Hamstrar
Hej! Jag skriver det direkt: jag har inte träffat en snäll hamster! Varje gång jag träffat en hamster har jag blivit biten och den har inte velat vara med sin ägare utan bara vetat sova i sin Bur. Så jag undrar vad är det för kul med att ha hamster? Vilken art ska man välja? Kan dom vara dagaktiva? Jag har inget emot dom jag tycker att dom ser hur söta och goa ut som helst! Alla här skriver om dom, men jag har inte träffat någon som är så tillgiven. Tacksam för svar!
- Redigerat 2021-06-06 10:36 av Herveaux
Ingen?
Hm, art ja.. Det är ju en smaksak. Vill du ha en hamster att titta på då är roborovski hamstern för dig. Dom blir inte så jättetama, men kan vara roliga att titta på.
Jag har själv 2 robbar, och en vintervit dvärghamster. Den vintervita blir lätt tam och är söt och man kan gosa med henne.
Och alla mina 3 är dagaktiva. En stund på morgonen när jag kliver upp och sen en stund på eftermiddagen (vid 6-7 tiden) vaknar dom igen. :)
Vad som är roligt med dom.. Ja, dom är ju dels roliga att titta på, men även att gosa med och så. Det finns ju massor av folk som tränar agility med sina hamstrar. Man kan även klicker-träna dom. Så det blir lite vad man göra det till… :)
Men man har större chans att få en tam hamster som inte bits om man köper från en uppfödare och inte djuraffär. Då blir dom jättegosiga och fina. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Dom är nattdjur och sover på dagarna men vänjer sig lätt vid att vara vaken på kvällen. Jag som går hemma har märkt att, iallafall min, dom kan vara vakna även på dagen i korta perioder. Anledningen till att dom du stött på kanske har blivit väckta, upplyftna och nyvakna fått hälsa på någon främling. Kan göra vem som helst lite grinig heller hur? :) kan också bero på brist på uppfostran, hantering och aktivering. Min hamster var en sån där mardröm när jag fick honom. Han hög mig som om jag vore någon mumsbit. Attackerade mig och grejer. Nu har han fått hälsa på en liten tjej som nyss fyllt fyra (hon va 3,5 då) och han lät sig så snällt bli klappad av både henne och hennes lillebror på 2år. Hon försökte vid ett tillfälle greppa tag i honom men jag hann få bort honom och han sa inte ett ljud :) Så visst finns det fina och mysiga hamstrar. Man behöver bara ge dom tid, motion, kärlek och uppfostran.
Anna och taxen Max
Just det, ska kanske nämna att jag inte väckt upp mina hamstrar. Dom är vaken av sig själv. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Precis. Man ska inte väcka dom hela tiden :)
Anna och taxen Max
Ok, jag har träffat 5 hamstrar 2 guld 3 dvärg, ingen var dagaktiv och på nattet förde dom sånt liv…
#6 tja.. det är ju nattdjur. Jag menar.. du sitter väll inte tyst hela dagarna när du är vaken? om det blir för mycket ovässen brukar mina få stå inne på toaletten. Och sen riktigt med aktivering om du har en sån hamster. ;)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Tror inte det är något för dig…inte riktigt förstått varför du ev ska skaffa någon. Det är inget dagaktivt djur utan dem är nattaktiva så ja då låter dem eftersom dem håller på och pysslar och leker då.
Så är det inte det du är ute efter så är nog hamster fel djur.
#8 jag undrade vilken av dom som är har bäst temprament osv… Inte vilken jag skulle välja, jag har inte skrivit att jag ska ha en hamster.
#9 det är helt indeviduelt! Vilken har bäst temperament? Stora eller små människor? Vad skulle då svaret vara. Helt indeviduellt!
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#10 jaja, men undrar bara lite vad som är typiskt för någon ras…