Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1220 ggr
Emgli
0

Akvarie som bur!

Hejsan svejsan!

Jag har planer på att skaffa hamster när jag flyttat hemifrån i december, så därför kikar jag runt efter Bur och inredning som tilltalar mig^^ Föredrar den mer "naturliga looken" och inte en massa färgglada plasthus. Jag har fått syn på att flera av er här på iFokus har inrett akvarium till era hamstrar, vilket jag i min tur tycker ser asläckert ut! 

Min fråga till er som har "akvariehamstrar": Är det inte väldigt bökigt att städa en akvariebur? För av de akvarium jag har erfarenhet av går endast att öppna locket på.. 

Att använda sig av terrarier, där man kan dra undan en "sidoskiva" är annars ett alternativ.

Så vad säger ni? Jag vill höra era åsikter och tankar! Lägg gärna upp trevliga bilder för att ge mig inspiration! :D

Mvh Emgli

jossa5
0

Fördelen med akvarie är ju att du får stor öppning i taket, så du får mycket ventlilation.

Men dom flesta brukar ju tömma akvariet med hjälp av typ en hink, och sedan tömma det sista med dammsugare, för att efter det torka rent med trasa.
Låter som det går bra för dom flesta, även om det kanske är lite bökigt.

Har inte akvarie själv, utan en stor Samla-låda från Ikea, och det är lite samma sak där. Man får ta det mesta med en hink och sedan göra som jag sa. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

gulzebra
0

Nä, kan inte hålla med om att det är bökigt. Men det beror förstås på hur man bär sig åt när man gör rent också. Vill man spola ur i badkar/dusch så blir det ju lätt bökigt, likadant om man ställer akvariet för högt upp förstås.

Jag har själv ett kar på 1 meter, inget jag släpar iväg till badkaret alltså. Vid städning har jag en liten sopskyffel att tömma strö med, pyttigt strö som inte fås upp med skyffeln dammsugs hur enkelt som helst. Efter det torkar jag med trasa vid behov. I med nytt strö och prylar, klart. Plättlätt!

Terrarie skulle jag själv inte vilja ha till hamster, annat än möjligtvis de där höga modellerna där luckan sitter högt upp. Sitter luckan lågt så kan man ju inte ösa i massor av strö att gräva i. I mina ögon vore det lika värdelöst som en gallerbur med tanke på att hamstrar är grävande djur rent naturligt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Emgli
0

#1 - Att använda dammsugaren för att ta det sista i buren lät väldigt smart! :o Definitivt en metod jag ska använda mig av!

#2 - Jag är inget fan av att ha burar på golvet, då det sparar både rygg och ger mer "utsikt" åt hamstern :) Mer praktiskt, plus "finare" enligt mig, men det är min åsikt^^

Låter smidigt! Ni har båda givit mig "rätt metod" för enkel burstädning, tack!

Jo, det är ju absolut en tanke. Jag ska bejaka dessa alternativ och så får vi se vad jag kommer fram till för vettigt :)

gulzebra
0

#2: Nej golvet menade jag inte att man ska ha det på, men ställer du karet för högt upp så blir det skitdrygt iom att man inte kommer åt. Ställ det lagom högt helt enkelt :) Mitt kar har jag på en bänk på typ 75 cm, plus karets höjd på 40 cm. För mig som är rätt kort och har dålig rygg så är det ganska lagom högt :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Emgli
0

#4 - Okejokej! Jag är nämligen också gött kort (157 cm), så om jag ska nå ner till botten på akvariet måste jag ha det rätt lågt, haha xD Tanken på akvarium som Bur har eventuellt suddats ut, för jag funderar på att köpa ett begagnat dockskåp och göra det "hamstervänligt"! Ska i sådanafall skruva på sådant där "plastglas" som horisontell lucka uppe och nere (delad) för att det ska vara smidigt att städa/plocka upp hamstern^^ Älskar tanken på att inreda huset (haha!) med en massa trevliga idéer, dessutom får ju hamstern stort utrymme och kryp in :)

gulzebra
1

#5: Dockskåp låter lite vanskligt, borde väl vara lätt att tugga sig ur och lätt bli sönderpinkat? Ventilationen lär ju inte bli bra heller med glas framtill, såvida du inte fixar någon form av ventilation på sidorna :P

jollycox
0

Jag älskar akvarium som hamsterbur. Tycker inte det är bökigt alls att städa och hamstrar(mina iallafall) är ju så himla renliga så man behöver ju inte tömma hela karet varje vecka. Dessutom kan dom inte gnaga sig ut och det är oftast så höga kanter att dom inte kan klättra i taket.
Jag gör typ som #1 skriver, öser ur spånet, dammsuger upp det lilla jag inte får upp, sprayar desinfektionsmedel och torkar ur, låter det luftas och fyller sen på med Bottenmaterial och grejer. Detta gör jag var 4-6 vecka. Mellan det så städar jag en gång i veckan och då diskar jag det som ska diskas, möblerar om, byter grejer, byter bomaterial och Bottenmaterial i huset/boet och går igenom bottenmaterialet på bajs.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Emgli
0

#6 - Skåpet ska självklart göras "hamstervänligt", som jag skrev. I min mening betyder det att lägga in material som skyddar mot urin och skada^^ Det skall också vara ett skåp med fönster, eventuellt får det sågas nya fönster. Det gäller att vara kreativ och tänka efter i konstruktionen :)

#7 - Sounds great :)

gulzebra
0

#8: Kreativ indeed! Du får ta och visa upp det sen när det är klart 🙂 Ser själv inte hur man skulle kunna få det helt bra, men jag ser gärna att jag har fel, lär ju kunna bli riktigt gulligt ^^

Emgli
0

#9 - Det får jag verkligen göra, för i mitt huvud skulle det bli väldigt bra, haha! xD Vi får väl se, thihi!