Börjar bli handtam *lycklig*
Idag, alldeles nyss faktiskt, så satt min guldiskille en ganska lång stund i min hand. Till och med så fästmannen han fota! Är superlycklig nu! Anledningen till handsken är att jag skar mig i fingret igår och vill inte ha in spån och annan skit i såret så handsken åker på så fort jag skall greja med honom eller buren :). Någon som har fler tips på hur han skall börja gilla att sitta och mysa mer? Har inte hittat något som han tycker sådär extra mycket om än så lite svårt att få honom komma självmant upp i handen. För tillfället använder jag hans resebur som "lockning" då han förknippar den med att få komma ut och springa :)
Grattis! Det är alltid kul när dom kommer upp en längre stund! När du går förbi buren kan du bara prata lite med honom så vänjer han sig vid din röst och om du ger honom en belöning så kopplar han rösten med bra:)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Man kan ju inte låta bli att prata bebisspråk med honom varje gång man ser honom och han älskar att bli klappad och få pälsen rensad från spån osv men just det här med att bli lyft eller sitta i handen tycker han är lite jobbigt så måste nog hitta något han tycker är såååå gott så han inte kan motstå haha :)
Åh såå söt :D!!
Det är olika från individ till individ!
Vissa behöver bara tid, jag har haft många som har varit livrädda eller bara verkligen inte vill bli pysslade med. Dessa har jag låtit vara, inte från att sköta om men från mys och plocka upp och efter lite tid har dom blivit riktigt goa. Läskigt goa. Då har jag bara givit dom tid, tid att få bli trygga med sig själva, sin Bur och ja allt.
Vissa behöver dock pyssel jämt för att bli tama! Har en sådan hona hemma nu hon måste vara med hela tiden för att inte förbli tillbakadragen!
Så känn efter vad din hamster behöver. Men gör inget förhastat tid är oftast väldigt bra! Inte för att jag inte tycker att du ska plocka med hamstern utan mer att man inte gör för mycket om du förstår!
Jättefin hamster och kul att du fått upp honom! 🙂
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#5 Gör allt på hans villkor och i hans takt såklart :)! Iförrgår ville han inte alls och då lät jag honom bara vara, fyllde på mat osv. Men igår var han riktigt nyfiken och då passade jag på haha :)