Köpt koppel ååh neej !
Hej på er idag så var jag och mamma på arken zoo köpte lite mat och lite nya grejer till Kokos vi hittade då ett koppel.
Det var väldigt pilligt att få på henne kopplet då hon bara sprang upp på armar o händer o sprattlade…Så jag bad mamma om hjälp. Hon blev väldigt stressad och pep till jätte högt mamma fick på henne kopplet men när vi satte ner henne på golvet så slog hon typ volter o slängde sig åt sidan o grejer efter ca 2 minuter försök så tog jag upp henne tog av henne kopplet och gosade med henne sedan satte jag in henne i buren hon sprang om kring jätte myclet sedan la hon sig i röret och såg död ut jag blev jätte ledsen o knackade lätt på röret hon reagerar men har sådan ångest nu…Mamma sa att hon måste vänja sig vid kopplet o det kmr ta några dagar..
Men vågar man göra detta igen?.. kopplet luktade + Kokos luktade konstigt efter åt är det någon lukt hamster producerar vid stress eller så ??
Känner mig så himla dum :'(
Tycker inte du ska ha ångest! Du visste ju inte hur hon skulle reagera men nu vet du :) Har aldrig själv provat på koppel så vet inte hur du ska göra nu så låter någon annan svara på det!
#1 Okej tack :)
Som #1 skrev, känn dig inte dum. Du visste inte, och alla djur behöver vänja sig vid koppel. Och det är klart att Kokos blir stressad, det är ju nånting helt nytt som inte luktar "hemma". Kanske kan ta lite gammalt spån och gnida in kopplet så det inte luktar så ovant innan du provar igen. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#3 okejj tack för tipset men borde jag verkligen testa igen?
#4 Jag skulle ha provat en gång till. Märker du att hon blir väldigt stressad igen när du provar så är det ju bara att sluta.
Men jag har aldrig gjort det själv, så det är ju bara som jag tror. :) Jag hoppas det går bra om du provar iaf. :) Men vill du inte prova, så gör inte det, det är ju du som känner din hamster bäst. ^^
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag har testat att ha hamster i sele +koppel och det har aldrig fungerat bra. Jag tycker hamstrar är lite väl små djur för att kunna ha i koppel. Det är lätt hänt att man sätter på kopplet för löst, hamstrar kan göra sig väldigt små och kan då ta sig ut ur kopplet och då har man en lös hamster. Eller så kan man sätta på det för hårt så hamstern får svårigheter med att andas/gå. Hände mig en gång, min hamster kunde knappt andas när vi satt på kopplet så vi fick klippa upp det. Det är svårt att sätta på koppel exakt rätt på en hamster, svårt att veta när man gjort rätt. Sen så vill inte hamstrar gå i koppel, och de vill gärna gå åt det håll man själv inte vill gå till, och då får man inte släpa hamstern då kan man skada hamstern. Tror det är bäst att bara släppa ut hamstern i ett hamstersäkrat rum, tror hamstern uppskattar det mer, då kan den också gömma sig när den vill :)
Mvh Alicia.
Har exat likadant! Bosse beter sig likadant som din hamster! Så det tycker jag är ett dåligt köp! Bosse är min hamster!
Ja jag har slösat upp nästan alla pengar som är kvar för månaden redan och så köpte jag ett dumt koppel vet ej vad jag tänkte många säger att hamstern inte gillar att gå i koppel då de är för små dvärghamstrarna men då tänker jag funkar koppel bättre på guldisar?
#8 Jag har bara testat på guldhamster och det funkade inte :/
Mvh Alicia.
Jag skulle aldrig sätta ett koppel på en hamster, inte heller en råtta. Tycker de ska få springa fritt när de väl kommer ut ur buren så mitt råd är att du skippar kopplet och gör i ordning en liten rastplats åt henne istället :) Behöver inte vara så jätte stort, men den måste ha ordentligt höga kanter så hon inte lyckas klättra över.. och så inreder du med lite olika leksaker, papprullar, kanske en lite större sten som hon kan klättra på, lite grenar, kartonger av olika slag. Då ska du få se en glad hamster hihi, de brukar älska att springa lösa sådär! 😃
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Eller om ni har ett badkar, då kan man bara lägga ut en handduk i botten så det inte blir halkigt. Så inreder man där så hamstern kan få springa lite mer fritt :)
Även en springboll går att testa, det är kanske lättare att vänja en ovan hamster vid än ett koppel.. men har själv aldrig provat en boll.
