. Har en tid för min lilla älskling på Roslagstull i morgon. Blir så ledsen om min Lilla skrutt är sjuk. Hon är idag 1 år och 9 mån och betyder oerhört mycket för mig.

[RedHood]
1

Hoppas det går att fixa och inte är alltför allvarligt :(

annakarin_li
0

Tack!! Jag hoppas att det inte allvarligt men är jätteorolig för henne.

ebbamedruby
3

låter exakt som med min förra hamster rut… jag trodde det blev bättre efter ett tag, hon hade inte blött på tre dagar, så jag bokade inte tid hos veterinären. men så dog hon :'( hon blev dock lite äldre.

ring veterinären bara, lycka till och håller tummarna för busan <3

annakarin_li
0

#3 Både Busan och jag tackar.  Bara att hålla tummarna i morgon kväll hos veterinären…

Rebornbabyn
2

Håller tummarna på er två idag att det inte är nått allvarligt.❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

annakarin_li
0

#5 Tack!!

annakarin_li
1

Nu har vi varit hos veterinären. Troligen har skruttan en livmoderinflammation i tidigt skede. Nu ska vi bara försöka ge henne antibiotika 2gr/ Dag i 14 dagar… Men det känns jätteskönt att hon kan bli bra igen.

[RedHood]
1

Va bra! :D

Fiona1234
1

Vad bra :)!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[etsan]
1

#7 Lovely!

Anna4077
8

Vilken tur att hon har en sån bra ägare som reagerar på när något är fel och upptäcker sånt i tid :) skönt att hon kommer bli bra

Anna och taxen Max

annakarin_li
2

Tack till er alla!! Jag var helt vettskrämd när jag såg att det var blod i huset. Men så skönt att komma till en veterinär som verkligen tog henne på allvar och undersökte henne uppifrån och ner. Kan verkligen rekommendera Djursjukhuset Roslagstull i Stockholm. Dessutom inte så dyrt med 800 kr inkl medicin för 2 veckor. Busan är helt utslagen nu med bilresa och efter undersökning :).

Sakura88
2

#12 Inte så dyrt för att vara Sverige och Stockholm :) Skönt att hon är på bättrings vägen :)

Dom är väldigt billiga här i Japan, tror jag är uppe i runt 1300 till 1500kr nu (drygt 20 000 Japanska yen plus/ minus något), men det har varit ca 7-8 veterinär besök och 5 olika sorters mediciner :S … Dryga paraciter samt bakterier T_T …

Vi ska dit på söndag igen, och göra en hälsoundersökning av Shouga-chan (vår nya gulldis :3 ) med för att vara på säkra sidan, han har nyst några gånger :/ …

[RedHood]
2

#12 Det är jätte bra att du fick en så bra veterinär! Önskar lite att jag bodde i närheten då man har sett och hört mycket bra om Roslagstull och Strömsholm men bor i Halland så det är ju en bit ;)

annakarin_li
0

#13 hoppas verkligen att din lilla skrutt blir bra!! Inget roligt med parasiter och förkylningar!

annakarin_li
1

Ja , man får nya utmaningar hela tiden. Att ge Busan en liten spruta med medicin i munnen var inte så lätt… Fullt slagsmål varje gång och hon vinner de flesta kamperna.. Har prövat att ge medicinen i maten, men då vill hon inte ha maten. Listiga små rackare det här ;)

Anna4077
1

Ja dom är ju det :p lycka till :) mår hon något bättre?

Anna och taxen Max

Sakura88
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16, håll I nacken (den lösa huden för kind påsarna), inte för hårt men inte för löst häller. Ge lite stöd under rumpan med övriga fingrar. Håll henne inte helt på rygg, utan lite uppåt vinklat, för Att undvika att det hamnar i fel strupe.  Annars kan du mixa ner det i lite hund eller flytande baby mat (flytande så hon inte hamstrar det)

Denna sida är på Japanska dock, men du kan klicka på videon så ser du hur jag menade att du skulle hålla. Fast håll lite mer lodrät, för att hon inte ska sätta i halsen.

