samla låda?
börjar fundera på att skaffa en samla låda men jag har lite frågor:
1.är det risk att hamstern känner sig instängd?
2.jag har tänkt att sätta en bit av en lekhage på locket så det blir extra ventilation men jag vet inte hur man sätter fast den tips?
3.vad är era nack och fördelar med samlor?
4 hur har ni gjort med vattenflaskan?
skicka gärna bilder på era samla lådor också:)
tacksam för snabbt svar🙂
Jag har inget lock på min samla för att hon inte ska känna sig instängd :) jag har satt fast flaskan i en träplanka som jag har satt ner i buren :)
Sandra och hamstern Memkis:)
Kan fota senare idag.
Men jag har inte heller lock. För det behövs inte. Har inga andra djur som kan komma och nosa på henne, och inga grejjer så att hon nåt att hoppa över.
Har ett lock som är halvfärdigt för att läggas på, men det får vänta ett tag till. :P
Ser inte varför hamstern ska känna sig instängd. En stor Samla är ju bättre än en liten Duna, och känner hon sig inte instängd i den så är det ju ingen fara med samlan.
Fördelar med Samlan är ju att den är rätt billig om man jämför med en Bur från djuraffär. Man ser igenom hela Samlan (även om det inte är klar plast, men jag ser väldigt bra igenom min).
Nackdelar är väl att den inte är så snygg.
Min sambo hjälpte mig med vattenflaskan. Så han använde en kniv och gjorde ett hål. Men var försiktig om du ska göra det! För plasten på våran samla sprack lite grand, så jag fick sätta lite silvertejp på utsidan buren.
Och för att göra locket så kan man antingen borra små hål, och sedan skära ut en fyrkant för gallret du har, och sedan fästa med buntband. Eller så skär du inte ut lika stort som gallret är och fäster gallret med silvertejp eller om man limmar fast det. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Vi satte galler på locket. Vattenflaska hänger ner från gallret, fast Alice dricker bara från skål. Vi har öppet locket på kvällarna, men stänger när vi går och lägger oss.
Jag har haft samla som lekhage från början men nu flyttat över min hamster permanent! Jag ska få in ett hyllplan att ställa matskålen å så på men den är i princip klar och ser för tillfället ut så här :) hon verkar trivas bra :) lägger bara locket löst över en bot av kanten som det står nå högt på men ska såga ut å sätta galler så småningom :)
Såhär sitter vår vattenflaska fast :) Var tvungen att sätta på lock då vår hamster gräver berg av spån toarullar ect och lyckas ta sig ut .. Samla låda är fantastiska. Nackdelen är väl att de behövs rätt mycket spån. Som ovan nämnde ser man inte riktigt rakt igenom, men jag brukar sitta på golvet och titta uppifrån.. Då ser man hur han springer in och ut ur alla toarullar :D vår lilla Cocos storm trivs i sin stora samla!
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se