Tycker de verkar ha nog så roligt om man bara släpper ut dem i en rasthage, de ska ju inte bara ha motion utan också aktivering. Å det får dom när dom får klättra, leta mat, böka runt i kartonger å annat skoj :p
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
jag har en rasthage till henne men hon bara gnager på gallret och vill komma ut kan inte göra någonting med henne hon vill bara klättra på mina armar och kan inte hamster säkra mitt rum för har sladdar runt golvet osv…. som inte går att ta bort ifall hon börjar gnaga på dom kommer det att komma ut elektricitet!
har en springboll hon vill bara sova i den…… har också en välldigt stor Bur så hon är inte utråkad direkt men jag vet inte…..
Min lille kille tycker det är jätte kul att komma ut i sin sele. Han strosar runt fint i den..
Är det en guld hamster du har?? Ni satte inte på selen fel, eller för hårt??
Håller med Odette! ;)
Fast om man nu ska använda det så tycker jag inte att man ska använda det utomhus för alla faror som lurar ;P + att det ska vara ungefär så att man får in ett finger mellan + att man ska endast använda det om hamstern själv är bekväm med det, man ska aldrig tvinga de till något!!!!
#15 det låter lite som att du tror att jag tvingar min hamster att ha någonting på sig som hon inte vill?
För så är det inte för jag har aldrig andvänt det mer en den gången.
Tycker det är djurplågeri med koppel, har testar själv. Min hamster bet sönder klopplet, kände mig så dum!
Men det är inte farligt , men gör inte det igen . Hoppas det går bra för dig o vill inte låta elak :))
Kramar
(Har inte läst ela tråden så ksk har missat ngt)
Jaha ok om du har andvänt det 1 gång är det självklart ingenfara för det verkar som att du inte slet o drog m.m!
Man kan typ köpa nån hamster hage i djuraffären där den kan spronga spritt i eller så kan du ha hamster i ditt rum fasst att du har böcker o sånt som en mur så att hon/han inte smiter och inreda :)
#16 Nej det gör jag såklart inte, påpekar det bara så att andra vet att man inte ska tvinga sin hamster/ annat djur till det om de inte är bekväma med det/ får panik osv ;)
Nej men stopp här!:) Det är rätt så onödigt att säga att koppel är djurplågeri, det beror helt på hur man gör och hur hamstern är. Jag själv hade koppel. Men endast på de hamstrarna som "gillade" koppel redan från början. Eftersom Ts hamster reagerade som den gjorde hade jag aldrig provat med koppel igen, det är inte rätt. En hamster kan inte riktigt vänja sig. Så ska du ha koppel, ha det på en lugn hamster som accepterar koppel eller inte bryr sig alls om kopplet. Det är inte rätt att ha koppel om man ser att hamstern inte gillar det. :) Alla har olika åsikter om koppel. Men att kalla det djurplågeri är inte rätt. :) Själv tycker jag det är jättesmidigt med koppel, men BARA om hamstern accepterar det. Accepterar hamstern det och den går i kopplet, så är det inte djurplågeri, på något sätt. :)
Jag håller med #20! Det är inte djurplågeri att testa men om man fortsätter trots hamstern verkligen inte tycker om det så kan man börja prata om djurplågeri. Det är ju som koppel på vilket djur som helst. Vissa katter tycker inte om koppel men jag dömer ju inte de som har sina katter i koppel. Det beror helt på djurets reaktion :)
Jaja men JAG tycker iaf att det är fel hejhopp o prata inte mer mig mig tack! Ska bara följa tråden!
#22 Men du kan ju inte skriva så utan att tro att folk kommer argumentera mot det du skriver? Klart du kanske tycker det är fel men det finns ju alltid folk som inte tycker som just du tycker.
Min katt reagerade likadant när vi testade sätta på henne kaninens sele. Hon klöste nästan sig själv och slog volter. Mitt tips är att låta kopplet ligga i lite spån eller ta ut lite bomaterial och gnid in i selen så att det luktar henne/honom innan du försöker igen :) Testade ha en sele på min förra hamster och han reagerade inte alls. Så tror det var lukten som din hamster var rädd för, inte kopplet i sig :)
Mvh Jenna