Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 2525 ggr
LeeKnow
0

Övertala mamma?

Vet att jag redan har gjort ett sånt här inlägg, men vill verkligen ha en hamster nu! ;)

Har någon något tips på hur man ska övertala sin envisa mamma att man får köpa hamster? 🤔 

Om jag frågar så säger hon nej oh använder mitt (alltid så stökiga) rum som ursäkt…  Men eftersom jag känner henne så tror jag inte att jag kommer få en hamster även fast jag städar rummet.. ;) Så finns det något tips för att övertala henne?

Visa bild på gulliga hamstrar funkar ej, då säger hon bara typ "mm" och bryr sig inte mer…. 

(Osäker vilken grupp)

Ninwe
2

Skriv ett brev till henne där du berättar precis hur en hamster ska skötas och hur du planerar att få plats med en hamster i din vardag :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Calcifer
2

Städa rummet noga under en lång period. Nej, jag skulle inte ge min dotter en hamster bara för att hon städade rummet EN gång heller. Det bevisar ingenting. Däremot om hon tog sig i kragen och städade rummet ordentligt en gång i veckan under kanske tre månaders tid, så skulle jag ju se att hon verkligen vill ta ansvar och vill förtjäna min tillit när det gäller ett djur. 

Så gör det. Städa rummet noga under en längre tid och sedan sätt dig ner med henne och prata. Annars måste jag säga att jag står på din mammas sida. Kan man inte ens städa rummet ska man nog inte ha ansvar för ett djur som MÅSTE få buren städad ofta.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LeeKnow
0

#1 Tror inte det skulle funka tyvärr….

#2 Städar hellre en hamsters eller annat djurs Bur än mitt rum.. :P

cookiedough101
0

Du kommer inte tro detta, men det tog 4 år att övertala min mamma. Men detta är ett jättebra tips!

Skriv allt detta i ett brev:

Skriv upp en inköps-lista på allt du ska ha till din hamster "första gången". Du ska skriva hur mycket allt kostar var för sig, och totalt. Försök att få det att se billigt ut. Sedan kan du skriva ungefär hur mycket en hamster kostar i månaden ( ca. 150-300 kr). 

Du kan föreslå att betala hälften av kostnaden "första gången".  Du kan också säga att om hon betalar mat och spån, så betalar du leksaker m.m. 

Säg också att du vet exakt hur man tar hand om den, och att du har varit inne på sidor som HIF m.m

Säg att hon inte behöver ha något med hamstern att göra.

Allvarligt talat så vet jag exakt hur du känner, min Mamma är omöjlig att övertala. Den mest envisa människan på denna jord  😂 . Jag blev chockad när hon sa "okej då". Hon sa att hon inte skulle hjälpa till någonting, men ställer hon upp om jag är sjuk eller så. Sedan brukar hon ge sallad eller gurka lite då och då, så jag vet att hon gillar honom.

Och om du skulle få en hamster, visa den för henne och låt henne klappa den. Efter några dagar så  kommer hon gilla hamstern. 😃

Lycka till, du klarar det! ;)

P.S Tjata INTE. Det funkar nästan aldrig!

LeeKnow
0

#4 Tack så mycket! :D Oj! Hoppas inte det tar så lång tid och övertala mamma.. 

Måste testa eftersom det verkar funkar för dig och #1 Ninwe ;)

Calcifer
0

#3 Men det vet inte din mamma. Kan man inte hålla ordning i sitt eget rum är det förståeligt att en förälder antar att djuret kommer få det likadant.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[RedHood]
0

Håller med ovanstående. Jag har många gånger när jag var yngre försökt övertala min mamma till djur men sen fick jag en när jag visade att jag kunde verkligen ta hand om mig själv så kan jag ta hand om ett djur. Det är lite som "man kan inte älska någon annan innan man älskar sig själv". Du måste kunna ta hand om till exempel till rum för att visa att din framtida hamster inte kommer få en ostädad Bur. Jag vet att du säkert kommer säga att du kommer ta hand om den men är det inte bättre då att det tar ett tag och du verkligen visar det över en längre tid och inte bara en vecka.
På ett sätt förstår jag inte varför man ska stå och tjata sig till något, klart det visar kanske att du verkligen vill men oftast så blir bara föräldern irriterad istället och det blir verkligen inte bra då. Respektera din förälder istället och sluta tjata och övertala när hon redan har sagt nej.
Klart du kan visa att du kan hålla allt rent i ditt rum, sköta dig i skolan osv så kanske ni kan ta det efter 2 månader eller så.

ebbamedruby
0

detta hände mig också, med rummet. jag sa att jag skulle hålla rent mitt rum i en hel månad (jag är extremt bra på att stöka ned då jag är lite konstnärlig av mig, och ja… helt enkelt). hon gick med på mig, var övertygad om att jag inte skulle klara det, men jag plockade undan varje kväll och sedan fick jag min hamster. (var även tvungen att läsa på m.m innan). 

lycka till :)

Sara1214
2

Min kompis skrev ett kontrakt. i det stog det vad som hon skulle göra när hon fick den. Hur hon skulle sköta den. Vad hon skulle betala själv. Att hon inte behövde bry sig alls. förutom vett då. Osv,osv.. det funkar!Tro mig. Vi gjorde det. Jag min kompis och än annan kompis. 4 dagar efter fick vi alla en hamster! :D

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Rebornbabyn
1

Eller gör som jag. Spara först pengar så att du har råd med hamstern + tillbehör.

Leta sedan upp en bra uppfödare som har en som hamster till salu, sån som du vill ha (inte bara första bästa liksom).

Visa sedan din mamma annonsen, och berätta hur du tänker sköta den och säg även att du har råd med den.

Lyssna sedan vad din mamma säger så ni kan bestämma tillsammans på era villkor. Du kan även föreslå att din mamma betalar spån, mat och veterinärkostnader och att du betalar leksaker till den m.m.

Lycka till!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[MiriamPiriam]
1

Hehe..

Om du tänker använda städa rum tipset också så gör såhär:

Låtsas att ditt rum är en Bur, kläder är bajs och resten är mat som ramlat ut skålen mm ;)