Detta sättet rekomenderade veterinären

http://hamster-santa.info/movie/log/eid5.html

annakarin_li
0

#17. Tack! Har inte sett lika mkt blod i boet så jag hoppas det är på rätt väg :-). #18 Stort tack för tipset! Ska prova det i kväll. Lyckades lura i henne maten från igår kväll m medicin nu på morgonen ;). Hoj var väll för trött för att inse att jag lurade henne med mat på sängen ;).

annakarin_li
0

Usch! Just nu känns det jobbigt… Under många dagar har jag inte sett blod i Busans bo.Hon verkar piggare, äter ok och har inte gått ner o vikt. Nu är det bara någon dag kvar på antibiotika kuren och idag hittar jag en del blod i boet :(. Måste ringa Roslagstull i morgon. Vill inte mista min lilla älskling men vill inte hon ska lida. Känns inte som prognosen är så bra just nu….

annakarin_li
0

Jag är helt chockad efter dagens händelser… Ringde Roslagstull och fick som tur var en tid i dag. Åkte från jobbet vid lunch för att hämta Busan och fick till min förskräckelse se att hela buren var full med blod!!! Busan låg slö bland en massa blodiga toapapper och gick knappt att få kontakt med. Åkte in tidigare och de tog in henne akut. Under de 35 min i transportburen var allt papper blodigt och det bara droppade blod ur stjärten. Jag var helt övertygad om att nu är det slut . Förhoppningsvis fick jag in henne i tid och hon har fått ny antibiotika och dropp! Bara hålla tummarna!

Fiona1234
2

Nej vad tråkigt! Lilla vännen! Hoppas Busan blir bättre :(!

Fiona1234
1

Nej vad tråkigt! Lilla vännen, hoppas Busan blir bättre :(!

[RedHood]
1

Nej usch! Hoppas verkligen hon blir bättre! Håller tummar och tassar!

annakarin_li
0

Tack snälla!!

jossa5
1

Ush! Hur gick det?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna4077
1

Fy va jobbigt. Hur har det gått?

Anna och taxen Max

annakarin_li
0

Igår kväll var det en mkt trött och medtagen Busan som nattade tidigt. Satt en del i min famn och ville bli klappad och kelas med. I morse var det enbart lite blod i boet och hon har ätit i natt. Gav henne Barnmat på morgonen som hon smaskade lite på :). Nu ska jag hem och kolla hur hon mår, Hur boet ser ut och ge mediciner…..

Anna4077
1

Håller verkligen tummarna för er!

Anna och taxen Max

[RedHood]
1

Säger samma som ovanstående: håller verkligen tummarna!

Fiona1234
1

Håller tassar och tummar :)!

[etsan]
1

Lilla "Mirakel-Busan"! Lycka rill och hoppas att det fortsätter att bli bättre!

annakarin_li
1

#22, 23, 24, 25,26, 27 och 29 Stort Tack till er!!

Busan är verkligen medtagen och trött. Hon försker vara lite tapper och klättra när hon sitter i mitt knä. Men sätter jag ner henne i hagen så går hon till ett hörn och kurar ihop sig :(. Har placerat ut en massa kaloririk mat nära boet så hon slipper gå långt och så kan hon välja mellan "3 rätter". Behöver verkligen få i sig vätska och mat (gick ner 10 gram på en dag när hon blödde). Men hon har iaf inte blödit idag!!

Fiona1234
1

Okej, hon verkar bli lite bättre då hon inte har blödit idag :). Man kan inte göra som du gör med medicinerna men ha välling i stället :)?

jossa5
1

Stackars liten! Jag hoppas hon blir piggare nu! Håller alla tummar, även dom små hamstertummarna!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[RedHood]
1

#33 Det verkar som det går framåt denna gången! Förstår att hon är trött, måste vara kämpigt men hon verkar vara en riktig kämpe! :)

annakarin_li
0

#34 Funderar på välling, men det brukar inte vara så populärt… Har lagt ut kapsyler med bönor, Barnmat, grönsaker och banan. Har köpt hem en massa Barnmat jag kan variera mellan…. Men hon har alltid varit en kämpe och hon jobbar tappert på att bli frisk! Bara jag som är orolig att hon lider….. #30,31,32,34,35,36 Busan hälsar tack till er!

