Mår hon dåligt av sin ensamhet?
Som rubriken lyder så har jag en dvärghamster här hemma som jag fick av min kompis som hade tröttnat på henne. Nu är det så att hon är jätte social och vill vara med men direkt hon får närkontakt med vem som helst så nafsas/bits hon. Om man ger henne mat så verkligen springer hon mot handen och biter en, direkt hon får chansen. Ska tillägga att hon inte bits hårt utan nafsas mest men slutar inte. Undrar om hon kan må dåligt för att hon är ensam? Hon har alltid nafsats så tror inte hon mår dåligt fysisk, utan det borde vara något psykiskt då. Några tankar?
Är hon zoo hamster? hon kanske är uppfödd av en grossist och har dåliga gener..
Min hamster är själv en zoo hamster men är hur mysig och go som helst och har aldrig gjort något dumt… men har du testat det här med att börja om från böjan att man gör som man gjorde för att få hamstern tam det är enkelt stäck in handen men något gott i som tex en grönsak och prata samtidigt så hon kopplar din hand/lukt med din röst och att hon till slut vill gå upp i din hand utan att bitas och vara "elak" upprepa några dagar !
Annars kanske hon har ont någonstans har hon sår eller så som du sätt på senaste tid isf uppsök vetrinär!
Hoppas det hjälpte lite iaf !
Lycka till kram Kokos och emmy ❤️
#1 Förmodar det men är inte helt säkert då jag tog över henne från min kompis som fick henne av sin kompis men förmodar det. Men alltså man märker att hon inte vill vara dum men det är som att när hon ser en hand så måste hon bara nafsas, som om jag vore en tuggpinne! Har försökt i 2 månader men inte blivit någon skillnad men får ha tålamod. Tror inte hon har ont, har inte märkt något, sett något och ingen annan heller och eftersom hon alltid har varit så 😮
okej låter jättte klurigt det här…. är hon tillräckligt underhållen i sin Bur?
Hej!
Är det en vintervit dvärghamster du har? Jag skulle inte rekommendera att försöka sammanföra henne med en annan hamster om hon är vintervit, eftersom de ofta kan börja bråka. Annars har jag inget bra tips på hur man får henne att sluta bitas, annat än att man gör något som känns LITE obehagligt en kort stund direkt efter att hamstern har naftsat. Det an till exempel vara att man håller henne en kort stund med magen upp eller att man blåser lite lätt på henne. Och sedan belönar man med godis när hon gör "rätt". Klickerträning kan också vara värt att pröva.
Miss Emmi's uppfödning
Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se
#3 Ja iaf om man jämför med när hon kom hit. Nu har hon minst dubbelt så stort om inte mer, massvis med saker och får springa i sin älskade boll som hon verkligen älskar! Men ibland så gnager hon på vattenflaskans pip och typ försöker döda den, vet inte varför men…
#4 Ja hon har ju alltid vart ensam och så saknar hon en fot så tänkte att den som man sätter ihop henne med kanske ser henne som ett lättare byte för rovdjur och sen så börjar de bråka, jag vet inte.
Får köra lite med belöningssystem fast hennes belöning kan få vara motionsbollen, hon verkligen älskar den! Sen är det ju inte så roligt att bli biten men man får väl stå ut. Finns det ingen lukt som man kan kleta på händerna som de inte gillar? 😉
När min hamster bet mig köpte jag trädgårdshandskar, dom gillande hon inte riktigt att bita på .. Haha
Live
Laugh
Love 
Hon kanske inte fick så mycket kärlek av sin tidigare ägare, så hon kanske är rädd och gör så för att försvara sig själv.
Sandra och hamstern Memkis:)
#6 haha använder också sådana ibland men hon ger sig inte 😉
#7 Nej tror inte det heller men förstår inte varför hon ska jaga mig då? Då borde hon väl gå undan och inte vilja ha någon kontakt alls med mig? 😮
Om hon biter dig, blås försiktigt på henne, ett tips.
+ när hon kommer fram och inte biter dig, ge henne godis.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#9 hon bryr sig inte om att man blåser på henne förmodar att hon kanske är van sen innan. Men hon bryr sig inte ett dugg! 😕