Nybörjare
Hej! Jag tog över en hamster på 9 månader av grannen igår. Hon sa att hon var rädd för den. Den är huuur mysig som helst! Satt på min axel nästan hela kvällen.
Åkte till djuraffären och köpte en Bur, dom rekommenderade en Bur (tror den var för möss?!) så jag tog buren som dom påstod skulle vara för råttor och den känns lagom stor.
Köpte toa-lätt o spån som Bottenmaterial och tog något som hette "hamsterblandning utan pellets" som mat..
Är det något speciellt jag bör tänka på?
Vad äter en hamster? Vilket är det bästa bottenmaterialet?
Stoppade in lite hushållspapper i ett av husen i buren också.
Va kul! Hoppas det går bra med hamstern! Vad är det för hamster? En guldhamster eller dvärg?
Du bör skaffa ett hus åt hamstern, så hon har nånstans att gömma sig. Lite tunnlar och saker att leka med är också bra. Vanliga toarullar och urdiskade pringles-rör funkar fint.
Bästa bottenmaterialet är en smaksak. Jag använder själv alspån, lite dyrare, men det dammar inte. Många har vanligt kutterspån, så det är upp till dig vad du vill använda.
Tänk på att ha både en toalett och ett sandbad. Det går bra att ha Sand i toaletten med. Sand kan du köpa på Biltema eller Bauhaus. Man måste inte ha djuraffärens dyra chinchillasand.
Hamstern äter blandningen som du köpt. Det ska den ha relativt fri tillgång till. Sedan vanliga grönsaker.
Ingen lök, avocado eller annan stenfrukt (körsbär eller persika tex), inga starka kryddor.
Hushållspapper är bra, för då har hamster något att bygga bo med. Du behöver verkligen inte köpa hamstervadd i affären. Inte heller någon salt/mineralsten.
Tror jag har täckt det mesta, viktiga nu. Låt gärna hamstern komma ut varje dag med. I en rasthage (kan vara badkar eller bara springa på sängen ellerdylikt).
Lycka till! :D Är det nåt mer du undrar över är det bara att fråga igen!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jadå han sprang på soffan/mig hela kvällen igår. Kommer han få göra varje kväll kan jag lova!
Har bara en toa med chinchilla Sand i, men jag borde alltså skaffa en till?
Han har tre hus, fanns så många söta så jag kunde inte bestämma mig hehe.. Men han använder bara ett (det tråkigaste såklart) :P
Hamstervadd kan väl ge förstoppning o fastna runt tassar och så? Skippade det iaf.
Då diskar jag mina pringlesrör när jag kommer hem sen då ;)
Är toan så stor att han kan rulla sig och så i den? Men ja, det är trevligt med ett vanligt sandbad också.
Hahaha, typiskt! Men visst finns det många söta hus. Det är ju synd att hamstrarna inte ser husen som vi gör. ;)
Jo, precis. Du har redan koll på vadden. :)
Ta gärna bild på din hamster, alltid trevligt att se! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
jag brukar bara ta bort det silvriga i pringelsrören och klippa bort bottenkanten! ja bild hade varit väldigt roligt att se :D
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Vill se lite bilder sedan när den bott in sig! :3
Ett tips är att ha frön att t.ex blanda i underlaget med. Jag har endast alspån så vet inte riktigt hur det är med andra underlag. Gräva och gnaga är en väldigt naturlig sak så det brukar de uppskatta! Även hischkolvar brukar gå hem.
Kan ta lite bilder ikväll och lägga upp :)
Han har redan boat in sig tror jag. Verkar som det tog 5 minuter.
Vi ska också snart bli hamsterägare :-) Så kul att din hamster verkar trivas redan. Ska bli kul att se bilder!
Någon här som vet var man kan köpa alspån?
Hur mycket går det åt av det till en Duna multi-bur?
Förlåt MissCaandy om jag kapar din tråd litegrann, men vi är också nybörjare ;-)
#8 han är nog glad att komma till någon som verkar tycka om honom :) Välkommen till hamster världen!
Anna och taxen Max
Nu är han jätte tråkig o vill inte ens se mig, så fort jag närmar mig buren så hoppar han in i hjulet o springer o låtsas inte se mig
Prova med att ge färsk maten från handen :)
Anna och taxen Max
Har testat allt.
Imorse tog han en godis ur min hand! :D Framsteg!
Dock så bet han min sambo här om dagen. Han försökte lyfta ur honom ur buren.
Jag är som sagt nybörjare vad gäller hamstrar, men det verkar som att tålamod är nyckelordet… Som med de flesta djur. Ge inte upp!
Lyft inte upp honom i handen fören han känner sig trygg. Använd en låda eller något att lyfta med. Bäst är om man inte lyfter ut i onödan utan låter hamstern vara i buren tills den kommer sig trygg.
Anna och taxen Max