Smulan80
3

Lägg in en liten bit blodpudding för att hjälpa henne med järnvärdet. Hoppas att hon blir mycket bättre snart.

Fiona1234
1

#37 Okej, men man kanske kan testa att mata vällingen likadant som medicinen :)? Hmm, yoghurt,keso laktosfri såklart och ev liite mjölk? Ja det är lätt att vi människor lider mer än själva djuren tror jag, hittade en katt som nån har lämnat enligt dom som har stallet då har den varit där en vecka ungefär men nu har den besökt stallet och vi gav den mat, vatten och 2 filtar att sova på, så smal och söt liten katt, har tagit hand om den och lämnat den i stallet ( såklart kan den gå iväg om den vill med är troligtvis hemlös ), hoppas den mår bra när vi åker dit imorrn, mest jag som är orolig, kommer ev ett inlägg om det :).

Sakura88
1

Soja mjölk ger lite protein och tofu med kan vara värt att testa, mina älskar tofu för det smakar lite sött

Quirinia
0

Vilken liten kämpe! Min hamster somnade tyvärr in efter en troligen livmodersinflammation men hon visade aldrig några tecken på det och blödde bara runt 2 gånger men sedan blödde det aldrig mer. :(

annakarin_li
1

#39 Oh, tycker det är så hemskt med hemlösa katter och ännu värre sommarkatter.Så skönt att du tar hand om den lille!

#41 Beklagar verkligen!

Jag ringde veterinären idag och frågade lite om att hon är så medtagen. Men hon har fått en stark antibiotika och det blir man ju trött av. Sen får jag ju inte glömma att hon blödit en hel del och är trött för det med… Men hon hade gått upp 4 gram igår och jag hoppas det fortsätter uppåt. Sen får hon tillbringa den tid hon orkar i min famn och bli klappad och pussad på ❤️. Har lite dåligt samvete för min andra prinsessa som inte får lika mkt kel just nu.. Men får vara ute i springbollen desto mer..

Ebbizen95
1

Hoppas det går bra för din tös, livmoderinflammation låter ju som en ganska stor åkomma så tror att det kan ta ett tag. Men önskar dig all lycka med henne <3

Anna4077
1

Du uppdaterar väl oss ofta? Tänker på er

Anna och taxen Max

annakarin_li
0

Just nu känns det hemskt! Har gråtit floder idag. Känns som Busan är mkt sämre idag. Hon smakar på maten men orkar inte mer än så. Hon känns kallare, stretar inte emot när jag ger medicinen. Hon orkar knappt gå utan nästan släpar bakbenen efter sig. Orkar knappt hålla ögonen öppna och tar sakta sakta ett steg… Hon vill inte vara med mig utan bara sova, vilket hon givetvis får. Jag hoppas hon får somna in i natt så hon slipper lida. Det är så hemskt att se min lilla smarta kamakazi pilot så här. Tack alla för ert stöd! Känns skönt att veta att ni tänker på henne!

[RedHood]
3

Måste kännas fruktansvärt…önskar verkligen att hon blir bättre för jag blir själv ledsen när jag läser allt. Sänder styrkekramar från mig och Mewtwo! ❤️
Tycker om ditt smeknamn till henne förresten 🙂

Anna4077
2

Styrke kramar! Hoppas det vänder och hon är bättre imorgon eller att lidandet tar slut för henne. Måste vara fruktansvärt för dig :(

Anna och taxen Max

Fiona1234
1

" Styrkekramar " Hoppas hon blir bättre!

Rebornbabyn
2

Ge honom mycket kärlek, jag tänker på honom. ❤️🌺

annakarin_li
0

Min lilla lilla älskling fick för en stund sen äntligen somna in i min famn❤️. Nu slipper hon att lida mer 🌺

Rebornbabyn
0

#50 Det var nog bäst för henne så. Tycker du gjorde rätt. 🌺
Somnade hon in hos veterinären eller?

[RedHood]
0

#50 Om hon led så mycket så gjorde du rätt beslut. Kram på dig! Av de du skrev så märkte man att hon verkligen tyckte om dig. Stora kramar!

annakarin_li
2

# 51 och 52 Jag har suttit med henne i min famn i natt när jag såg hur hon kämpade in i det sista. Jag tog upp henne igen nu vid kl 9 och hade tänkt att ringa veterinären så fort de öppnade. Men Busan valde att ligga tätt mot mitt bröst invirad i en fleecefilt och rofyllt somna in ❤️

Tack till alla er som stöttat mig och Busan de sista veckorna!!!

[RedHood]
1

#53 Detta är en sådan händelse som har berört mig djupt och om det hade varit jag och min lilla Mewtwo så hade jag också velat ha stöd. Så jag tvekade inte en enda gång! Din Busan somnade in i din famn och det finns inget bättre ställe att somna in

Odette
3

Men gud va hemskt, blev alldeles tårögd nu då jag läste detta. Dels för att du verkligen gjort vad du kunnat för henne, man känner din värme gentemot djuren bara genom att läsa vad du skrivit. Och dels för att hon kämpade på så bra, och så fick hon somna in i din famn 😭
Det är så jäkla jobbigt sånt här, att ta farväl!! Usch usch.

Nu behöver hon inte lida iaf, skickar en liten tröstkram till dig ❤️

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Anna4077
2

Vilket fint slut du gav henne. Kramar till dig!

Anna och taxen Max

Fiona1234
1

Vad tråkigt! Vila i frid Busan!

annakarin_li
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Busan fått sin vila och slipper lida längre. Begravde henne vid syrenbersån med en ny rosenbuske ❤️. Känns fruktansvärt tomt utan henne.

Jag är mycket tacksam och rörd över allt erat stöd! Vet inte om jag hade klarat detta annars!🌺

annakarin_li
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

❤️

[RedHood]
1

Så fin grav hon fick

Odette
1

Väldigt vackert! :'(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Sakura88
2

Uch sitter här med tårar I ögonen nu 😭, va fint du gjort för henne🌺 Berättade för min pojkvän att hon tyvärr dog, han blev också väldigt ledsen (det var han som hjälpte mig hitta videon jag la in)  …

Hon kommer alltid finnas med dig, hos dig i ditt hjärta och minnen, glöm aldrig det. Hon har det bra nu :) Du gjorde värkligen allt du kunde för henne!! Låt nu dina andra små liv hjälpa dig genom sorgen🌈

annakarin_li
0

#60, 61 och 62. Tack!

#62 Busan kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Hon har verkligen utmanat mig med alla sina hyss som hon hittat på. Men hon lämnade aldrig mig när pappa låg döende och jag var ledsen. Hon sprang efter mig i sin boll och fick stå ut med mycket kel och pussande.Hjärta. Hälsa och tacka även din pojkvän för hjälpen med videon.

Även Smulan har reagerat igår och tycker att det känns tomt och tyst hemma.Storgråter Hon var lite återhållsam och ville inte leka med Busans saker i hagen (som de tidigare delat på) utan bara kela och klättra på mig. Men det känns mycket bra att hon finns hos mig!

Fabhellmyrs
0

Vet hur det känns min Svante dog för 6 veckor sedan. VILA I FRID BUSAN. STYRKEKRAMAR TILL DIG.

annakarin_li
0

#64 Tack!! Styrkekramar även till dig! @-}--

SandraKtm
0

Åh, styrkekramar till dig

Sandra och hamstern Memkis:)